Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Hands-On:

Super Monkey Ball: BB


Door Gideon op 04-11-2006 om 09:19
Bron: Gamed

Vergeten. Niet meer aan denken. Super Monkey Ball Adventure bestaat niet meer. Denk aan de GameCube. Denk aan die launch. Denk aan Super Monkey Ball. En houd dat gevoel vast. Nee! Niet terugdenken. Vasthouden dat gevoel. Goedzo. En je gaat rollen. Langzaam ga je rollen…

Super Monkey Ball is als serie ooit begonnen op de Nintendo GameCube. Als launchtitel moest het zich staande zien te houden tussen grootmachten als Rogue Squadron 2, Luigi’s Mansion en natuurlijk niet te vergeten Super Smash Brothers: Melee, dat twee weken na de launch het daglicht zag. Is dat gelukt? Absoluut. Niet alleen qua recensies, want die waren vrijwel allemaal positief, maar ook de verkoopcijfers mochten er wezen. Dat is best een prestatie voor een game waarin je een aap in een bal over een hindernisbaan moet zien te krijgen.



Een nieuwe Nintendo console, een nieuwe Super Monkey Ball. Of het een trend gaat worden moet nog blijken, maar na een speelsessie met Super Monkey Ball: Banana Blitz mogen we hopen van wel. Wat Super Monkey Ball voor elkaar kreeg bij de launch van de GameCube, dat moet Banana Blitz gaan doen voor de Wii. Na een flinke speelsessie kan ik je met een gerust hart melden dat Sega weer helemaal op de goede weg is.

Het concept is nog gewoon hetzelfde als in de eerste twee delen; probeer je aapje zo snel mogelijk door de ‘Goal’ te krijgen en als het even kan moet je onderweg nog zoveel mogelijk bananen meenemen ook. De hindernisbanen die je moet afleggen beginnen redelijk simpel, maar gaandeweg wordt het moeilijker en moeilijker, tot op een gegeven moment zelfs de meest doorgewinterde gamer van frustratie zijn net verkregen WiiMote door zijn TV wil werpen, terwijl de apen vervloekt worden. Wat is de voldoening dan toch groot als dit level na een keer of twintig proberen toch gehaald wordt. Dat is de hoofdmode in een notendop.

De apenbal (zo zullen we het voor de goede orde maar even noemen) wordt geheel bestuurd met de WiiMote; de Nunchuk komt er dus niet aan te pas. Kantel de controller naar voren en het aapje gaat rollen; hoe verder je kantelt, hoe harder het aapje rolt. Lichtjes naar links kantelen en de aap rolt in die richting; voor rechts geldt uiteraard hetzelfde. Remmen doe je door naar je toe te kantelen. Deze manier van besturen vereist een minuut of tien aan oefening, maar daarna rol je in de rondte alsof je nooit anders hebt gedaan. Ook ditmaal kan ik stellig melden dat de beelden die je misschien ooit gezien hebt van de game, waarin mensen stuntelig constant van de baan vielen, omdat ze de besturing niet aankonden mij voor een raadsel stellen. Super Monkey Ball: Banana Blitz is ook op de Wii prima te spelen, dus fans van de serie kunnen weer gerust adem halen.

De WiiMote biedt vernieuwing, maar Banana Blitz laat het niet zitten bij alleen een nieuwe manier van voortbewegen. Je kunt ditmaal namelijk ook de hoogte in: jawel, het aapje kan springen. Dit kun je op twee manieren doen; door gewoon op de A-knop te drukken, of door de WiiMote omhoog te tikken. Eerlijk gezegd vond ik de eerste methode veruit het handigst; je bent namelijk al druk genoeg met het sturen, waardoor het springen zonder het gebruik van de A-knop alleen maar lastig is. Je kunt zelf wel nagaan wat voor extra dimensie het springen aan de gameplay toevoegt; afgronden in de baan, hekjes waar je overheen moet, lange trappen die genomen dienen te worden enzovoort. Wat mij vooral opviel was dat de banen (naast het feit dat ze geheel nieuw zijn) eerder deden denken aan deel één, dan aan deel twee. Wat mij betreft een goed teken, aangezien het in Super Monkey Ball 2 nogal eens aankwam op geluk in plaats van kunde.



Uiteraard wordt de game weer ondersteund door een verhaal. Verwacht hiervan niet teveel; we hebben het wel over Super Monkey Ball. Iets met een grote banaan, een groep gillende aapjes en... hey, heb ik zojuist op de A-knop gedrukt om het filmpje over te slaan? De werelden bevatten ditmaal ook enkele vijanden en een heuse eindbaas (deze zullen wel iets met het verhaal te maken hebben). Mensen die complexe strategieën verwachten zullen bedrogen uitkomen, aan het begin van het gevecht wordt de zwakke plek van de baas namelijk al verklapt. Verrassend genoeg bleven de bazen wel uitdagend (in ieder geval degenen die ik bevochten heb) en zijn ze redelijk gevarieerd. Een leuke toevoeging op een toch al erg leuke game.

Naast een uitgebreide singleplayer bevat Super Monkey Ball: Banana Blitz ook weer de nodige minigames. Waar we in het origineel nog heel tevreden waren met een zestal van dit soort spelletjes, daar is het aantal in Banana Blitz aanzienlijk uitgebreid, maarliefst vijftig stuks. Zowel oude bekenden als nieuwe minigames passeren de revue. Ben je even uitgekeken op de uitdagingen in de singleplayer stand, dan nodig je enkele vrienden uit, want deze minigames zijn ook met meerdere spelers te spelen. Gegarandeerd lachen, gieren en brullen.

