Begin deze maand bracht ontwikkelaar Midway het spel Blitz: The League op de markt. Opvallend is dat we hier niet te maken hebben met een opvolger, maar met een vrijwel identieke game die op de Xbox verscheen. Komt Midway weg met deze makkelijke oplossing?
De singleplayer geeft al een leuke ervaring, de multiplayer is echter waar het spel pas echt goed tot zijn recht komt. Vrijwel zonder lag speel je potjes tegen mensen van vlees en bloed wat de spanning goed naar voren brengt. Helaas legt deze multiplayer ook meteen een nadeel van de singleplayer bloot, namelijk de Artificial Intelligence van de computergestuurde tegenstander. Hoewel ze soms geheel verkeerde keuzes maken bij het scoren van punten, is er tegelijkertijd weer een geheel tegenstrijdig catch-up systeem wat ze beter laat spelen op het moment dat ze op achterstand staan. Dat ontwikkelaars er nog steeds voor kiezen dat een speler nooit het ultieme voordeel mag krijgen door goed spel, verbaast me na al die tijd nog steeds.

Op visueel gebied is helaas duidelijk af te zien dat we te maken hebben met een port in plaats van een game die vanaf de grond is opgebouwd. Het is niet zo erg dat het een één op één overzetting is, maar het is duidelijk dat de aandacht slechts naar beperkte onderdelen van het spel is uitgegaan. Het blijft heerlijk als je een speler tackelt waarbij de botten breken en het bloed op de lens spettert, maar het geheel is helaas te weinig opgevijzeld om van een next-gen game te mogen spreken. Het glanst iets meer, het is allemaal iets scherper (wat overigens niet af te zien is op een SD televisie), maar daar blijft het bij.
Gelukkig is het geluid een stuk beter verzorgd. Het commentaar tijdens matches kent weinig herhalingen en weet de actie goed te verwoorden. Als je niet tegen gescheld kunt, kun je het volume beter geheel terugdraaien, heb je hier geen problemen mee dan kun je genieten van een goede soundtrack, botten die door midden knakken en voice actors die hun werk over het algemeen goed doen.

In het begin stelde ik de vraag of ontwikkelaar Midway zich er niet te gemakkelijk vanaf heeft gemaakt door een port te maken van een Xbox game, die op vele punten hetzelfde is gebleven. Het antwoord ligt hierbij ongeveer in het midden. Er zijn wat elementen aangepast en verbeterd, maar het spel heeft verder geen meerwaarde als je dezelfde game al op de PlayStation 2 of Xbox hebt gespeeld. Daarbij komt ook dat deze versies al voor een goedkopere prijs in de winkel liggen als de volledige prijs waarvoor je de Xbox 360 versie zult vinden. Echter, als aparte game gezien is Blitz: The League zeker een leuke game. Door de realistische setting los te laten, blijft een spel over dat door vele gamers gespeeld kan worden, ervan uitgaande dat je de overdreven acties en verhaallijn kunt waarderen. Ken je het origineel echter al, trek dan een puntje af van de eindscore.
|