Nieuws: Kojima praat ons bij over MGS 4
Door Rene Groen op 21-01-2007 om 15:19
|
Bron: Game Pro
|
Komt MGS 4 nu wel of niet naar de Xbox 360? Het is een vraag die velen bezig houd, toch gaat onderstaande bericht over datgene waar het daadwerkelijk om draait: de game zelf!
In een interview met GamePro gaf Kojima weer de nodige informatie vrij, informatie die wij voor jullie op een rijtje gezet hebben:
- Snake reist in MGS 4 over de hele wereld, waaronder het Midden Oosten. Het is dus niet zo dat het hele spel hierom draait. Kojima heeft zich voor het spel laten beïnvloeden door gebeurtenissen uit de hele wereld. Ook de gameplay zelf heeft een verandering onder gaan. Hoewel het in eerste instantie aan zal voelen als een First Person Shooter is het dit zeker niet. Daarnaast draait het concept van het spel om "spionage in het slagveld". De vraag is echter: Wat is een slagveld voor mensen deze dag? In 1970 dacht iedereen aan Vietnam en de jungle, tegenwoordig is dit echter voor iedereen anders. Om deze redenen staat MGS 4 veel dichter op de waarheid dan voorheen.
- Door de game donkerder en realistischer te maken en een gevoel te geven dat de spelers een oorlog in trekken (zelfs Meryl) wil Kojima zijn blik op de Derde Wereldoorlog neer zetten. Bij eerdere MGS delen leek het alsof gevechten ineens ontstonden, dit keer is de hele verhaallijn er echter aan gewijd waarbij de Derde Wereldoorlog de visie van het team was. Omdat ze het verhaal niet grootser kunnen maken door Snake de ruimte in te schieten kozen ze voor Private Military Companies (PMC's) of mensen die vechten voor anderen landen. Het is dus niet daadwerkelijk de Derde Wereldoorlog, maar gaat wel die richting op.
In dit concept is tevens de ruimte voor wat sarcasme. Hoewel de wereld richting een grote oorlog gaat is het niet de typische oorlog die wij al eens ervaren hebben. In de Eerste en Tweede Wereldoorlog werken landen samen om tegen andere landen te vechten. In MGS 4 draait het meer om bedrijven tegen bedrijven.
- Kojima wil nog niet zeggen of we de mechs uit eerdere delen terug gaan zien, of dat de nadruk op de bio-mechanische lopers komen te liggen die we in de trailers gezien hebben.
- Snake gaf zichzelf in de trailer een injectie om twee redenen. Eén van deze redenen is vanwege zijn leeftijdsconditie, de ander geeft Kojima echter nog niet vrij. De injecties zijn echter gaan gameplay element in het spel. In eerste instantie moest het een item worden voor spelers, maar onder druk van ratings en mensen uit het team werd besloten dit niet te doen.
- Het inzicht van tegenstanders is vooral afhankelijk van hun emoties. Als ze angstig zijn zullen ze hun prioriteiten (lees: weg komen) anders hebben liggen dan mensen die rustig zijn. Deze laatste groep zal overal kijken om je te vinden. Je kunt iemand bijvoorbeeld bang maken door hem naast zijn voet te schieten. Een ander voorbeeld is drie vijanden uit te schakelen die in een groepje van vier liepen. Deze vierde is nu zo bang vermoord te worden dat hij angstig zal worden.
- Omdat het een tijd van oorlog is zit niet iedereen achter Snake aan. Hierdoor kan Snake zowel vrienden als vijanden maken.
- Je hebt de OctoCamo suit niet persee nodig om te schuilen voor vijanden. Je kunt zelf keuzes maken hoe je deze wilt gebruiken, maar het is zeker geen almachtig pak dat je altijd onzichtbaar zal maken. Mocht je eerst opgemerkt worden dan zal het pak er niet voor zorgen dat je alsnog ongemerkt in de groep op kan gaan. Als de OctoCamo goed gebruikt is kan hij je samen laten gaan met de achtergrond, waardoor je niet meteen opgemerkt zal worden. Vergis je echter niet: het pak is geen centrale gimmick voor het spel, maar meer een optie voor de speler.
