Doom legde de fundamenten. Quake kwam met volledige 3D graphics. Half-Life bracht de sfeer. Counter-Strike maakte online gameplay echt populair. Halo veroverde de consoles. En Haze? Die wil de ethiek brengen op PS3, Xbox 360 en PC.
Free Radical wil je met Haze aan het denken zetten. De makers zeggen de film Apocalypse Now als inspiratiebron gebruikt te hebben. Zo zal aan het eind van het spel de helm af gaan en krijg je de consequenties van je acties onder ogen. Vijanden die een paar uur geleden nog zo rustig neergingen, gillen het nu uit van de pijn en je ziet dan pas echt de omvang van Mantel’s verwoestingen. De game moet je met de neus op de feiten drukken en dat zou een prettige afwisseling zijn.
Als Free Radical zich ook aan de sfeer van Apocolypse Now houdt. Een E3 trailer toonde echter wat stoerders. Shane stond heel breed voor de camera en zei dat hij niet meer voor Mantel werkte en vervolgens sloeg hij de camera aan gort. Ik had Carpenter liever als een onzekere/bittere ex-drugsverslaafde gezien die zachtjes zijn verhaal had verteld. Dat was meer in lijn met de film geweest en het had de boodschap van de developer beter overgebracht.

Verder leek de rest van de singleplayer ons wat standaard. De actie speelt zich grotendeels af in jungles, woestijnen, verlaten fabrieksterreinen en stukgeschoten steden. De speler kan maximaal twee wapens en twee soorten granaten tegelijk dragen en er zijn de nodige voertuigen te besturen. Veel vernieuwende wapens zagen we niet, wel heel mooie plaatjes. Hopelijk leunt Haze niet enkel op de Nectar.
Ook het online gedeelte is grotendeels van wat we gewend zijn, met wat interessante extra’s. De co-op mode kan bijvoorbeeld met zijn vieren worden gedaan waarbij iedere speler halverwege de game in kan loggen – net zoals bij GRAW en Gears of War. Verder zal je niet alleen online met 24 man tegelijk kunnen knokken in de gebruikelijke multiplayer modes, de laatste vullen ook de verhaallijn van de singleplayer aan – uniek in een First Person Shooter.

Haze lijkt het vooral van ethiek en ‘Apocalyptische’ taferelen te moeten hebben. Zolang Shane Carpenter zich niet teveel als Bruce Willis gedraagt, zou dat geen probleem moeten zijn. Over wapens en wagens hebben echter niet gehoord, maar in dat geval boeit dat ons niet zo. Veel interessanter is de morele boodschap die de game lijkt te gaan hebben. Na Bioshock is het de tweede game die de shooter fans aan het denken moet zetten en dat is geen slechte ontwikkeling. Hersenloze FPS’en zijn er immers genoeg.
|