Column: De ontwikkeling van spellen
Door Sebastiaan van Wijk op 28-02-2004 om 17:03
|
|
Eerlijk gezegd maak ik me een beetje zorgen over de hele gameswereld. Wat een openingszin zeg! Maar het is wel zo. De kwaliteit van spellen is voor mij niet meer wat hij geweest is, en hoe het komt kan ik eigenlijk niet eens precies zeggen. Ik geniet niet zo van de spellen, als ik vroeger wel deed. En dan zijn er nog die paar spellen waar ik wel zo van geniet, maar die verkopen slecht of middelmatig. Vreemde trend vind ik en zeker niet eentje die een echte gameliefhebber zal bevallen. Maar hoe kan het nou toch zo ver komen?
Volgens mij zijn er meerdere mogelijke oorzaken hiervoor. En de eerste twee hebben erg veel met elkaar te maken: de samenstelling van de �gamersgemeenschap� en de grote bedrijven. Ik heb het idee dat in toenemende mate casual gamers een onderdeel uitmaken van de totale groep gamers op deze aardkluit. Ik voel me echt een ouwe lul nu ik dit zeg, maar de jonge gamers worden gemakzuchtiger en gemakzuchtiger. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de ontwikkeling van Mario Kart om er maar een groot spel bij te halen, wat de meesten zullen kennen. Met elke opvolger kun je zo ongeveer merken dat het steeds minder op echte racekwaliteiten aankomt om te winnen en dat de achterblijvers meer items krijgen. Op zich niet erg en misschien zelfs wel erg leuk voor de fun in multiplayer. Maar voor mij geeft het aan hoe de markt liever met trucs de niveaus gelijktrekt dan door te oefenen met de gameplay. Erg jammer dat je niet langer de zoete overwinning kan proeven en kan zeggen dat je écht de beste bent�
En dan natuurlijk de commercie die er op inspeelt. Wat veel hardcore gamers vergeten is dat hun geliefde spelmakers nog steeds bedrijven zijn, die in de business zitten om geld te verdienen. Als �de markt� zegt dat ze makkelijke flitsende spellen willen, dan komen die er. Als ultiem getweakte gameplay minder verkoopt dan prachtige omgevingen met gruwelijk realistische afgerukte ledematen, dan besteed je daar gewoon minder tijd aan. Tijd is nog altijd geld. Een spel als Viewtiful Joe verkoopt gewoon veel minder dan het verdient naar mijn mening. Oké, het is 2D gameplay en het ziet er behoorlijk maf en alternatief uit, maar de gameplay is zo goed en verslavend, dat het een gamer in hart en nieren verder geen ene b*l zal boeien. En wanneer het niet genoeg verkoopt zullen de distributeurs het toch niet uit willen geven. Jammer voor de markt, want uiteindelijk worden we overspoeld met middelmatige games van grafische pracht, terwijl er nog maar weinig spellen zijn die langer dan tien uur vollédig boeien.

Daarnaast kan het natuurlijk nog allemaal door de tijd komen. Tijd knaagt aan alle markten, zeggen sommigen, terwijl een ander eerder zal zeggen dat het een kwestie van volwassen worden is. Dit uit zich onder andere in de hardware; we zitten nu bij consoles en pc�s die met weinig moeite gedetailleerde 3D-omgevingen kunnen weergeven. Dit was de laatste revolutie voorlopig, de sprong van 2D naar 3D. En toch is die al twee generaties oud, dus zou je zo kunnen zeggen dat deze revolutie inmiddels geslaagd is en een groot eind vervolmaakt. De grenzen van de 3D hardware komen in zicht of wat ik beter kan stellen, de grenzen van de 3D gameplay komen in zicht. De processors worden nog wel sneller en de chips geavanceerder. Maar hoe langer we bezig zijn, hoe minder innovatieve ideeën we zien in de gameplay. Je kunt met een paar handen en een controller immers maar zoveel dingen.
Daarnaast wordt het met diezelfde apparatuur steeds moeilijker voor de spelmakers om nieuwe dingen te verzinnen. Zo af en toe komen er nog wel vernieuwende spellen uit, maar deze maken vaak gebruik van nieuwe hardware voor de invoer. Denk aan de Eye Toy, de sambaballen, de dansmatten, de bongo�s, de lichtsensoren en dat soort gimmicks. Je kunt niet verwachten dat de Hideo Kojima�s, Shinji Mikami�s, Shigeru Miyamoto�s en Yuji Naka�s maar bezig blijven met het ontwikkelen van frisse, creatieve gameplay en verhalen. Die zullen snakken naar compleet nieuwe hardware, dus niet de volgende Xbox, PS2 of GameCube. Dan kunnen ze hun passie weer uitoefenen, zonder dat het te veel koppijn kost. Onder hun beste spellen van de afgelopen tijd vallen niet voor niets veel remakes. Het lijkt haast of ook deze grote geesten ook terug verlangen naar vroeger tijden.
En dan zijn we natuurlijk bij de laatste mogelijkheid aangekomen, het terugverlangen naar het verleden. Wie weet ben ik wel gewoon een zeikstraal aan het worden en zijn alle games nog net zo goed als vroeger. Ik moet gewoon niet zo zeuren en beter mijn best doen me aan te passen (of juist minder hard mijn best doen op die �makkelijke� spellen). Ik ben zelf ook weer een paar jaar ouder geworden; meerderjarig voor de wet zelfs al. Het klinkt arrogant, maar ik kan ook een goed gamer zijn geworden die gewoon de spellen te makkelijk vindt, die hij vroeger wel als pittig zou ervaren. Toch heb ik dat idee niet. Pas heb ik namelijk op mijn GameCube de eerste Legend of Zelda zitten spelen van de bonusdisc�wat een genot. Heerlijk lastig (de tweede quest in ieder geval), duidelijke gameplay, maar toch niet te simpel. En nostalgie, jawel ik geef eerlijk toe dat het herinneringen losmaakte, maar daar drijf je geen uren op. En ik heb er wel uren van genoten.
Maar gelukkig heb ik goede hoop voor de toekomst, ondanks de zorgen moet je optimistisch blijven. Nu gamen gemeen goed is geworden en alle kinderen gamen, zullen over enkele jaren deze jonge (en eventueel casual) gamers groter worden en meer verlangen van een spel. Dat hoop ik tenminste. En dan is er nog de Nintendo DS bijvoorbeeld: het bewijs dat de bedrijven het niet helemaal opgeven om te vernieuwen. Het kan minder dus, maar het kan ook zeker beter� Denk daar alsjeblieft eens over na als jij Kriby�s Air Ride een goed en moeilijk spel vond!
Ben je het hiermee eens? Of juist niet? Laat het vooral weten op het forum.
N-joy!
|
|
|
|
17:47 Final Fantasy XI nieuwtjes
11:14 Enkele XenoSaga 2 details
|
Reacties (0) |
|
Geen reacties gevonden
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|