Chunsoft is in Europa geen grote naam, maar in Japan hebben ze al tientallen RPGs uitgebracht. Eén van hun langstlopende series is Mystery Dungeon, waarvan nu ook twee Pokémon versies verschenen zijn. Wij bekeken Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team.
Het verhaal van deze game verschilt sterk met dat van andere Pokémon games. Je bent niet langer een trainer die op reis vertrekt om de beste te worden, maar je bent een mens die op mysterieuze wijze op een Pokémon wereld terechtkomt. Je bent echter geen mens meer, je ontwaakt als Pokémon. Welke dat is, bepaal je niet zelf. Je antwoordt gewoon op enkele standaardvragen waaruit de game je karakter bepaalt en het spel kiest dan uit een twintigtal Pokémon. Daarna mag je een partner kiezen uit diezelfde selectie Pokémon, maar deze mag niet hetzelfde type hebben als jij. Wanneer de game start, wil je partner niets liever dan een Rescue Team starten om de vele problemen op te lossen. Vanaf dat moment zul je op veel gelijkaardige missies moeten gaan, ondertussen ontvouwt er zich saai plot over de oorzaak van de vele problemen in de wereld en over de reden dat je een Pokémon bent. Het plot is eigenlijk een slappe manier om het eindeloos repetitieve concept te verbergen. Missie mislukt.
De gameplay helpt hierbij ook niet echt, je 'reist' gewoon over de wereldmap naar de juiste grot. (Red.- Eigenlijk word je getransporteerd.) Eens je aangekomen bent leg je gewoon elke verdieping af tot je onderweg elke tegenstander verslaat. Dit gaat gewoon door te rammen op de A-knop, hoewel je ook echt strategisch aanvallen kunt gebruiken zul je steeds de gewone naamloze aanval gebruiken. Het is namelijk veel sneller om die aanval te gebruiken dan door de menu's te navigeren naar een juiste aanval. Je wordt daarvoor ook niet echt beloond, je doet gewoon meer schade. Je kunt natuurlijk ook voorwerpen gebruiken, maar dat is enkel nuttig als je bijna gaat sterven. In tegenstelling tot in de andere games zul je dit maar weinig nodig hebben want buiten gevechten kun je snel en eindeloos gezondheid terugwinnen door twee knoppen tegelijk in te drukken. Dit maakt de game zeer gemakkelijk.
Om te compenseren zul je dan weer veel moeten vechten. Je tegenstanders lopen over het scherm en ze reageren pas wanneer je hun 'territorium' betreedt. Bepaalde Pokémon reageren pas wanneer je naast hun staat, terwijl een Rattata altijd reageert, ongeacht hoever je van hem verwijderd bent. De actie wordt beschreven in een kadertje onderaan op je scherm, dit is het enige menuutje dat je constant op je scherm ziet. De game lijkt dan ook in real time te werken, maar in feite kun je niets doen zolang je niet aan de beurt bent. Het hele systeem is dus turnbased. Zelfs je Pokémon draaien gaat enkel tijdens jouw beurt, dit is allemaal nodeloos frustrerend in vergelijking met de andere games in de serie. Een groot verschil is dat je ook geen extra Pokémon kunt vangen, soms zal er wel een Pokémon je hulp aanbieden zodat je team tot vier man kan uitgroeien. De kans is echter klein dat je een geëvolueerde Pokémon in je team krijgt, pas na het uitspelen kunnen je Pokémon evolueren, wat aanvoelt als mosterd na de maaltijd.
De graphics zijn wat je zou verwachten van een Pokémon game, het spel maakt dus zeker geen optimaal gebruik van de kracht van de Game Boy Advance en zou dus in normale omstandigheden een 60 tot 70 scoren. Er zijn echter enkele fouten, zo heb je op elk moment een kaart in je beeld wat het overzicht niet ten goede komt. Deze kaart blokkeert echter een deel van je zicht op de actie, in grote grotten wordt dan je hele scherm ingenomen. Het leveldesign van Red Rescue Team valt ook tegen, elke grot ziet er hetzelfde uit waardoor je gewoon het gevoel hebt dat je geen vooruitgang maakt. Ook de stad en de wereldmap ogen flauw, maar deze steken ten minste logisch in elkaar. Dit wordt allemaal aangevuld met eenvoudige muziek en grappige geluidseffecten, en dit is het beste aan deze game.
Snelle cash-in op het succes van de franchise, dat is de perfecte beschrijving voor deze game. Je kunt het Chunsoft natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze een Pokémon versie maken van hun Mystery Dungeon serie als je ziet dat deze in Amerika en Japan beter verkoopt dan alle andere games in de serie samen. Spijtig genoeg voor de fans is de game echter zeker de moeite niet, de gameplay is teleurstellend en is zo herhalend dat je het opgeeft na enkele missies. Laat deze game zeker je mening over de Pokémon serie niet beďnvloeden, als je de wezens nog niet beu bent, zijn er genoeg goede Pokémon spellen op de Game Boy Advance.
|