Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Waarom gamehoesjes er toe doen!
Review:

Tomb Raider: Anniversary


Door Gideon op 20-06-2007 om 07:53
Bron: Gamed

Voor de één een teken van feminisme en emancipatie, voor de ander een sekssymbool. Hoe je het ook moge zien, Lara Croft staat in ieder geval sinds kort weer ‘haar mannetje’ en dat is ook wel eens anders geweest.

Je ziet het wel vaker, series die om een of andere reden na een geweldig eerste deel steeds verder afzakken, totdat ze uiteindelijk het lachertje van de industrie zijn. Heel lang zag het er naar uit dat Tomb Raider hetzelfde lot wachtte, maar na het drama dat Angel of Darkness heette, was Eidos het zat. Een andere studio, Crystal Dynamics, werd aan het werk gezet en kwam met het zeer aangename Tomb Raider: Legend. Deze titel was weer een flinke stap in de goede richting (vergeleken met Angel of Darkness zelfs een gigantische sprong over een vier meter breed grachtje…). Terwijl iedereen met smart uitkeek naar Tomb Raider 8 voor de next-gen consoles is Crystal Dynamics eerst aan de gang gegaan met een remake van het eerste deel om te vieren dat de serie tien jaar bestaat. We hebben Tomb Raider: Anniversary onder de loep genomen en kunnen alvast met een grijns op onze gezichten stellen: gefeliciteerd met uw tiende verjaardag en nog vele jaren!


Toen de originele Tomb Raider in 1996 uitkwam op de PC, de PlayStation en de Sega Saturn was de game baanbrekend. Prachtige graphics, geweldige gameplay en een charismatische hoofdpersoon knalden de game voort in de hitlijsten. Helaas is Tomb Raider zo’n typische game die tegenwoordig vrijwel onspeelbaar is. De game is ontworpen in 3D, met typische 2D gameplay uit bijv. Prince of Persia in het achterhoofd. De levels zijn gigantische blokkendozen, waar doorheen geklauterd dient te worden. De besturing van Lara Croft is echter zo dramatisch slecht (vanuit deze tijd gezien) dat het een ware crime is om de heldin niet bewust te pletter te laten vallen en nooit meer naar haar om te zien. Met de motoriek van een hersendode worstel je door lastige puzzels, vrijwel onmogelijke platform elementen en onverwacht dodelijke vallen. En wat was het toentertijd toch een geweldige game…

Met dit materiaal, bestaande uit een zwaar verouderde game en een flinke lading nostalgische gevoelens, is Crystal Dynamics aan de slag gegaan. Men heeft, kort gezegd, de Lara uit Tomb Raider Legend genomen, haar wat extra trucjes gegeven, maar ook enkele ontnomen, alle levels opnieuw gebouwd met de engine van Legend en een hele hoop extra content toegevoegd. Zo is bijv. het klassieke introductiefilmpje uit het origineel ditmaal gewoon speelbaar, daar waar andere cutscenes interactief zijn (druk op het juiste moment de juist knop in), zoals we ook al in Legend zagen. De levels zijn in grote lijnen hetzelfde gebleven, wat voor de fans van het eerste deel een waar genot is. De puzzels zijn soms exact hetzelfde en soms enigszins aangepast, net zoals de eindbazen. Waar je in het origineel bijv. de T-Rex in het Peru-level nog gewoon vanuit de grotten kon afschieten, zul je ditmaal een echt baasgevecht moeten uitvoeren met bijbehorende tactiek. Kleine aanpassing, maar het komt de game absoluut ten goede.


