Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
08 September 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 September 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
03 September 2025 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 September 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
01 September 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
31 Augustus 2025 
(4) 
30 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Augustus 2025 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
27 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
26 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Augustus 2025 
(0) 
23 Augustus 2025 
(4) 
(0) 
(0) 
22 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Augustus 2025 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Augustus 2025 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Augustus 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
Lost Soul Aside
Hell is Us
Triangle Strategy
Helldivers II
Review:

Lost Soul Aside


Door Joni Philips op 08-09-2025 om 15:32
Bron: Gamed

Via het China Hero Project ondersteunt Sony Interactive Entertainment ontwikkelaars in regio’s die traditioneel minder vertegenwoordigd zijn in de consolemarkt zoals China en het Midden-Oosten. Eén van de eerste games die ondergebracht werd onder het project, is Lost Soul Aside van het kleine Ultizero Games. De game begon in 2014 als het passieproject van student Yang Bing, waarna Sony hielp om Ultizero uit te bouwen tot een kleine ambitieuze studio.

De ontwikkeling van Lost Soul Aside heeft hierdoor meer dan tien jaar geduurd, waardoor Ultizero ruim de tijd heeft gehad om bepaalde ideeën te verfijnen. Maar tegelijkertijd dient opgemerkt te worden dat men in bepaalde dingen dan weer in het verleden is blijven steken. Het verhaal is daar het belangrijkste voorbeeld van. Protagonist Kaser en zijn zus Louisa verloren hun ouders in de oorlog, waarna ze lid werden van het gewapend verzet. Een actie om hun verzet kracht bij te zetten loopt echter compleet verkeerd wanneer een oud, bovennatuurlijk kwaad opduikt, dat onder andere de ziel van zijn zus steelt. De uitvoering doet daarbij zeer clichématig aan, waardoor het eigenlijk aanvoelt als een mengelmoes van verschillende Final Fantasy games. Beter goed gejat dan slecht bedacht natuurlijk, maar eigenlijk is het verhaal niet samenhangend genoeg om dat te zeggen. Het lijkt soms stappen over te slaan, wat het moeilijker te volgen maakt.


De voice-acting versterkt de zwakte van het verhaal, want de stemacteurs lijken onvoldoende ervaren. Ze leveren houterige performances, waardoor emotionele momenten eerder stuntelig dan impactvol overkomen. Het sounddesign in het algemeen vertoont duidelijke problemen. Muzikaal komt de game bijvoorbeeld sterk uit de hoek, maar de mix tussen de tracks en de geluidseffecten loopt fout. Beide worden daardoor vaak plots afgebroken bij de overgang van de ene naar de andere in plaats van een vlotte transitie tussen beide. Geluidseffecten in het algemeen zijn weinig impactvol, waardoor een stevige aanval simpelweg ondermaats klinkt. Hoe krachtig de aanval zelf ook mag zijn, het vertaalt niet in het bijbehorende geluidseffect. Eigenlijk komt dat probleem ook naar voren in de animaties van de karakters, want vijanden lijken weinig impact te ondervinden van je aanvallen, waardoor je niet het gevoel van een krachtig hoofdpersonage krijgt, wat toch enigszins haaks staat op de verwachtingen.

Het verhaal en de bijbehorende uitwerking heeft dus weinig aandacht gekregen, het combat-systeem daarentegen is – ondanks het gebrek aan impact – wel serieus aangepakt. De kern is een dynamisch actiesysteem ŕ la Devil May Cry waarin je vrij kunt wisselen tussen vier soorten wapens, met elk een eigen vechtstijl, waartussen je uitgebreide combo’s kunt vormen. Je beschikt daarnaast over een kompaan, een draak, die toegang geeft tot meer ondersteunende vaardigheden, zoals blocking en dodging, om meer variatie aan te brengen. Met name een goed getimede dodge is een extreem krachtig wapen in Lost Soul Aside, zelfs al kun je deze niet eindeloos gebruiken. De combinatie van al deze factoren maakt van Lost Soul Aside een zeer hectische, snelle game waarin je met veel plezier losgaat, wat de kern van de gameplay-fun is. Op deze momenten komt Lost Soul Aside het sterkst uit de verf, en toont het wat Ultizero in gedachten had.