Mocht je vooraan in het slagveld zitten dan heb je niet snodig om te dragen. Je zou echter het pak aan kunnen trekken en dan naar de overkant kunnen rennen om wat meer weg te vallen, het is echter de speler die bepaalt waar en hoe hij het pak wil gebruiken. Zo kun je er ook voor kiezen om heel het slagveld niet te betreden om toch je doel te behalen.
- De 'signature Snake pose', waarbij je de 'gun pose' tegen de muur aan neemt zal niet langer in het spel zitten. De reden is dat de supervisor van het spel meerdere keren heeft aangegeven dat dit vrijwel nooit op een slagveld gebeurt. Vrijwel niemand is koelbloedig genoeg om op deze manier te schuilen, toch werd deze er in het verleden in verwerkt om een 'movie-like feeling' in het spel te verwerken.
- De motion sensor van de PS3 controller zal gebruikt worden, de manier waarop zal echter nog even geheim blijven.
- Kojima mist de rumble feature erg en heeft ook al tegen Kutaragi gezegd dat hij deze terug wil zien.
- In een footage van nieuwe bewegingen voor Snake zagen we al dat hij zich dood waande en zo langzaam richting vijanden bewoog. Kojima wil hier niet teveel over kwijt, maar geeft wel aan dat dit soort bewegingen geïntroduceerd zijn om het gameplay gevoel bij gebruikers wijder te maken en meer keuze tot actie te geven. Tevens moet een speler zich verplaatsen in zijn emoties: Snake is al oud en zal snel sterven. Toch zal hij net moeten doen alsof hij al dood is of over de grond te kruipen, iets dat een typische held niet snel zal doen.
- In het spel is hij oud en minder scherp als voorheen. Toch zal dit aspect niet zo snel bij spelers naar voren komen, mede omdat hij een spierenpak draagt. Daarnaast kan hij zich net zo bewegen als in MGS 2 en 3 en heeft hij de bewegingen die je van hem verwacht.
- Of het spel linear of non-linear zal zijn? Kojima geeft nog niets vrij, omdat hij dan kan verraden waarom we een jong-lijkende Snake in de trailer zagen.
- Het team is niet de richting ingeslagen waarin je tegenover grote groepen vijanden tegelijk staat. Het spel draait dan vooral om de kleinere groepen vijanden. De vijanden bestaan zowel uit mensen als machines.
- Hoewel het spel in essentie nog steeds een stealth game is zien we ook een "super action" deel afhankelijk van het pad dat je bewandelt. Je zult echter goed voorbereid moeten zijn!
- Kojima wil geen fouten herhalen uit MGS 2 en Raiden is dan ook niet speelbaar.
- Zowel zwaarden als handgevechten zijn combat wapens van Snake. We zullen tevens nog verbaasd worden over het aantal wapens dat hij kan gebruiken en customizen.
Het customizen kan onder andere met grenade launchers, scopes, etc. Ook hier zullen we verbaasd zijn over het aantal variaties dat mogelijk is. Of we deze zullen moeten vinden, kopen, maken of ruilen? Kojima lacht ... en zwijgt. Wel geeft hij vrij dat deze customizations online geruild kunnen gaan worden met andere spelers.
- Volgens Kojima is een replay waarde binnen het spel een oude gedachte. Het spel speelt anders omdat de spelers achter de console anders zijn, dat is het belangrijkste. Het spel zelf geeft daarin ook de nodige keuzes. Stel dat je voor land A vecht tegen land B dan kun je er direct voor kiezen om dit te veranderen als het je niet bevalt. De hele manier van spelen verandert hierdoor direct. Onder diverse omstandigheden heeft een speler altijd een keuze.
- Het spel kent zowel wapens die we nu al kennen (uit het leger), verzonnen wapens en nieuwe wapens die op dit moment nog in de maak zijn. Net zoals er een bestuurbare missile was in MGS 1, zo zullen er meer van dit soort speciale wapens zijn in MGS 4.
- Sony heeft nog niet echt gesproken over hun online plannen, toch heeft Kojima al genoeg plannen voor Metal Gear Online.
Een voorbeeld vinden we in MGS: Portable Ops (PSP). Dit is één van de plannen die het team in gedachten heeft. Het draait namelijk niet zozeer om het platform, voor een ideale MGO wereld maakt het platform, of dit nu de PC, Xbox 360, PS3, een handheld of de Wii is, niet uit. Het team wil gewoon een community maken waarin iedereen kan spelen.