Grafisch gezien is Super Monkey Ball wel degelijk mooier dan de eerder delen uit de serie. De levels zitten nog meer aan een thema gebonden en dit uit zich ook in de hindernissen. In de woestijnwereld zul je regelmatig een piramide moeten beklimmen, terwijl in het jungle level papegaaien je van de baan proberen te blazen. In tegenstelling tot eerdere delen heeft het spel nu een soort van cell-shaded jasje gekregen. Het idee blijft echter hetzelfde; een heleboel vrolijke kleuren in beeld. Super Monkey Ball: Banana Blitz zal niet de mooiste game op de Wii worden, maar wat ik tot nu toe heb gezien voldoet voor het soort spel prima.



Ook de soundtrack lijkt weinig opzienbarend te zijn, maar ook hier geldt dat het niet opvalt en niet stoort. Wat mij wel opviel waren de geluiden die uit de controller komen. Ik heb het in de feature over The Legend of Zelda: Twilight Princess al gezegd en ik zeg het nogmaals: die speaker in de controller maakt het spelen van de game een nog betere ervaring.

Zoals het er nu naar uitziet gaat Super Monkey Ball: Banana Blitz voor de Wii doen wat het eerste deel voor de GameCube deed. Het voelt weer fris, het speelt lekker en de replaywaarde ligt weer ontzettend hoog. Met maar liefst honderd banen in de hoofdmode en vijftig minigames die met meerdere spelers gespeeld kunnen worden lijkt het er op dat de game zowel liefhebbers van uitgebreide singleplayer avonturen als die van multiplayer feesten kan bekoren. Je zult het na het lezen van deze hands-on vast al wel gemerkt hebben, maar ik ben oprecht enthousiast over de game die Sega heeft neergezet. Ik denk in ieder geval al weer terug aan die dagen vlak na de launch van de GameCube. Lekker rollen... heerlijk rollen... rollen...


09:52  De Budgetbak: Shooters
09:18  Hotel Dusk: Room 215 toont zijn beelden
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Joker op 04-11-2006 om 09:53 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Super Monkey Ball is gewoon gemaakt voor deze controller, ik zie het wel zitten.

FloriX op 04-11-2006 om 11:04 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Ik kan gewoon niet wennen aan die lelijke graphics, srry hoor, maar het lijkt erop alsof voor de wii maar 1 ding telt: gameplay!

wackyprofessor op 04-11-2006 om 11:04 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Ik zie het ook zitten.. had nog mijn twijvels vanwege de Wiimote met deze game, maar nu haal ik hem denk ik wel.

@360FlorisWii ; Je moet er gewoon aan wennen en bij games van de Wii niet te veel met de andere krachtpatsers ( PS3, X360) vergelijken grafisch gezien dan want anders ga je het nog steeds lelijk blijven vinden.. ik heb het grafische shit uit mijn hoofdgezet en als je verder kijkt dan zie je wel dat je er lol van kan krijgen..

Gewijzigd door wackyprofessor op 04-11-2006 om 11:06

Gast (81.241.189.xxx) op 04-11-2006 om 12:01
I WANT IT

Gast (82.74.180.xxx) op 04-11-2006 om 12:17
@Floris; op het moment dat je zelf speelt let je veel minder op de graphics.

Gast (83.84.208.xxx) op 04-11-2006 om 13:39
Precies, als je eenmaal speelt, zijn graphics echt van ondergeschikt belang. Tijdje geleden nog Vagrant Story gespeeld (PS1).. ziet er nog een stuk crappier uit (is dat z'n hoofd?.. of z'n zwaard? ;)) maar na een uurtje spelen, boeit 't gewoon niet meer.

Gast (84.31.224.xxx) op 04-11-2006 om 14:16
Wii is een spelcomputer gemaakt voor de lol en de fun en gameplay, niet om de graphics

xbox 360 en ps3 gaan om de graphics, de shooters en de realistische games.

het zijn 2 verschillende dingen!

het is niet zo dat de wii slechter is dan de andere.
de ps3 en de xbox zijn gewoon betere dingen net als met de psp en de nds.

I love wii yay *D

FloriX op 04-11-2006 om 16:42 [Niv: 258 / Exp: 12906]
daarom zeg ik ook, de gameplay word zcker vet, maar hopelijk worden de graphics van bepaalde games van de 2e generatie beter

Devilly op 04-11-2006 om 17:51 [Niv: 275 / Exp: 13756]
De besturing lijkt me erg vet, dit is toch niet een spel dat ik urenlang achter elkaar speel dus de vraag of het niet pijnlijk/vermoeiend wordt telt voor mij niet bij dit spel.

De aap! Die ziet er gewoon ziek uit

drakeman12 op 05-11-2006 om 19:32 [Niv: 20 / Exp: 1025]
echt vet lelijk dit spel vette minpunten!!

Gast (62.234.17.xxx) op 06-11-2006 om 09:17
ht s miss lelijk maar ht zal wel leuk zijn en dat zijn dan weer vette pluspunten :9

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Super Monkey Ball: Banana Blitz
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2006
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
Atari
Media:








Meer media