Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
Avatar: Frontiers of Pandora
Crash Team Rumble
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

King of Fighters: Maximum Impact 2


Door Joni Philips op 27-06-2007 om 12:36
Bron: Gamed

Jarenlang was The King of Fighters, een vechtserie van SNK, enkel speelbaar in 2D, maar eind 2004 maakte de serie de overstap naar 3D met Maximum Impact. Dit jaar verscheen een sequel op Maximum Impact, kan deze het beter doen dan zijn voorganger of komt Maximum Impact 2 tekort?

Bij het begin van de game krijg je de keuze uit 24 personages. Later zijn er nog veertien vechters vrij te spelen waardoor je in totaal beschikt over 38 personages. Naar aloude SNK traditie is het lekker vechten met elk van de personages. Ook de nieuwe personages passen er goed bij, zo is Nagase, de gele vechtster op de cover, zeker een sterk personage. Elk van de personages heeft zijn eigen unieke aanvallen, combo-aanvallen en speciale aanvallen, als je wisselt tussen verschillende personages zul je dus ook moeten wennen aan hun aanvallen. Zo zijn er personages die vechten met een lange paal terwijl anderen magie gebruiken en nog andere personages een populaire gevechtsstijl zoals boksen of worstelen gebruiken. Voor ieder wat wils dus.

Spijtig genoeg zijn niet alle personages evenwaardig. Sommige personages kunnen met één aanval een volledig gevulde levensbalk reduceren tot niets terwijl andere personages beduidend minder schade doen met een speciale aanval. Sommige personages hebben ook al een natuurlijk voordeel door de wapens die ze gebruiken, zoals Billy Kane die vecht met een lange paal dat een lang bereik heeft. Het is moeilijk om deze personages met langeafstandsaanvallen te benaderen, wat nogal lastig is aangezien een vijand na een speciale aanval ver van je weg landt. Gelukkig maken deze personages het button-bashers niet makkelijker, de AI misbruikt hun speciale aanvallen nogal vaak wat vooral opvalt bij de laatste baas. Aan de andere kant schiet de AI wel tekort bij het gebruiken van zijn gewone aanvallen, op de momenten dat hij zijn speciale aanvallen niet gebruikt is het gemakkelijk om hem een kopje kleiner te maken.



Het hoge aantal personages zorgt er voor dat Maximum Impact 2 lange tijd meegaat. Voor ieder van de personages kun je namelijk nieuwe kostuums vrijspelen, hiervoor moet je de missiemode met elk personage apart doorlopen. Deze missies vragen je om redelijk banale taken te voltooien zoals het uitvoeren van drie counters, maar op deze manier helpen ze je om gewend te raken aan de vechtstijl van elk personage. De nieuwe kostuums zelf zijn ietwat teleurstellend, in de meeste gevallen gaat het gewoon om een ander kleurtje van de kostuums die je al hebt. Naast die missies bevat dit spel alle modes die je zou verwachten in een vechter zoals Time Attack, een multiplayer en een verhaalmode. De online multiplayer uit de Japanse versie is echter wel geschrapt.

Eén mode die eruit springt en ervoor zorgt dat het spel lang meegaat, is de Survival mode. In deze mode moet je tweehonderd tegenstanders verslaan binnen vijf minuten tijd. In andere vechtgames betekent dit dat je tegenstander na tegenstander voorgeschoteld krijgt, maar in deze game wordt een strategisch element aan het opzet toegevoegd. Voor elke gewonnen match krijg je geld dat je kunt gebruiken om je gezondheidsbar aan te vullen (maximaal vijftien keer), om je krachtmeter aan te vullen en om de tijd te verlengen (zestig seconden extra tijd per betaling). Dit element zorgt ervoor dat je niet enkel bruut moet vechten, maar ook goed moet nadenken wanneer jezelf gaat genezen of wat extra tijd inslaat.

Natuurlijk heb je niets aan een game die lang duurt, maar qua gameplay niet goed in elkaar steekt. Gelukkig kunnen we dat niet zeggen over King of Fighters. Het is een stevige vechtgame die gemakkelijk bestuurt. Het driehoekje en het vierkantje worden gebruikt voor aanvallen met je handen (of wapen), terwijl het kruisje en het vierkantje dienen om de benen te besturen. Natuurlijk kun je met behulp van de D-Pad hier variatie in te brengen door hoog of laag aan te vallen. Dit systeem laat je toe om snel en gemakkelijk uitgebreide combo's uit te voeren, zelfs het uitvoeren van superaanvallen die een deel van je krachtmeter opgebruiken. Opmerkelijk is wel dat je de tegenstander kunt aanvallen als hij op de grond ligt, op deze manier kun je ook aangevallen worden terwijl je nog aan het herstellen bent van de laatste aanval.



Naast aanvallen is het ook belangrijk om te verdedigen, het is geen probleem om eenvoudige aanvallen te weerstaan, maar de speciale aanvallen van je tegenstander moet je zeker vermijden. Gelukkig zijn er verschillende manieren om deze aanvallen te annuleren. Het is pas als je dit echt gaat leren dat de game leuk wordt, anders is het spel veel te gemakkelijk. Blokkeren is een echt integraal deel van de game. Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon de aanvallen ontwijken door een zijstap te maken en de tegenstander in zijn zij aan te vallen. Dat is echter ook het enige waardoor je merkt dat je een 3D King of Fighters speelt en geen 2D versie.

Op visueel gebied zit de game ook wel goed in elkaar. De game begint met een mooi introfilmpje dat je elk personage toont, en ook aan het einde van de game krijg je zo'n mooi eindfilmpje te zien. In tegenstelling tot bij andere vechtgames is er wel maar één einde voor alle vechters. Daardoor is het minder leuk om de verhaalmode door te spelen met alle personages. Voor de rest beschikt Maximum Impact 2 over goede graphics, maar niets baanbrekends. Hetzelfde kan gezegd worden over de soundtrack, de (vooral techno) muziek klinkt goed, maar eens de game uitstaat, ben je deze wel al weer vergeten. Het enige gebied waar de game echt tekortschiet zijn de stemmen. Deze stemmen klinken nogal hol en ongeloofwaardig. Het is een must om over te schakelen op de Japanse stemmen.

Al bij al is King of Fighters: Maximum Impact 2 een redelijke game, de minpunten uit het vorige deel zijn aangepakt en de game voldoet nu aan de standaard die gezet is door zijn 2D broertjes. Dat betekent echter niet dat King of Fighters kan opboksen tegen knallers zoals Tekken 5 en Soul Calibur III, op audiovisueel gebied, qua balans en AI schiet deze game nog tekort. Dat mag fans van vechtgames echter niet afschrikken, met Maximum Impact 2 haal je een stevige game binnen die je lang achter de console houdt. Je moet gewoon in je achterhoofd houden dat dit niet de nieuwste topper in het genre is. Ook voor fans van andere SNK franchises, zoals Fatal Fury, Metal Slug en Samurai Showdown, is deze game een aanrader. Zij zullen de vele verwijzingen naar die franchises appreciëren.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   70
Graphics   80
Replay   80

Met Maximum Impact 2 heeft SNK een goede 3D versie van de King of Fighters serie gemaakt.
76


13:01  Nieuwe Soldier of Fortune op komst
12:20  The Darkness - Darklings
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
King of Fighters: Maximum Impact 2
Type:
Game
Releasedatum:
06-07-2007
Ontwikkelaar:
SNK
Uitgever:
Ignition Entertainment
Media:








Meer media