Preview: Bioshock
Door Martijn Steinpatz op 24-12-2006 om 10:39
|
Bron: Gamed
|
Crytek wil van Crysis 'de beste First Person Shooter ooit' maken. Irrational Games gaat met Bioshock echter een stap verder. Laatstgenoemde game moet het FPS genre namelijk voorgoed veranderen. Zal dat lukken?
Nog een voorbeeld. In Rapture kom je beveiligingscamera's tegen die, als ze je zien, vliegende robots op je af sturen. Nu kan je 1: de camera's kapot schieten, 2: langs ze heen rennen en hopen dat ze je niet zien, 3: in ruil voor Adam het beveiligingssysteem uitschakelen, 4: het systeem hacken voor een metalen lijfwacht of 5: een speciale Plasmid op een nietsvermoedende tegenstander gooien zodat de beveiliging hém aanvalt.
Volgens Irrational Games is dit het topje van de ijsberg. Het hele spel door krijg je met allerlei situaties te maken waar je verschillend op kan reageren. Daar komen nog morele keuzes bij. Dood je kinderen voor Adam of help je ze? Blijf je zo menselijk mogelijk of pomp je jezelf helemaal vol met Plasmids om zo Rapture te ontvluchten? Bioshock laat je daar volledig vrij in.
Hierin zit gelijk het dilemma van Bioshock: wordt de game daardoor niet te ingewikkeld? Succesvolle spellen als Doom en Half-Life waren baanbrekend en toch simpel te spelen. System Shock 1 en 2 waren briljanter, maar, zoals bedenker Ken Levine zei, te ingewikkeld, te onduidelijk in de keuzemogelijkheid en vooral grafisch minder. Daardoor verkochten ze uiteindelijk minder dan hun concurrenten. Is Levine niet andermaal te ambitieus?
Hijzelf denkt van niet. De grafische tekortkomingen zijn dankzij de Unreal 3 Engine opgelost. De wereld van Rapture ziet er beeldschoon, gedetailleerd en vooral griezelig uit. Extra aandacht is besteedt aan de watereffecten. In heel Rapture dringt het zeewater binnen, waarmee Irrational Games je het gevoel wil geven dat je langzaam aan verdrinken bent. Dit geeft een extra deprimerend effect in een toch al neerslachtig jaren vijftig sfeertje.
Wat het kiezen betreft, een Dynamic Training System zorgt ervoor dat de speler alleen in het water verzuipt - en niet in de keuzes. De 'DTS' houdt zijn vorderingen in de gaten en geeft tips en uitleg wanneer de gamer niet verder komt. Hoe ver het systeem zal gaan en of je het ook uit kan zetten, is onbekend. Hopelijk is het niet te nadrukkelijk aanwezig, want iemand die continu tegen je aan loopt te zeuren, is ook niet prettig.
Veel zal afhangen van de gameplay van Bioshock. Met de graphics en de sfeer zit het goed en de RPG elementen en de interactie met de wezens van Rapture maken het spel interessant. De grote vraag is of de keuzes waarmee Irrational Games je wilt confronteren het spel niet nodeloos ingewikkeld maken en daardoor de actie in de weg zitten. Gebeurt dat wel, dan zal andermaal een game van Levine massaal worden genegeerd. En dat zou wel eens weer vreselijk zonde kunnen zijn.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
11:45 Meer Namco voor X360 in 2007?
10:37 Wii Sports
|
Reacties (13) |
|
Pagina:
1
|
|
drakeman12
op 24-12-2006 om 10:45
[Niv: 20 / Exp: 1025]
|
gezellig spelletje
|
|
Gast (87.66.67.xxx)
op 24-12-2006 om 12:27
|
al goed dat hij in de lente uit komt net na mass effect.
|
|
Roderick
op 24-12-2006 om 12:31
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Reken maar dat Mass Effect in Q3 uitkomt. Deze game wordt geweldig trouwens
|
|
Gast (84.104.202.xxx)
op 24-12-2006 om 12:40
|
echt dit spel wil ik hebben!!!
|
|
Gast (84.195.73.xxx)
op 24-12-2006 om 13:02
|
de topper voor Q2 2007
voor Q3 word het BIA HH en assasins creed
en Q4 halo3
behalve in Q1 zal er niet te veel toppers uitkomen
|
|
im2
op 24-12-2006 om 13:06
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
@gast In Q1 is Lost Planet misschien een potentiële topper
In Rainbow Six Vegas moet je ook veel strategische keuzes maken en toch zitten die de actie niet in de weg dus ook bij dit spel moet dat mogelijk zijn
Gewijzigd door im2 op 24-12-2006 om 13:13
|
|
Nelus
op 24-12-2006 om 15:13
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Klinkt allemaal erg goed. Ik vond het sfeertje ook best goed gemaakt, doet me een beetje denken aan Atlantis. eigen gemaakte wezens en speciale krachten. De water-effecten vind ik echt indrukwekkend in dit spel. Ik hoop dat ze die FPS 2.0 waar kunnen maken. Zo ja, dan wordt dit wel één van mijn leukste spellen ooit.
|
|
creap-of-luigi
op 24-12-2006 om 16:15
[Niv: 3 / Exp: 129]
|
ziet er geinig uit  volgens mij oowk niej zo makkelijk, wel leuk dus
|
|
Devilly
op 24-12-2006 om 16:48
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
Hij lijkt me erg leuk. Als ik hem haal dan ga ik ervoor alles te misleiden: een Big Daddy als beschermer en de monsters worden gezien door de beveiligingscamera's en dus aangevallen. }>
|
|
DarthTedious
op 24-12-2006 om 19:29
[Niv: 46 / Exp: 2276]
|
Misschien is dit te hoog gegrepen?
Ik vraag me af of dit lukt, ik ben nu nog sceptisch
|
|
wackyprofessor
op 25-12-2006 om 13:58
[Niv: 224 / Exp: 11181]
|
Gaat makkelijk lukken of het de FPS 2.0 wordt is maar de vraag maar het is wel een game die in onze geheugen gaat blijven.
Ik zou zegge ; Q1 Lost Planet, Q2 Crackdown/Forza, Q3 Mass Effect en uiteindelijk Q4 Halo3 en overall game van ut jaar hopelijk Bioshock? dan heb je nog veel meer games, maarjah ik geloof dat BIA en Assasins Creed eigenlijk rond eind 2007- begin 2008 kunnen verwachten?
Gewijzigd door wackyprofessor op 25-12-2006 om 13:59
|
|
Devilly
op 25-12-2006 om 20:47
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
@ wackyproffesor: ik verwacht eerder een spel als Mass Effect, of als je het voorspelbaarder wilt, Halo 3, als spel van het jaar.
|
|
david
op 30-12-2006 om 19:29
[Niv: 39 / Exp: 1961]
|
ik vind dat dit erg veel op metroid lijkt.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|