Doom legde de fundamenten. Quake kwam met volledige 3D graphics. Half-Life bracht de sfeer. Counter-Strike maakte online gameplay echt populair. Halo veroverde de consoles. En Haze? Die wil de ethiek brengen op PS3, Xbox 360 en PC.
De documentaire I Videogame op de Discovery Channel stond een tijdje geleden stil bij de First Person Shooter. De makers waren somber over de gevolgen van het genre. Developers trekken militairen aan om hun spellen ‘realistischer’ te maken – en dat voor games die enkel om het doodschieten van tegenstanders gaat. Deze ontwikkeling zou voor een ‘gemilitariseerde samenleving zorgen die sociopaten kweekt’.
Waar of niet waar, deze stelling lijkt langzamerhand irrelevant te worden. Binnenkort komen er namelijk twee FPS’en met morele trekjes uit. We stonden de afgelopen maanden al uitgebreid stil bij Bioshock waarin je voor de keuze staat om kleine meisjes wel of niet compleet leeg te zuigen. Free Radical, de maker van Timesplitters, komt eind november met een PS3 game uit die je aan het denken moet zetten over goed en kwaad: Haze.

Jij speelt Shane Carpenter, een sergeant in het leger van Mantel Global Industries. Mantel is een conglomeraat die letterlijk alles produceert – van de inkt in je pen tot de gel in je haar. Als bijbaantje zorgt de multinational ook nog eens voor de vrede op aarde, want de VN en de NATO bestaan niet meer. Carpenter wordt naar Zuid-Amerika gestuurd om een vervelende rebellengroep genaamd de Promised Hand te verpletteren.
Shane is voor zijn eerste missie niet alleen uitgerust met het laatste wapentuig maar ook met Nectar. Deze drug wordt via je masker toegediend vanuit een tank die op je rug is gevestigd. Het spul maakt je sneller, sterker en minder kwetsbaar tegen kogels. Daarnaast kan je diverse krachten gebruiken. ‘Focus’ laat je beter mikken, ‘Perception’ werkt als een infrarood scanner en met ‘Foresight’ zie je landmijnen, granaten en raketten van te voren aankomen.

Gamed lezers zullen gelijk aan de Nano-suit van Crysis denken, maar deze versie is een stuk duisterder. Gebruik namelijk teveel nectar en je krijgt geheid een overdosis waardoor je automatisch op alles schiet wat beweegt – vriend of vijand. Ook je drie teammaten kunnen OD’en, waardoor je moet kiezen of je hem doodschiet of uit laat razen. Erger nog, de vijand weet van deze zwakte af en vuurt regelmatig op je tank of gooit met Nectar granaten zodat je een te grote lading van de drug binnenkrijgt.
Daar komt nog bij dat het bedrijf waarvoor je werkt ook niet erg fris is. Mantel beloont gedode vijanden met extra nectar en het spul heeft de nodige bijeffecten. Na overmatig gebruik schijn je bijvoorbeeld geen kleuren meer te kunnen onderscheiden. Verder werkt je helm als filter. Beelden als gedode burgers of verwoestingen worden snel gewist en vijanden zijn wel erg stil tijdens een gevecht.
|