Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

Retro Feature: Dungeon Keeper


Door Martijn Steinpatz op 04-03-2007 om 10:28
Bron: Gamed

Gamen is de laatste jaren razend populair geworden en nog steeds is de markt groeiende. Dit betekent dat er dus constant nieuwe mensen beginnen met het fenomeen 'videogames' en dat deze mensen de oudere games gemist hebben.

Dit is dan ook de reden voor onze maandelijkse retro feature. Ondanks het feit dat de retrogames vaak grafisch ouderwets zijn, schuilt er nog regelmatig een parel van een game onder dat oude jasje. Deze parels dienen in een tijd van grafisch geweld gewoon weer eens ontstoft te worden zodat we wederom kunnen genieten van de vele hits uit het verleden. Dit keer is het de beurt aan een van de meest verderfelijkste games aller tijden: Dungeon Keeper.

Er zijn niet veel games waar je als hoofdpersoon de slechterik speelt. In PC games als Dreamweb (1992) en Harvester (1996) was je weliswaar een seriemoordenaar, maar je had of nobele doeleinden, of je werd gewoon gebruikt. Caleb (Blood, 1997) en Raziel (Legacy of Kain, 1996) waren eveneens niet zuiver op de graad, hun tegenstanders waren echter nog veel erger. En tenslotte was Nimdok (I Have No Mouth And I Must Scream, 1995) een kampdokter tijdens de Holocaust, in het spel zoekt hij echter boetedoening.



De Strategy sim Dungeon Keeper (1997) was daarom vrij uniek. Peter Molyneux van Bullfrog, toen bekend van games als Populous, Syndicate en Magic Carpet, besloot goed en kwaad om te gooien. Geen koene helden in de hoofdrol die duistere kerkers bestormen om de slechte opperheer te lijf te gaan, maar slechte opperheren die duistere kerkers bouwen om koene helden in de val te lokken en ze vervolgens in de martelkamer te smijten.

Jij speelde zo�n kerkermeester, met als doel het vredige land boven de grond in een brandende hel te veranderen. Overigens was het enige zichtbare aan de hoofdpersoon een cursor in de vorm van een duistere hand, waarmee je voorwerpen en wezens op kon pakken en de laatste tevens een flinke klap kon geven. Om de game uit te spelen moest je twintig levels lang kerkers bouwen en goede krijgers plus concurrerende Dungeon Keepers verslaan.

Ieder veld begon je met enkele slaafjes (imps) en een Dungeon Heart. De laatste stelde je levensmeter voor, werd die vernietigd, dan was het spel voorbij. Om dat te voorkomen liet je de imps eerst naar een portaal en een goudader graven. Het eerste had je nodig om wezens in je kerker te laten komen, de tweede om ze te betalen. Vervolgens groef je grote ruimtes voor een schatkamer, een voedplaats en een slaapplaats voor je monsters, anders bleven ze alsnog niet.



Vervolgens werd het tijd voor de gevorderde ruimtes. De meeste kamers in Dungeon Keeper hadden een tweeledige functie. In eerste instantie lokten ze specifieke wezens naar je kerker, daarnaast had ieder vertrek zijn eigen taak. Zo trok een bibliotheek �warlocks� aan en fungeerde tegelijkertijd als onderzoekscentrum voor onder andere spreuken, een trainingsruimte maakte je monsters sterker en trok tevens �demon spawn� aan. Werkplaatsen waren populair bij trollen en �Bile demons� en cre�erden daarnaast deuren en vallen.

Had je die ruimtes eenmaal gebouwd, dan werd het tijd voor de interessantere kamers. Ten eerste was er de gevangenis waar je vijanden kon opsluiten en uithongeren voor vechtende skeletten. Als alternatief smeet je ze in de martelkamer zodat ze overtuigd raakten dat jouw kant kiezen toch een beter idee is. Een ander voordeeltje was dat deze ruimte SM meesteressen aantrok, die zich vrijwillig een potje lieten afranselen.

Pagina: 1 | 2 | 3


12:35  Commercial One Piece toont Gear Third
09:51  Ghost Rider
 Reacties (14)
 Pagina: 1
Rurouni op 04-03-2007 om 10:36 [Niv: 14 / Exp: 722]
Heerlijk dit jeugdsentimentgevoel wat ik krijg als ik zo die plaatjes weer zie

Gast (82.74.187.xxx) op 04-03-2007 om 10:47
Je wilt niet weten hoeveel uur ik wel niet in deze game en het vervolgd heb gestoken! :D Opvolger a.u.b.!

E-man op 04-03-2007 om 13:14 [Niv: 16 / Exp: 817]
ken ik niet

dark lars op 04-03-2007 om 15:00 [Niv: 108 / Exp: 5400]
heel leuk spel

ApoC op 04-03-2007 om 18:41 [Niv: 101 / Exp: 5061]
wat ik me afvraag, maakt bullfrog nu nog games? vond hun vroegere games nl nogal leuk.

Gast (81.205.147.xxx) op 04-03-2007 om 19:17
ApoC: Nee, Bullfrog bestaat niet meer. Een aantal mensen van Bullfrog (waaronder Peter Molyneux) hebben later Lionhead Studios opgericht en Black And White was hun eerste game.

ApoC op 05-03-2007 om 16:53 [Niv: 101 / Exp: 5061]
ahh k thx man

Gast (86.84.19.xxx) op 05-03-2007 om 23:27
Doe mij nog maar een nieuwe Dungeon Keeper en Theme Hospital :)

Gast (81.244.25.xxx) op 06-03-2007 om 06:53
heb 'm nog steeds op mijn computer staan (1 en 2)
Ik heb ook gelezen in PC Gameplay dat de kans op een Dungeon keeper 3 erg groot is. _O_

Gast (82.171.110.xxx) op 07-03-2007 om 19:20
de game was echt een sensatie.
maar jammer genoeg is ea bij de 3de deel gestopt.
ik denk.
als ze door zouden gaan.
en het zo uniek maken.
dat deze game minstens op de top 3 best verkochte game zou staan.
en over die jonge zij an de kans is groot dat hij weer komt.
ik heb gebeld naar microsoft(de bewerker van het spel) en ea (de schepper) dat ze 60% zeker weten dat het niet zal komen,
hopen dan maar he dat die 40% ons geluk gaat doen :9

Gast (212.83.75.xxx) op 08-03-2007 om 21:51
jullie moeten een retro feature doen over outcast! Het is imo het beste spel allertijden! _O_

Joni Philips (Eindredacteur) op 08-03-2007 om 21:54 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Bullfrog bestaat in principe nog, het is nu gewoon een naamloze EA studio.

Gast (193.173.63.xxx) op 20-03-2007 om 16:00
Een briljant spel, ben pas weer begonnen. Heb hem destijds nooit uit kunnen spelen.:@ Hopen dat het nu lukt.

Gast (84.80.60.xxx) op 29-03-2007 om 17:23
lagguh spel man heeft iemadand dit spel gedownload zo ja waar laat het ff wetuh

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Feature
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden