Afgelopen juli werd bekend dat er meerdere Xbox-projecten waren geannuleerd, waaronder de reboot van Perfect Dark. Na het annuleren van de game kwamen er nieuwe details naar buiten en ook vandaag leren we meer over wat we niet zullen krijgen.
Perfect Dark werd in 2020 aangekondigd met een trailer, alleen na het annuleren vertelde een insider dat we met deze beelden op een verkeerd been werden gezet. De trailer betrof een zogeheten vertical slice, waarmee een ontwikkelaar laat zien wat de bedoelingen zijn van de uiteindelijke game, zonder daadwerkelijk gameplay te tonen.
Toch zou er de laatste twee jaar flink wat progressie zijn geboekt en begin deze maand leerden we dat Take-Two gesprekken zou hebben gevoerd om het project nieuw leven in te blazen. Uiteindelijk liep dit op niets uit en daarmee is het einde van Perfect Dark vrijwel zeker een feit.
Mogelijk door deze status zou een level designer zich nu uit durven te laten over de game. Volgens hem bevatte de trailer inderdaad "neppe dingen", alleen waren de beelden wel afkomstig van een speelbare demo. De website MP1ST zegt nu ook interne documentatiestukken te hebben van een voormalige ontwikkelaar, waarvan de datums terug gaan tot eerder dit jaar. Te lezen is dat het team in wilde springen op het Secret Agent genre. Er zou een gat in de markt zijn door de afwezigheid van namen als Metal Gear Solid en 007, twee series die ironisch genoeg juist een terugkeer heeft gemaakt en zal maken.
De creatieve visie was om de franchise een nieuwe look te geven, met behoud van het kern-DNA van de originele Nintendo 64-titel. De HBO-serie Westworld diende als inspiratiebron, door een klassieke game succesvol te herinterpreteren voor een modern publiek en tegelijkertijd nieuwe thema's en concepten verkennend.
In de stukken is ook te lezen dat de ontwikkelaar in ieder geval tot afgelopen april drukdoende was met de ontwikkeling van Vertical Slice 1. Dit betekent dat ze werkten aan een speelbare proof-of-concept, waarmee ze het idee van de uiteindelijke game weer willen geven. Opvallend genoeg was deze vertical slice onderdeel van een eerste seizoen. Eerder waren er geruchten dat Perfect Dark een episodische opzet zou krijgen, en met deze benoeming krijgen we hier mogelijk een bevestiging van.
Kijkend naar de gameplay dan worden er diverse conceptuele systemen genoemd, waaronder een Relentless System en Reward System. Hier zijn weinig details over genoemd, maar anders is dit voor het Adrenaline System. Als speler zou adrenaline een bron zijn die na verloop van tijd regenereert en toegang geeft tot diverse krachtige vaardigheden. Het zou onder andere gaan om genezing, meer schade toebrengen aan je vijanden of juist inkomende schade verminderen. Ook zou je de tijd kunnen vertragen om kogels te ontwijken, nauwkeuriger te richten of je bewegingssnelheid verhogen. Het snel achter elkaar doden van meerdere vijanden zou dit vertragingseffect verlengen, met de mogelijkheid om speciale executies te activeren.
Naast deze informatie zijn er ook meerdere artworks in de documentatiestukken te vinden.







|