Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Avatar: Frontiers of Pandora
Crash Team Rumble
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Okami


Door Timo_ op 12-10-2006 om 00:17
Bron: Gamed

Per jaar komen er honderden titels voorbij waarvan we waarschijnlijk het grootste gedeelte niet willen spelen. Toch zijn er die games die je simpelweg niet mag missen. Okami weet kunst naadloos over te zetten naar het concept games en is volgens velen niet minder indrukwekkend dan werken van Dali, Rembrand en Picasso. Het kleurenpalet doet niet onder voor het logo van Telekids en de soundtrack heeft overeenkomsten met Hans Zimmers "Last Samurai". Het mag duidelijk zijn dat deze game zich kan meten met de groten.


Okami is het Japanse woord voor wolf en het ligt alweer enige tijd in de Japanse en Amerikaanse schappen. Europa moet echter tot begin 2007 wachten om aan de slag te kunnen met deze prachtige vertoning. Okami is ontwikkeld door Clover Studio, een bedrijf dat de meeste van jullie kennen van Viewtiful Joe en het toekomstige God Hand. Het probeert de invloed van kunst door middel van innovatie in één adem met elkaar samen te brengen tot een harmonieus geheel van gameplay en graphics.

Het spel begint met een lange intro waarin duidelijk wordt gemaakt wat er zich in het verleden allemaal heeft afgespeeld in het dorp Kamiki, Nihon (Japan). Jij speelt de rol van Amaterasu de Zonnegod en moeder van alles wat leeft. Je neemt al snel de vorm aan van een witte wolf die na honderd jaar weer tot leven wordt gewekt om het dorp wederom te beschermen tegen Orochi. Orochi is een achtkoppige draak die heel Nihon in een donkere en nogal saaie plek heeft veranderd. Het is aan jou taak dit landschap terug te brengen naar zijn oorspronkelijke pracht en praal. Natuurlijk hoef je dit niet allemaal alleen te doen en je zult al snel een aantal trouwe en soms grappige bondgenoten tegenkomen. Je trouwste en vooral kleinste bondgenoot is Issun, een soort van minuscuul insect die blijkbaar een 'grote' kalligrafiemeester is. Je kunt hem vergelijken met Navi uit de Zelda reeks.



Het spel voelt in veel opzichten aan als een echte Zelda game. Dorpen en steden staan door middel van uitgestrekte velden in verbinding met magische bossen en donkere kerkers. De lange speelduur wordt verlengd door verschillende submissies en mensen worden voortdurend door monsters lastig gevallen. De vijanden zijn relatief eenvoudig te verslaan en grote bazen sterven snel als je hun zwakke punten eenmaal kent. Maar het feit dat de game veel raakvlakken heeft met de Zelda reeks, heeft naar mijn mening meer plus- dan minpunten. Bovendien rent een wolf van nature veel sneller dan "Link" en is Clover Studio zo verstandig geweest onze grote vriend Amaterasu een sprint te schenken waardoor verre gebieden redelijk snel te bereiken zijn.

De gameplay van Okami is simpel en toch innovatief om een aantal verschillende redenen. Het gevechtssysteem zal vele mensen aanspreken omdat het in tegenstelling tot games als Ninja Gaiden geen bloed, zweet en tranen kost om de meeste vijanden te verslaan. Op je reis zul je verschillende wapens vinden die je met elkaar kunt combineren. Het vierkantje staat voor het primaire en het driehoekje voor het secundaire wapen. Een aantal simpele knoppencombinaties resulteert al snel in bloedstollende combinaties waar Jackie Chan jaloers op zou zijn. Maar in al deze fantastische combo's ligt niet de kracht van onze goddelijke witte wolf. Clover Studio geeft jou als speler de kans om je artistieke talenten te benutten door middel van een digitale kwast.



Bij het indrukken van de R1 knop verandert het scherm in een stuk perkament wat tijdelijk vele mogelijkheden creëert. Zo kan je kiezen om na een dodelijke combo een lijn door je slachtoffers te schilderen. Dit kost de vijand meestal hun hoofd als dit aan het eind van hun levensbalk gebeurt. Naarmate de weg vordert zul je bomen toveren, bommen laten ontploffen en zal je schilderskunst op de proef worden gesteld door een aantal ingewikkelde patronen en combinaties. Gelukkig is dit schildersysteem niet alleen beschikbaar tijdens het vechten. Clover Studio is zo verstandig geweest de speler deze mogelijkheden ook in de normale wereld te geven. Je zult er achterkomen dat jouw kalligrafische vaardigheden nodig zijn om de wereld rondom Kamiki te veranderen in een prachtig schilderij. In zekere mate bepaalt de speler hoe de spelwereld eruit komt te zien. In totaal zijn er dertien verschillende kalligrafietechnieken die vervolgens op verschillende manieren zijn toe te passen. Hierdoor ontstaat er een gezond aantal kunstzinnige mogelijkheden. Je kunt je trouwens afvragen hoe geniaal dit systeem op de Wii kan werken, Okami 2?

