Eind 2006 kondigde Microsoft trots aan dat ze tien miljoen Xbox 360en verkocht hadden, maar al snel bleek dat het hier om verscheepte consoles ging en niet om consumenten die een Xbox 360 hadden gekocht.
Information Arbitrage, een site die praat over verschillende beursgenoteerde bedrijven, heeft nu een stuk geschreven over Microsoft en de problemen waarin ze zitten. Vista zou het niet zo goed doen als verwacht en de Xbox 360 ligt onder vuur van de Wii. Om de verkoopscijfers van de Xbox 360 beter te laten lijken dan die van de Wii zou Microsoft aan Channel Stuffing gedaan hebben. Dit betekent dat ze retailers dwingen om veel van hun consoles te kopen om zo hun cijfers te verhogen. Winkels die niet meewerkten, moesten niet hopen op voldoende exemplaren van Vista.
Microsoft zou dit gedaan hebben omdat de Wii snel de verkoopscijfers van de Xbox 360 nadert en omdat ze wilden doen alsof de Xbox 360 even succesvol was als de PS2 die in geen tijd een voorsprong had. Microsoft heeft echter nog maar 9,7 miljoen exemplaren verkocht van de Xbox 360 ten opzichte van 6,6 miljoen Wii's en 3,1 miljoen PlayStation 3s waardoor de voorsprong niet zo leuk is. Het artikel citeert verder nog enkele bronnen over hoe Microsoft de productie van de Xbox 360 vermindert terwijl Nintendo juist de productie verhoogt. Microsoft moet dus snel iets doen om het momentum van de Xbox 360 te verlengen.
|