Slechts mondjesmaat krijgen we wat meer informatie over Judas, het nieuwste project van Ken Levine, de man achter BioShock. Hier moet verandering in gaan komen met de belofte dat we frequenter updates zullen krijgen, te beginnen met een uitleg van het Villainy-systeem.
Ken Levine legt uit dat ontwikkelaar Ghost Story Games een tijd stil is geweest omdat ze alle energie willen richten op de ontwikkeling. Om die reden is er bijvoorbeeld ook geen marketingmateriaal uitgebracht, denk aan een trailer. Toch missen ze hiermee een directe link naar ons gamers, en dus willen ze dit opvangen met vlogs. Tegelijkertijd willen ze niet teveel verklappen over wat we van Judas mogen verwachten, maar toch willen ze alvast in gaan op één element: de schurken.
In de blog legt hij uit dat deze schurken een centraal onderdeel in zullen vullen. Natuurlijk was dit in BioShock en BioShock Infinite ook het geval, maar toch is er een wezenlijk verschil. Waren Fontaine en Comstick altijd de slechterikken, daar zullen je acties in Judas leden van de Grote Drie als vrienden aantrekken. Negeer je één van echter te lang, dan kan hij of zij zomaar uitgroeien tot de slechterik. Uiteindelijk zul je moeten beslissen op wie je je energie gaat richten… en wie je uiteindelijk van je zult vervreemden.
Levine geeft aan zelf fan te zijn van Middle-earth: Shadow of Mordor vanwege het vernieuwende Nemesis-systeem. Dit systeem stelt je in staat om kleine relaties met meerdere orcs te ontwikkelen. Hun doelen waren echter iets anders dan die van ons, omdat er zoveel verschillende orcs zijn en ze geen tijd hebben om ze tot personages te ontwikkelen. In Judas leer je deze personages goed kennen. Ze willen dat het verlies van één van hen voelt als het verlies van een vriend. Keuzes moeten dan ook zeer moeilijk worden en de Grote Drie zullen allemaal strijden om jouw gunst en aandacht. Ze kunnen je omkopen, redden in de strijd, roddelen over de andere personages en hun donkerste geheimen met je delen. Maar uiteindelijk moet je beslissen wie je vertrouwt en wie niet.
quote: "In BioShock Infinite is er veel energie gestoken in het ontwikkelen van je relatie met Elizabeth. Aan het einde van de game wist je alles over haar, haar vaardigheden, haar hoop en dromen. Maar de waarheid is dat ze bijna niets wist over jou, de gamer die Booker speelde. In Judas observeren de Grote Drie je terwijl je speelt, en ze hebben niet alleen gevoelens over hoe je vecht, hackt en craft, maar vooral over je interacties met de andere twee personages."
Inmiddels heeft de ontwikkelaar een playtest afgerond en hebben ze spelers de Villainy-functie zelf laten ervaren. Dit heeft ze veel waardevolle feedback gegeven, onder andere over de zwaarte van de beslissingen en op welke manier dit invloed heeft op de uitkomst.
Levine sluit af met een nieuw artwork van de game, geďnspireerd door de werken van Drew Struzan en dat tijdperk van filmposters. Om de grote cast te introduceren is er gekozen voor een opzet als Star Wars, ondanks dat dit lang niet iedereen is. Naast de hoofdrollen zullen er nog eens meer dan honderd rollen zijn.
Een releasedatum? Daar zullen we nog even op moeten wachten, de ontwikkelaar is namelijk nog niet klaar om deze definitief te maken. Dit mede omdat releasedata nog weleens uitgesteld kunnen worden en ze willen voorkomen dat ze dit na de aankondiging weer moeten wijzigen.
|