In het begin van het spel wordt al snel duidelijk dat het verhaal van Amaterasu een prominente rol speelt in het spel. Verwacht tijdens je avontuur dan ook veel (onnodig) dialoog. Amaterasu is gebaseerd op de Japanse mythologie en is de directe tegenhanger van ons eigen Romeinse/Heidense pantheon. Dit maakt het verhaal voor Europese en Amerikaanse spelers minder herkenbaar, maar zeker origineler.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   95
Replay   80

Wie heeft er next-gen gaming nodig zolang er nog toppers als Okami uitkomen!
90


00:17  Enemy Territory: Quake Wars toont zich wederom
00:16  Cars racet ook op de Wii
 Reacties (25)
 Pagina: 1
Tecnomic NL op 12-10-2006 om 00:23 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Wow, een import review, dat heeft lang moeten duren! Man ik kan echt niet meer wachten op deze game, want hij lijkt me echt geweldig. Het is zo jammer dat games van dit kaliber zo ontzettend schaars zijn en dat er met de dag alleen maar shooters verschijnen. Na dit meesterwerkje kan ik gerust zeggen dat een vrij onbekende studio,Clover Studio, zich nu na eerder Viewtiful Joe en nou Okami duidelijk in de picture heeft gezet, klasse!

Gast (83.84.208.xxx) op 12-10-2006 om 04:26
Clover Studio is top! En tof dat jullie een import review geven.. helemaal mooi! Jammer van de moeilijkheidsgraad hč! *D

Gast (82.173.112.xxx) op 12-10-2006 om 08:40
Game staat nog steeds ver boven alle andere games verheven in de gamerankings samen met Company of Heroes. Zijn basicly veruit de best gereviewde games van 2006 (en eigenlijk ook met erbij 2005 in de top 5), als je alle reviews bijelkaar optelt en gemiddelde neemt. It's all about de gameplay.

P-Bwoy op 12-10-2006 om 09:33 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Ik ben het helemaal eens met je eindquote. Helaas ben ik gestopt met spelen toen ik FFXII in mijn bezit kreeg, maar ik ga m zeker nog uitspelen, briljante game...

Uchiha_Shadow op 12-10-2006 om 09:35 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Helemaal eens met Tecnomic NL. Al is God Hand wel prut volgens IGN, maar goed, ze maken in ieder geval originele en prachtige games.

Okami ga ik zeker halen, is *de* game voor de PS2 waar ik nog echt naar uit kijk.

Timo_ op 12-10-2006 om 09:35 [Niv: 41 / Exp: 2060]
Ben blij dat jullie de review kunnen waarderen. Verwacht in de toekomst meer import reviews van gamed!

Gast (84.84.40.xxx) op 12-10-2006 om 14:45
zo laag cijfer!!! De replay moet gewoon hoger

Uchiha_Shadow op 12-10-2006 om 15:21 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Eigenlijk wel sneu... deze review komt op de dag dat Clover studios ophoudt met te bestaan...

Berserk op 12-10-2006 om 15:25 [Niv: 148 / Exp: 7377]
Maar spijtig nieuws

http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=68633

Clover stopt ermee

Tecnomic NL op 12-10-2006 om 16:45 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Maar een studio van het kaliber Clover Studios kan je toch niet sluiten?! Dankzij hun hebben we in de afgelopen 2/3 jaar unieke en creatieve games mogen spelen

Baal er enorm van, een grote domper voor de gameindustrie.....

Misschien dat Capcom zo slim is om hun te behouen ?

Gewijzigd door Tecnomic NL op 12-10-2006 om 16:45

Devilly op 12-10-2006 om 16:58 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Is een erg goede game, erg innovatief.

Timo_ op 12-10-2006 om 17:13 [Niv: 41 / Exp: 2060]
Met Clover Studio komt het wel goed, ook al is het alleen om bedrijfs-economische redenen. Wellicht dat de huidige constructie niet meer werkt en was er niet zoveel succes verwacht. Capcom is een bedrijf met vele vele jaren ervaring op dit gebied en het zal een goede reden hebben voor deze actie.

Joker op 12-10-2006 om 17:37 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Ziet er allemaal prachtig uit, erg jammer dat we nog zo lang moeten wachten.

NL|MegaMika op 12-10-2006 om 17:44 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Ik heb de Japanse versie gespeeld, die helaas onspeelbaar is door de hoeveelheid tekst. Nu heb ik geen PS2 meer dus hoop ik dat hij ooit nog naar de Wii wordt geport.