De game geeft je redelijk snel toegang tot een uitgebreid arsenaal aan aanvallen, maar de uitgebreide skill tree – waarmee je zowel de krachten van Kaser als Arena kunt verbeteren – maakt dat je zichtbaar sterker wordt naarmate je vordert met interessante nieuwe skills. Je krijgt daarnaast de kans om je wapens te verbeteren via accessoires, waarmee je bijvoorbeeld de aanvalskracht kunt versterken of een bepaald element zoals vuur kunt toewijzen. Daarmee moet je dan wel oppassen, want bepaalde elementen werken beter tegen bepaalde vijanden dan andere. Het zal niemand verbazen dat vuur tegen een vuurvijand weinig efficiënt gaat zijn. Het enige nadeel is dat het wisselen van accessoires een zeer manuele bezigheid is. Je hebt geen presets die je gemakkelijk kunt omwisselen. Dat is hopelijk een quality of life verbetering die alsnog kan komen via een patch, maar voorlopig is het dus behelpen.

In de eerste playthrough op Normal levert dit geheel vooral veel verschillende mogelijkheden op, maar in de Hard en Nightmare mode – die je achtereenvolgens moet vrijspelen – wordt dit systeem veel belangrijker om vijanden de baas te kunnen, waardoor gevechten meer strategisch aanvoelen. Op dit niveau is Lost Soul Aside qua strategie zeker te vergelijken met inspiratiebron Devil May Cry op diens hoogste moeilijkheid. Enkel de baasgevechten slaan de bal vaak mis, omdat deze te lang duren doordat vijanden te veel gezondheid hebben en beperken wanneer/met welke aanvallen je echt schade kunt doen. Met name het breken van hun armor is vervelend, want pas daarna kun je echt losgaan. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, met enkele zeer interessante gevechten, maar zeker later in de game was de inspiratie verdwenen. Het had beter geweest om te gaan voor een kleiner aantal, maar meer doordachte baasgevechten.


De combat wordt af en toe onderbroken voor platform- en puzzelsegmenten, welke veelal als overbodig aanvoelen. Er zit weinig variatie in, het voelt niet echt als afgewerkt aan, en daardoor gaat het snel als vervelend aanvoelen. In een semi-Role Playing Game zou je ook verwachten dat verkennen van de wereld leidt naar verborgen schatten, zodat je eerder rusht naar de volgende bestemming dan de tijd te nemen om de wereld op te nemen. Enkel de Dispersed Dimensions – een soort combat challenges – zijn betekenisvolle side-content.

Ultizero werd geďnspireerd door Final Fantasy, waarbij vooral het toenmalige ‘Final Fantasy Versus XIII’ in het oog sprong van Yang Bing. Dat vertaalt zich met name in het visuele aspect, de gelijkenis tussen Kaser en Noctis is bijvoorbeeld onmiskenbaar. Het opvallende daarin is dat het tien jaar oude Final Fantasy XV een betere indruk nalaat dan Lost Soul Aside, ondanks de extra kracht van de PlayStation 5. Lost Soul Aside maakt ook gebruik van vele oude trucjes, omgevingen lijken bijvoorbeeld groot en knap op het eerste zicht, maar ze zijn zo goed als leeg en afgebakend door onzichtbare muren. Ondanks dat durft de framerate – op de gewone PlayStation 5 – wel problemen te vertonen, maar gelukkig alleen tijdens het rondlopen en niet tijdens de gevechten waar dit veel meer storend zou zijn.
Beoordeling
65
Lost Soul Aside heeft een leuke combat-loop waarin veel tijd is geďnvesteerd, maar spijtig genoeg is dezelfde aandacht niet gegaan naar de andere elementen. Ontwikkelaar Ultizero levert hierdoor een onevenwichtig geheel op, waarbij je vaak denkt dat een kleinere scope een stevigere game had kunnen opleveren. We blijven zeker uitkijken naar wat Ultizero in de toekomst kan brengen, maar Lost Soul Aside zelf kunnen we voorlopig niet aanraden.


15:20  Opnames van God of War TV-serie beginnen in maart?
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Lost Soul Aside
Type:
Game
Releasedatum:
29-08-2025
Ontwikkelaar:
Ultizero Games
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:




Meer media