Na Pokémon Dash en Pokémon Link is het nu eindelijk tijd voor een Pokémon RPG op de DS. Is het weer ouderwets genieten?
Het personage dat je in Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team speelt is een mens die plotseling in een Pokémon verandert en in een Pokémon wereld terecht komt. Voordat het spel begint krijg je een quiz met vragen over je persoonlijkheid en aan de hand van je antwoorden krijg je de controle over een bijpassende Pokémon. Je zult ook nog een teamgenoot moeten kiezen voordat je eindelijk kunt spelen.
Samen met je maatje start je een rescue team voor Pokémon in nood. Wanhopige Pokémon sturen je opdrachten die je binnen krijgt via de brievenbus van je hoofdkwartier en je kunt zelf kiezen of je de taak aanneemt of niet. Deze opdrachten sturen je naar diverse dungeons waarmee deze Pokémonwereld bezaaid is. Ondertussen speelt zich een vaag verhaal af waarin je erachter moet komen waarom je in een Pokémon bent veranderd.
Ik weet niet of mysterieus het juiste woord is, maar vreemd zijn ze zeker, die dungeons van Pokémon Mystery Dungeon. Deze worden namelijk willekeurig gegenereerd. Elke keer als je een kerker betreedt, zal hij een andere vorm hebben. Dit klinkt leuker dan het is, want steeds weer loop je door een saaie, simpel uitziende dungeon te dolen, opzoek naar een trap die je naar een nieuw stuk dungeon zal sturen. Dit gaat zo door tot je het doel in deze kerker hebt bereikt, zoals een verdwaalde Pokémon of een gezocht item. Je zult zo nu en dan een appeltje of een stukje zaad moeten eten, omdat je anders opeens uit de dungeon verdwijnt.
Als jij een stap zet, zetten alle vijanden in de dungeon ook een stap. Er lopen maximaal drie teammaten achter je aan die door de CPU worden bestuurd. Als je in de buurt van een vijandelijke Pokémon komt, begint een turnbased gevecht, waarbij er geen nieuw scherm opent waarop de gevechten zich afspelen zoals bij de klassieke Pokémon games. Het vechten ziet er echter ongelooflijk suf uit. De vijand deelt een klap uit, dan zijn jouw teamgenoten aan de beurt om de tegenstander te treffen, daarna mag jij je aanval kiezen en zo gaat het door totdat iemand het loodje legt.
De Pokémon hebben nog steeds hun elementaire eigenschappen, waardoor het steen-papier-schaar principe tijdens de gevechten er weer in zit. Water Pokémon zijn bijvoorbeeld sterk tegen een vuur Pokémon. Alsof de gevechten sowieso al niet erg in de herhaling vallen is er ook nog een zeer beperkt aantal verschillende soorten wilde Pokémon per Dungeon. Eigenlijk is het ook een beetje vreemd dat de beestjes die in de andere Pokémon games een beetje in hoog gras rondhuppelen en niets meer kunnen roepen dan (een gedeelte van) hun eigen naam, in deze game in huizen wonen en complete gesprekken kunnen voeren.
Dat de game er niet uitziet, komt omdat het een GBA game is die geport is naar de DS. Het enige verschil met de GBA versie (Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team genaamd) is de draadloze verbinding, waarmee je alleen Pokémon en items naar elkaar kan overhevelen. Zelfs voor GBA standaard ziet het er maar matig uit. Het is ontzettend jammer dat de fantastische Pokémon franchise op deze manier gebruikt wordt. Ik pak wel weer een van de oude Pokémon RPGs voor de Game Boy Color uit de kast en laat Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team mooi voor wat het is.
|