- Met duurdere en grotere games ziet Kojima zowel een plaats voor singleplayer én online gameplay. Hoewel online zeker zijn voordelen heeft laat een singleplayer een speler zich voor uren concentreren om zijn held te verbeteren of meer te halen uit een game. Offline en online zijn twee aparte dingen die beide zeer belangrijk zijn.
- Kojima kan nog niets zeggen over een geïntegreerde multiplayer in MGS 4, maar het is zeker iets waar het team naar kijkt.
- Er zal een vorm van samenwerking zijn tussen Moblie Ops (PSP) en MGS 4 (PS3). Op dit moment kan hij er echter nog niets over kwijt.
- Het team is niet echt bezig met een 1080p / HD kwaliteit. Het team achter MGS 4 is zeker niet het team dat zegt dat ze HD nodig hebben. Ze willen iets moois neer zetten op een zeer klein scherm, een 360 en PS3 staan dat echter niet toe omdat HD een must-have is.
Kojima zelf is ook niet geïnteresseerd in HD. Omdat een spel mooier en mooier moet worden met steeds meer details komen er ook meer fouten aan de ontwikkelkant. Zoals we volgens Kojima wel weten draaien MGS games er niet om hoe mooi het er op het scherm uit ziet, maar veel meer om de atmosfeer die ze geven. De graphics die ze mee geven worden doelbewust vuiler gemaakt om het een betere atmosfeer te geven. Zowel Kojima als zijn team vinden hoge resoluties in de komende twee á drie jaar dan ook zeker nog niet nodig.
- Door bovenstaande mening over graphics is Kojima zeker een fan van de Wii. Echter, op dit moment ligt alle aandacht nog bij MGS 4 en daarna kan hij pas kijken wat hij gaat doen.
- Hoewel Kojima niet met alle programma's werkt die samen gaan met de PS3 Cell CPU denkt hij wel dat het lastig is om ervoor te ontwikkelen. Echter, als het makkelijk en simpel is, hoe kun je dan een verschil maken met andere spellen? Andere mensen gaan dan hetzelfde doen als jij, daarom probeert het team de moeilijkheidsgraad van de Cell CPU dan ook te gebruiken om met iets anders te komen. Als Kojima teveel zegt kan Kutaragi wel eens ontgoocheld worden, toch denkt hij dat de PS3 lastig is om voor te ontwikkelen, maar dat was de PS2 ook.
- Kojima heeft een sterke interesse naar de creatie van een Xbox 360 game, zeker gezien de verkoopcijfers in Amerika en Europa, alsmede de prognoses voor 2007. Daarnaast is Kojima ook een fan van Gears of War, een spel dat hij zeer interessant vind. Daarnaast ziet hij ook zeker een PC project zitten en studeert hij al regelmatig naar werken voor de PC. De jongere medewerkers van het team zien echter minder in een PC project.
- MGS 4 is op dit moment enkel voor de PS3 in ontwikkeling.
- Er waren wat kritiek op voorgaande MGS games, namelijk dat de cut scenes te lang waren en de speelervaring teveel onderbraken. Kojima trekt zich al deze kritieken aan en geeft ook aan dat de cut scenes te lang waren, ze maken immers geenf ilm.
Was het dan een fout? Nee, dat niet. De langere cut scenes gaven het spel een emotionele factor en meer uitleg aan de spelers. Echter, voor MGS 4 kijkt hij of de scenes korter gemaakt kunnen worden.
Een voorbeeld vinden we in Zone of Enders 2. Goede spelers schieten voordat ze het verschil zien tussen de vijanden, wat aan geeft dat het niet veel uit maakt hoeveel moeite je legt in de creatie van deze nieuwe karakters. Om dit tegen te gaan werden cut scenes gemaakt om de nieuwe karakters en vijanden te laten zien. Soms is het dus nodig om de verschillen (en andere van dit soort zaken) uit te leggen.
Hoewel de filmpjes in MGS 4 lang kunnen zijn is het een een stuk minder dan in de voorgaande delen.