Tecnomic NL op 12-10-2006 om 18:08 [Niv: 164 / Exp: 8218]
De game is exclusief voor de PS2, maar zeg nooit nooit. We kennen Capcom inmiddels wel hé kuch*Resident Evil 4*kuch

Gewijzigd door Tecnomic NL op 12-10-2006 om 18:08

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-10-2006 om 18:23 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Tecnomic, financiële redenen is de enige reden om een game te porten. In het geval van Resi4 was het gewoon een mislukte deal en men probeerde de put te delven door de game uit te geven op PS2. Okami heeft met PS2 al de meest uitgebreide basis, een port kan dus geen voordeel bieden.

Tecnomic NL op 12-10-2006 om 18:48 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Ja, maar wat betekent exclusief nou tegenwoordig? Peter Moore gaf al duidelijk aan dat de consoles het duidelijk van exclusives moet hebben die afkomstig zijn van hun eigen studios. Ik ben het gedeeltelijk eens met zijn commentaar, maar goed we zullen zien wat betreft Okami.

Ik gun het de Wii fans wel, want eerlijk gezegt lijkt het mij ook wel gaaf om met de Wii remote de kwast te kunnen besturen

Gewijzigd door Tecnomic NL op 12-10-2006 om 18:49

sonytje op 12-10-2006 om 18:53 [Niv: 11 / Exp: 526]
met okami, GOW 2 en final fantasy XII vind ik toch dat de ps2 een geslaagd einde heeft

Gewijzigd door sonytje op 12-10-2006 om 18:53

Gast (85.147.146.xxx) op 12-10-2006 om 22:01
idd... een zeer geslaagd einde... deze zullen de ps2 nog een verkoopboost geven op het einde...erg nice sony

sonytje op 12-10-2006 om 22:17 [Niv: 11 / Exp: 526]
Ik vind het zeer mooi van sony dat ze de playstation 2 niet in de steek laten. In tegenstelling tot microsoft, de xbox heeft alleen nog maar multiplatform titels. Dat is toch wel heel jammer voor de xbox bezitters.

Gewijzigd door sonytje op 12-10-2006 om 22:17

Gast (86.87.196.xxx) op 14-10-2006 om 10:49
Nintendo is net zo erg. Alle Nintend-fans zitten te wachten op een goede Zelda voor de Gamecube. Wat doet Nintendo: ze stellen het uit zodat de game ook op de Wii kan uitkomen. Mensen met een Gamecube moeten nu nóg langer wachten op een intussen verouderde game....Lekkere support

gamebabe76 op 14-10-2006 om 16:40 [Niv: 1 / Exp: 57]
Okami is helemaal het woord niet voor wolf... Okami betekent allemachtige god wat staat voor Amaterasu in het spel, de zonnegodin in Japan en welke centraal staat in Okami. O (eigenlijk Ou), komt van groot en Kami van god...

Ik heb zelf de Japanse versie van het spel en is echt megamooi!

Timo, zegt Onna76 je nog iets .

Gewijzigd door gamebabe76 op 14-10-2006 om 16:41

Timo_ op 15-10-2006 om 10:13 [Niv: 41 / Exp: 2060]
Lol, dankzij deze lieftallige dame is het mogelijk dat jullie een import review krijgen. En bedankt voor je verbetering. Hoe kan het eigenlijk dat in de rest van de Japanse literatuur het woord 'wolf' ook wordt aangeduid als Ookami (Oukami).

Leuk je hier te zien!

Gast (81.207.19.xxx) op 15-10-2006 om 11:02
Zeg hoe komt het dat telkens mijn wachtwoord als ongeldig wordt gezien? Krijg ik een nieuw wachtwoord en geeft het systeem ook als ongeldig wachtwoord :-/.

Dan maar zo.

Je spreekt ze allebei uit als Ookami, maar echter zijn de karakters anders in Japans.

Voor het geval dat je browser niet toelaat, hier even als plaatje neergezet:

http://img136.imageshack.us/my.php?image=ookamiyc1.jpg

Dit is de cover van de Japanse versie met de karakters erop:

http://image.lik-sang.com/images//large/ps2-okami-jap.jpg

Zoals je dus ziet... het tweede ;).

Grz,
Gamebabe76

Gast (81.207.19.xxx) op 15-10-2006 om 11:05
Ah mocht de cover wat onduidelijk zijn, zie rechtsonderaan van de cover, daarop zie je die 2 karakters ook staan ;). Boven Clover Studio naast het blauwe.

Gamebabe76

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Okami
Type:
Game
Releasedatum:
13-06-2008
Ontwikkelaar:
Clover Studio
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media