Gamen is de laatste jaren razend populair geworden en nog steeds is de markt groeiende. Dit betekent dat er dus constant nieuwe mensen beginnen met het fenomeen 'videogames' en dat deze mensen de oudere games gemist hebben.
Grafisch was de game weliswaar niet geweldig � de karakters waren erg klein � maar de hoeveelheid detail die erin was gestopt, was onvoorstelbaar. Ieder soort wezen kende bijvoorbeeld zijn eigen hol en onderging zelfs zijn eigen martelmethode. Verder kon je het spel in de eerste persoon spelen terwijl een �Computer Assistent� de zaken waarnam. Tegenwoordig zijn we met games als de Total War series veel meer gewend, maar voor die tijd was een dergelijke diversiteit uniek.
De grote aandacht die aan het kerkergedeelte werd besteed, ging echter ten koste van het gevechtselement. Als de vijand arriveerde, pakte je simpelweg een lading wezens uit je kerker en dropte ze bovenop de indringers. Verder had je een speciale 'Call to Arms' spreuk waarmee je je troepen kon verzamelen en op laten rukken naar een gewenst punt, maar dat was het qua strategie. De vijftien andere spreuken en zes boobytraps deden daar niets van af.

Het andere minpunt van de game was dat in Nederland enkel een versie was uitgegeven was die alleen in onze moerstaal werd gesproken. Hoe goed de man zijn best ook deed, het holle �Je slaven hebben een groter hol nodig� klonk toch minder intimiderend dan het raspende �You�re creatures need a bigger lair�.
Dungeon Keeper kreeg een geweldige ontvangst zowel in de pers als bij de gamer. Reden genoeg voor een tweede deel die twee jaar later volgde. DK II was jammer genoeg een tikkeltje teleurstellend. Niet dat het een slechte game was; hij was grafisch beter was dan het origineel en kende de nodige verbeteringen, maar voegde verder weinig nieuws toe. De verkopen vielen daarnaast tegen, wat problemen gaf voor de serie.

Een derde deel moest daardoor het veld ruimen. Uitgever Electronic Arts vreesde dat een nieuwe game teveel risico met zich meebracht. Het nieuwste spel van Molyneux - Black and White ďż˝ leek namelijk teveel op de Dungeon Keeper serie en in de eerste had de uitgever meer vertrouwen. EA besloot daarom de game niet uit te brengen en in plaats daarvan de medewerkers van Bullfrog op andere projecten te zetten, zoals Harry Potter en The Lord of the Rings games.
Hiermee kwam een van de meest innovatieve series van eind jaren negentig aan zijn einde. Helaas is er nog steeds geen nieuws over een derde deel en met hoge waarschijnlijkheid (al weet je het nooit in de game-industrie) zal die er ook niet komen. Erg spijtig want nog steeds zijn er weinig echte slechteriken in de hoofdrol van een game, de GTA serie uitgezonderd, en zoals het motto van Dungeon Keeper luidde: Evil is good!
|