Lara zelf heeft ook de nodige verbeteringen ondergaan ten opzichte van het origineel. Zo kan ze ditmaal haar haak en touw uit Legend gebruiken om te slingeren of langs muren te rennen. Vergeleken met het origineel is de Legend besturing, die ze wederom gebruiken, een ware verademing. Het is helaas nog steeds niet perfect (de Prince of Persia serie weet het bijv. nog net even beter te doen), al zul je er weinig last mee hebben en vrijwel constant vloeiend door de werelden voortbewegen. De camera doet zijn werk goed, al staat deze soms iets te dicht op de actie, waardoor het overzicht verloren wordt. Dit is echter vrijwel alleen het geval wanneer er veel actie tegelijk gebeurt, iets wat in Tomb Raider Anniversary zelden het geval is.

In vergelijking met Tomb Raider Legend is Anniversary namelijk stukken minder actievol. Je zult meer bezig zijn met puzzelen, springen, slingeren enz. dan met het bevechten van tegenstanders. Deze tegenstanders bestaan ook niet uit mensen, zoals in latere delen, maar enkel uit dieren. Het nadeel hiervan is dat het soms belachelijk simpel is om deze te verslaan: zie je een tegenstander, zoek een hoger gelegen platform en je kunt zonder enige tegenstand de wolf, leeuw, beer en dergelijke naar de eeuwig jachtvelden sturen, aangezien deze niet kunnen klimmen of schieten. Mocht dit niet tot de opties behoren, dan kun je met verschillende wapens de vijand bevechten. Uiteraard heb je de twee pistolen die niet leeg kunnen, alsmede een shotgun, uzi’s en de magnums.

Nieuw in dit deel is de ragemode. Wanneer je een tegenstander een aantal keer hebt geraakt, wordt deze kwaad en dan stormt hij op je af. Weet je op het juiste moment een knop in te drukken, dan springt Lara in slow motion opzij. Twee cursors schuiven over de tegenstander en als deze cursors elkaar kruisen, kun je met een druk op de schietknop extra schade aanrichten. Bij kleinere vijanden betekent dit meteen de dood, terwijl eindbazen alleen extra schade oplopen. Deze ragemode voegt een leuke extra toe, wat het toch wat saaie vechten op weet te leuken. Doorgaands bestaat dit namelijk uit niet meer dan rondspringen en als een gek op de schietknop drukken. Jawel, blijven drukken, inhouden is (helaas) niet voldoende. Wat dat betreft is het ook maar goed dat de actiemomenten schaars zijn, want anders zouden heel wat vingers sneuvelen…

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   89
Graphics   85
Replay   80

Een geslaagde remake die verleden en toekomst verenigt in een heerlijk avontuur.
85


07:54  Asus komt met upgradable laptop
07:53  Reclamespot The Darkness
 Reacties (4)
 Pagina: 1
mercy0001 op 20-06-2007 om 12:42 [Niv: 157 / Exp: 7862]
deze zal ik zeker kopen heb de demo al eens gedownload en met direct x10 ziet hij er echt levensecht uit

Gast (84.83.255.xxx) op 20-06-2007 om 22:35
ben het niet helemaal eens met dit stuk want ik heb inmiddels zelf TRA voor PS2, zit momenteel helemaal vast op level 13!!!!! (als ik eindelijk die kutmutanten met vleugels heb afgemaakt kom ik gewoon niet bij die linkerpilaar!!!! word er echt gestoord van......)maar wat k wilde zeggen is eigenlijk dat vanaf het eerste moment het constante gevoel had dat ik met Legend zat te spelen!!!! en daar veranderen die opgestapelde kistjes in de livingroom helemaal niets aan!!!!...nogmaals het is gewoon Legend deel 2.......laterrrrrr..... 8)

Gast (194.151.44.xxx) op 21-06-2007 om 11:36
Maar waar ben je het niet mee eens uit dit stuk dan?

Gast (85.148.148.xxx) op 23-06-2007 om 08:41
Nou en Legend was toch ook DIK

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tomb Raider: Anniversary
Type:
Game
Releasedatum:
07-12-2007
Ontwikkelaar:
Crystal Dynamics
Uitgever:
Eidos Interactive
Media:








Meer media