Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
Avatar: Frontiers of Pandora
Crash Team Rumble
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Tomb Raider: Anniversary


Door Gideon op 20-06-2007 om 07:53
Bron: Gamed

Voor de één een teken van feminisme en emancipatie, voor de ander een sekssymbool. Hoe je het ook moge zien, Lara Croft staat in ieder geval sinds kort weer ‘haar mannetje’ en dat is ook wel eens anders geweest.

Tomb Raider Anniversary is pittig. Ouderwets pittig. Vrijwel elke nieuwe ruimte bevat een puzzel en deze zijn doorgaands van redelijk hoog tot zeer hoog niveau. Net als in Prince of Persia: The Sands of Time zul je flink moet klimmen om zodoende de puzzels te voltooien, die variëren van het omzetten van schakelaars en het schuiven van blokken tot het zoeken van sleutels of andere items. Deze puzzels en platform elementen zijn erg goed uitgewerkt en ook voor de doorgewinterde action-adventure fan een flinke uitdaging. Het grappige is dat Crystal Dynamics het denken, net zoals in het origineel, aan de speler overlaat.

Waar je in Legend nog constant aan het handje werd genomen door irritante sidekicks met handige tips en een camera die alle oplossingen laat zien wanneer je een kamer binnen treed, daar doet Tomb Raider Anniversary niets van dit. Veel verder dan een “I need a key for this keyhole” zullen de tips niet gaan en ja, dat een sleutelgat een sleutel vereist hadden wij ook wel door. Ook de camera gaat bij binnenkomst niet eerst lekker de kamer rond om de boel voor jou te verkennen dit moet je helemaal zelf. Hierdoor zijn puzzels vaak overweldigend in het begin, maar is de voldoening des te groter als je via allerlei klauterpartijen en pixel-precieze sprongen eindelijk de oplossing hebt gevonden. Ik zou graag zien dat meer games deze aanpak zouden overnemen, want maar weinig games laten je nog echt zelf voorploeteren tegenwoordig. Een gewaagde zet, maar het doet het origineel absoluut eer aan.


Grafisch gezien is Tomb Raider: Anniversay een prima titel. Lara beweegt vloeiend en realistisch en ook de tegenstanders zijn mooi ontworpen. De game maakt bij vlagen gebruik van overbelichting, zoals bijv. Ico en Shadow of the Collosus dit ook deden, waardoor de eeuwen oude tempels nog ouder ogen. Ditmaal geen moderne wolkenkrabbers die je mag onderzoeken, alle levels spelen zich af in oude tombes. Helaas zijn sommige objecten kartelig en willen er hier en daar glitches optreden. Hierbij moet gedacht worden aan een rand waar Lara niet aan kan hangen, waardoor je op en neer gaat staan trillen of het zweven van Lara op ongeveer een halve meter boven een object waar je eigenlijk niet op had mogen staan. Gelukkig gebeurt dit zelden en zul je dus voor het leeuwendeel één van de mooiere PlayStation 2 games spelen.

Het geluid is van hoog niveau. Van de goede voice-acting, die je door de weinige interactie met andere karakters zelden hoort, tot de prachtige geluidseffecten die je de stuipen op het lijf jagen. In de tempels hoor je geen muziek, maar het is ook niet stil. Het druppelen van water, doffe voetstappen in het stof, piepende dieren etc. geven de game net even dat extra beetje sfeer. Wanneer een wild dier de hoek om komt rennen start een episch en opdreunend muziekje, dat na het gevecht meteen weer eindigt; erg sterk. Ook de kreten van deze wilde dieren (met als hoogtepunt het krijsende geluid met flinke echo van de velociraptors) is een ware lust voor het oor. Als kers op de taart blijkt ook de sound van de geweren nog eens prima te zijn, waardoor ik niet anders kan dan concluderen dat op het gebied van het geluid de game weinig had kunnen doen om nog beter te zijn.


Zoals gezegd is Tomb Raider: Anniversary een remake van de allereerste Tomb Raider game. Naast het hoofdavontuur kun je ook nog rondstruinen in Lara’s gigantische landhuis, ditmaal een heuse quest op zich. Los daarvan kun je van elk level een time-trial doen en zijn er cheats, concepttekeningen, interviews, toelichtingen etc. te unlocken. Niet genoeg? De tempels blijken namelijk ook vol verborgen schatten te zitten die er om vragen ontdekt te worden. De Tomb Raider fan kan wat dat betreft zijn lol op. Het hoofdavontuur zal de doorgewinterde adventure fan zeker 10 tot 15 uur kosten en de wat mindere gamer kan hier rustig 5 uur bij op tellen, wat dit avontuur aanzienlijk langer maakt dan Legends. Crystal Dynamics is met een dikke voldoende geslaagd met deze remake, die verleden en toekomst verenigt in een heerlijk avontuur.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   89
Graphics   85
Replay   80

Een geslaagde remake die verleden en toekomst verenigt in een heerlijk avontuur.
85


07:54  Asus komt met upgradable laptop
07:53  Reclamespot The Darkness
 Reacties (4)
 Pagina: 1
mercy0001 op 20-06-2007 om 12:42 [Niv: 157 / Exp: 7862]
deze zal ik zeker kopen heb de demo al eens gedownload en met direct x10 ziet hij er echt levensecht uit

Gast (84.83.255.xxx) op 20-06-2007 om 22:35
ben het niet helemaal eens met dit stuk want ik heb inmiddels zelf TRA voor PS2, zit momenteel helemaal vast op level 13!!!!! (als ik eindelijk die kutmutanten met vleugels heb afgemaakt kom ik gewoon niet bij die linkerpilaar!!!! word er echt gestoord van......)maar wat k wilde zeggen is eigenlijk dat vanaf het eerste moment het constante gevoel had dat ik met Legend zat te spelen!!!! en daar veranderen die opgestapelde kistjes in de livingroom helemaal niets aan!!!!...nogmaals het is gewoon Legend deel 2.......laterrrrrr..... 8)

Gast (194.151.44.xxx) op 21-06-2007 om 11:36
Maar waar ben je het niet mee eens uit dit stuk dan?

Gast (85.148.148.xxx) op 23-06-2007 om 08:41
Nou en Legend was toch ook DIK

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tomb Raider: Anniversary
Type:
Game
Releasedatum:
07-12-2007
Ontwikkelaar:
Crystal Dynamics
Uitgever:
Eidos Interactive
Media:








Meer media