- Spellen als Half-Life en ook MGS 3 bevatte "levende" cut scenes waarin de speler invloed heeft. Ook voor MGS 4 zal hier gebruik van gemaakt worden.
- MGS 4 heeft meer ruimte nodig dan dat de Blu-Ray capaciteit aanbied. Harrison gaf onlangs aan dat spellen binnenkort wel 50 GB nodig hebben, een punt waar Kojima het mee eens is. Het is immers high definition en dat heeft grote ruimte nodig. Een basis gameplay frame met HD en 5.1 neemt al veel ruimte op waardoor de capaciteit al snel te klein is. Als ze dezelfde mate van graphics en geluid als op de PS2 aan hielden zou er genoeg ruimte zijn, dat is echter niet het geval.
- Kojima geeft niet veel om bovenstaande ruimtes. Vroeger werd er veel tijd besteed aan compressietechnieken, tegenwoordig is dit echter niet meer nodig wat het een stuk makkelijker maakt.
- Een Xbox 360 (met DVD ipv Blu-Ray - Red.) is volgens Kojima niet zozeer uitdagend of moeilijk, het is net hoe je ermee om gaat. Zo zou hij gebruik kunnen maken van meerdere discs of een nieuwe vorm van dual-layer.
- MGS 4 zouden we kunnen zien als een reünie van een klas waarin we oude bekenden terug gaan zien. Op welke manier wil hij niet kwijt.
- Wanneer het spel verschijnt? In de E3 trailer was het Raiden die naar 2007 verwees, niet ik, aldus een lachende Kojima.
|
|
|
|
15:24 Spicy Action in Chili Con Carnage
15:17 Capcom brengt nieuwe Wii game
|
Reacties (5) |
|
Pagina:
1
|
|
Tecnomic NL
op 21-01-2007 om 15:28
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Lekker lange lap tekst
Dit spel gaat zwaar rocken, nu maar hopen dat de rumble functie terug komt.
|
|
Gast (213.84.88.xxx)
op 21-01-2007 om 17:41
|
De eerste alinea, de fps gedeelte in verkeerd vertaald.
Het lijkt net alsof de gameplay, een soort van FPS word, maar dit is niet zo. Het feit dat heel veel FPS games in het midden-oosten afspeelt, heeft Kojima besloten voor het midden-oosten.
Zo geeft hij een FPS SFEER in het game.
En het is Portable Ops, geen Mobile Ops :)
|
|
Nelus
op 21-01-2007 om 21:56
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Ik ben het eens met de meeste punten van Kojima. Die rumble feature lijkt me ook echt een mis-punt voor een spel, erg jammer natuurlijk. Dat ze meer ruimte nodig hebben vind ik wel vet, dat laat zien dat ze veel gebruik maken van de ruimte en dat ze zo min mogelijk compressen om de kwaliteit te behouden. De A.I. wordt volgens mij echt supervet en goed. Ik hoef trouwens geen online mulitplayer in MGS4, co-op daarentegen zou wel heel vet zijn maar onmogelijk aangezien het enkel om Snake gaat. Daarom kan je maar beter de multiplayer eruit laten want met zn twëen een paar gastjes doden in een soort deathmatch lijkt me nogal saai. Dat ze Raiden eruit laten is ook wel een pluspunt alhoewel Raiden er voor dit keer eens stoer uitzag met zn pak. Als hij een MGSO maakt, dan moet hij het wel goed uitwerken en niet zommaar een spel om ff te testen of het wel kan ofzo. Ik vind het trouwens ook goed dat Kojima luistert naar de gamers en de minpuntjes wegwerkt.
|
|
Gast (80.61.137.xxx)
op 22-01-2007 om 09:38
|
jammer dat je niet met raiden kan spelen dat zal wel vet zijn als ninja eigenlijk moest je met die game met raiden en snake kunnen spelen.
jammer dat snake ook oud is ik vond de jongere snake de beste :r
|
|
Gast (213.84.178.xxx)
op 22-01-2007 om 11:35
|
MGS 4 is op dit moment enkel voor de PS3 in ontwikkeling
MGS 4 is op dit moment enkel voor de PS3 in ontwikkeling
MGS 4 is op dit moment enkel voor de PS3 in ontwikkeling
en nu stil microsoft!!
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|