De achievements op de Xbox 360 zijn een goede zet geweest van Microsoft. Mensen doen er alles aan om de achievements binnen te slepen en laten anderen maar wat graag zien hoeveel ze er verzameld hebben.
Toch is niet iedereen even blij met de achievements op de Xbox 360. Raphael Van Lierop (voorheen werkzaam bij Relic, tegenwoordig bij 3D Realms) heeft veel kritiek op de achievements.
Volgens Van Lierop houden veel van zijn vrienden van achievements. Ze scheppen er graag over op, vergelijken ze met andere mensen en houden ervan om een game meerdere keren door te spelen om de kleinste en meest belachelijke achievements binnen te halen. Ze gaan hierbij veel verder dan de normale gameplay die nodig is om ze te kunnen verzamelen.
Ook persoonlijk heeft hij maar weinig met de achievements. Volgens hem verandert het de manier waarop games gespeeld worden en de focus die in een game moet liggen en die ontwikkelaars moeten maken.
quote: "I feel that games should be crafted to have enough intrinsic reward, that a secondary external reward system should not be required... was it really necessary for us to go back to the old 'High Score' system from the days of arcade games? I would have hoped that the gameplay and immersiveness of the 'next gen' gaming experience would have been enough reward, and that we wouldn't have had to fall back on cheap gimmicks."
Hoe staan jullie tegenover de achievements? Keren jullie games binnenstebuiten om tien extra punten binnen te slepen?
|