Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Lumines II


Door Joni Philips op 04-12-2006 om 13:43
Bron: Gamed

Op 1 september 2005 kwam de PlayStation Portable uit en de beste launchgame was tot ieders verbazing de puzzelgame van Q Entertainment, Lumines. Q Entertainment zag het succes, maar zag ook in dat er genoeg ruimte voor verbetering was. Zij kwamen dan ook met Lumines II, en wij kijken of Lumines blijft scoren?

Lumines II bouwt verder op de fundamenten van het eerste deel, dat wil zeggen dat er telkens een vierkantje, bestaande uit vier blokjes, naar beneden valt zoals in Tetris. De blokjes waaruit de vierkanten bestaan, zijn er in twee kleurtjes en het is de bedoeling om telkens vierkanten te vormen van één kleur. Deze vierkanten verdwijnen echter niet direct wanneer ze gevormd worden, op basis van de achtergrondmuziek loopt er een verticale lijn over het scherm. Als deze lijn passeert, verdwijnen de vierkantjes. Dit geeft je de kans om combo's te vormen met nog enkele extra blokjes.



Dit puzzelgeweld kun je ervaren in verschillende modes. De eerste belangrijke mode is de Challenge mode (met drie moeilijkheidsgraden, vier op het einde van de game) waarbij je zo lang mogelijk doorgaat zoals in Tetris. Regelmatig zul je dan een nieuwe skin krijgen waarbij de blokjes een nieuwe kleur krijgen, op de achtergrond komt een nieuwe muziekvideo en je krijgt de bijhorende muziek te horen. Hoe verder je raakt in de mode, hoe meer muziek je vrijspeelt. Naast de Challenge mode heb je ook Time Attack, Versus, Puzzle en Mission Mode. Time Attack en Versus zijn varianten van de Challenge Mode en zijn daardoor vooral geschikt om te spelen als je weinig tijd hebt, maar toch wilt spelen zoals in de Challenge mode.

De Puzzle en de Mission mode aan de andere kant laten je nadenken en zijn redelijk verslavend op hun eigen manier. In de Puzzle mode moet je blokjes zo stapelen dat je een bepaalde vorm krijgt, je moet dus opletten waar je wel en waar je geen vierkantjes mag vormen. De Mission mode verplicht je ook bepaalde doelen te vervullen, zo moet je bijvoorbeeld velden leegspelen met een beperkt aantal blokjes of zoveel mogelijk blokjes tegelijk wegspelen. Deze modes zijn geen lachertje en zijn vooral bedoeld om je brein eens te testen. Naast de singleplayermodes kun je de game ook in multiplayer spelen. Dankzij de gamesharing hoeven de game zelf niet te hebben om mee te kunnen spelen.



De soundtrack bestaat in dit deel deels uit bekende nummers, zoals nummers van Hoobastank, Gwen Stefani en de Black Eyed Peas, en deels uit nummers van Grosso Mondo, de band die ook de muziek van deel 1 verzorgde. De vrees dat de nieuwe nummers niet bij de gameplay pasten, is gelukkig ongegrond, Mizuguchi heeft een goede keuze gemaakt. Zelfs als je een bepaald nummer niet goed vindt, kun je het simpelweg overslaan dankzij de Skin Edit mode.

Ten opzichte van Lumines is er maar weinig nieuws, ondanks de uitgebreidheid van deze game. Voor Lumines fans biedt de game vooral (veel) nieuwe skins en natuurlijk de nieuwe Mission mode. Zelfs op grafisch gebied is er weinig veranderd, alleen kun je nu op de achtergrond met de muziekvideo mee kijken hoewel je daar geen tijd voor zult hebben. Hierdoor is Lumines II vooral een aanrader voor mensen die de launchgame niet gespeeld hebben, Lumines II zal hen lange tijd voor hun PSP scherm houden. De game blijft namelijk verslavend, je moet dan wel de keuze maken tussen Lumines of het dertig euro duurdere tweede deel.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   90
Graphics   90
Replay   90

Een aanrader voor mensen die deel 1 niet gespeeld hebben.
89


13:53  Atari / Sega geven gedetailleerde releaseschema
09:36  Genji 2: Days of the Blade
 Reacties (8)
 Pagina: 1
LUPUS op 04-12-2006 om 14:29 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Je vat 't beestje bij zijn staart in de conclusie. Ik heb deel 1 uitgebreid gespeeld en vind 'm nog steeds tof - en dat is nu net de reden waarom ik geen tweede deel nodig acht.

cfreak24 op 04-12-2006 om 16:26 [Niv: 43 / Exp: 2130]
zo te lezen kan ik beter deel 1 kopen als ik er nog geen heb gespeeld. maarja mischien ga ik wel luxe doen en koop ik deel 2

Radiance op 04-12-2006 om 17:40 [Niv: 8 / Exp: 409]
Ja, de kleinkinderen van Tetris blijven het goed doen
Als ik het zo lees, dan biedt deel 2 weinig meerwaarde terwijl het 30 (!) euro meer kost.

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-12-2006 om 17:45 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Veel meer skins, Mission mode, allerlei tweaks en de achtergrondvideo's zorgen voor een deftige meerwaarde, tenzij je Lumines al kent. De dertig euro verschil moet je voor jezelf kijken.

Gast (213.148.224.xxx) op 04-12-2006 om 20:29
Mja maar desondanks is het een beetje onzin om een deel 2 te hebben van een puzzelgame :)

LUPUS op 04-12-2006 om 20:42 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Niet als het genoeg toevoegt. Toen Tetris de functie van een reserveblok kreeg, vond ik het treffend een nieuwe Tetris te kopen. Niet dat het daadwerkelijk in die gedachtegang heeft plaatsgevonden (ik kocht The New Tetris omdat ie toevallig 25 gulden was - geen spijt van gehad!), maar ik kan me redenen voorstellen waarom je een nieuw deel van een puzzelspel koopt:

- Vernieuwingen
- Verbreding

En zo te lezen heeft Lumines II allebei. Maar ja, moet ik wel uitgekeken zijn op het eerste deel.

cfreak24 op 05-12-2006 om 14:29 [Niv: 43 / Exp: 2130]
eigenlijk is dit precies het zelfde als met ridge racer 2, weinig vernieuwing maar wel een goed spel.

Lennie1973 op 06-12-2006 om 15:36 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Ziet er mooi uit maar ik hou het op lumines I

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Lumines II
Type:
Game
Releasedatum:
17-11-2006
Ontwikkelaar:
Q Entertainment
Uitgever:
Disney Interactive
Media:








Meer media