Review: Yakuza
Door Joker op 07-10-2006 om 00:18
|
Bron: Gamed
|
Het heeft even geduurd tot Ryu Ga Gotoku zijn de weg naar Europa vond. De game werd in Japan erg positief ontvangen en dat schepte hoge verwachtingen. Nu kunnen wij dan ook proeven van het spel, dat hier door het leven gaat als Yakuza.
Natuurlijk verwijst de naam Yakuza naar het thema, de game speelt zich af rond de bekende Japanse georganiseerde misdaad. Deze keiharde wereld hebben we nog niet in veel videogames gezien terwijl de cultuur, die draait om macht, respect, loyaliteit en natuurlijk geld, juist heel goed in een spel past. De Yakuza groeperingen hebben een aparte plaats in de Japanse maatschappij en worden door familievorming en gevechten om territoria ook wel eens vergeleken met de Italiaanse maffia. Opmerkelijk is dat je door middel van een tatoeage openlijk uitkomt voor je Yakuza lidmaatschap en dit kenmerk siert ook de cover van de game.
De setting is dan ook origineel en erg geslaagd. Daarnaast wordt alles goed uitgewerkt met een sterke verhaallijn. Hoofdpersoon is Kazuma Kiryu, die een leuk baantje heeft als 'Dragon of the Dojima Family', wat betekent dat hij de man is die met het nodige geweld de problemen van zijn familie oplost. Hij is dan ook al gegroeid tot één van de bepalende figuren in de onderwereld en staat op het punt om voor zichzelf te beginnen. Dan gaat het echter flink mis, als zijn beste vriend de baas van zijn familie vermoordt, besluit Kazuma de schuld op zich te nemen en hij wordt veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf. In die tijd is de Yakuza wereld flink veranderd en bij zijn vrijlating raakt Kazuma meteen verstrengeld in een grote machtsstrijd binnen de Yakuza wereld.

Het verhaal biedt al met al genoeg stof voor een leuk avontuur. Hoewel je zelf kunt rondlopen in de vrij kleine stad, mag je geen echte vergelijking trekken met de populaire GTA gameplay. De verhaallijn leidt je wel door het gebied, en tussendoor kun je enkele winkels binnen gaan. Als je de verhaallijn even links wilt laten liggen, zijn er ook minigames als honkbal en gokken in het casino, maar ook die zullen je niet heel lang zoet houden. Een echte free roaming game kun je dit dus niet noemen.
Maar wat is Yakuza dan wel? Het spel draait vooral om de beat 'em-up actie en Kazuma valt werkelijk van het ene in het andere gevecht. Gelukkig weet hij, zoals hij voor de moord al bewees aan zijn familie, zich prima te redden in de harde wereld van de Japanse maffia. Het vechtsysteem is vrij standaard, je kunt de tegenstander vastpakken, schoppen en stompen, in verschillende combinaties uiteraard. Als je het goed doet, vult zich een metertje, wat je weer wat voordelen geeft. Zo kun je de tegenstander vastpakken, om hem vervolgens met een brute beweging tegen de muur te slaan. Ondertussen verdien je ook de nodige punten waarmee Kazuma op verschillende vlakken beter kan worden. Extra gezondheid, kracht en combo's zijn altijd meegenomen.
Dit is misschien allemaal wel aardig, maar het vechten wordt een stuk leuker als je los gaat met de verschillende voorwerpen die op straat liggen. Het zijn echte straatgevechten die in Yakuza worden uitgevochten en hierbij kan een honkbalknuppel goed van pas komen. Daar blijft het echter niet bij, ook met een fiets, pion of bank schakel je de vijand uit. De gevechten zijn zeker vermakelijk, maar toch mist het vechtsysteem in Yakuza net de uitwerking die het verschil maakt tussen goed en speciaal. Het blocken en locken van je tegenstander werkt niet altijd lekker en kan flink wat onnodige frustratie opleveren.

Aangezien Kazuma echt overal zijn vechtkunsten moet vertonen, wordt dit op den duur vrij repetitief. Daarnaast houden de missies veelal hetzelfde in, ga naar bar x, eenmaal aangekomen ontvouwt zich een nieuw stukje van de verhaallijn gecombineerd met een gevecht. Als je over straat loopt, kom je regelmatig mensen tegen die ofwel een gunst vragen, ofwel je het leven zuur willen maken. Uiteindelijk eindigt dit altijd in een gevecht. Dit wordt natuurlijk eentonig na een tijdje, en elke keer heb je weer te maken met laadschermen. Hier tegenover staan wel de prachtige graphics die het nachtelijke Tokio heel mooi in beeld brengen. De neonreclames geven de game de goede sfeer mee en de straat is altijd goed bevolkt. Dit is dan ook echt het uiterste van de PlayStation 2, als compensatie heb je wel te maken met vaste camerapunten. Ook de verschillende camerastanden moeten kort geladen worden en helaas haalt dat wel een beetje de snelheid uit het spel.
Concluderend kunnen we zeggen dat de actie in Yakuza aardig is, maar niet meer dan dat. De game moet het dan ook vooral hebben van zijn setting. De sfeer rond de Japanse criminele organisatie is op een goede manier neergezet en het verhaal is leuk uitgewerkt. Kazuma is een sterk personage, de gangster met het hart op de goede plek, maar die zeker niet terugdienst voor gevaar. Jammer is wel dat we het zonder de Japanse stemmen moeten stellen, die hadden een stuk beter bij de game gepast. Uiteindelijk is Yakuza niet de topper geworden waarop sommigen misschien hadden gehoopt, maar als deze setting je aanspreekt, zal je hier zeker geen spijt van krijgen.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
80 |
Sound |
70 |
Graphics |
85 |
Replay |
80 |
Een aanrader voor liefhebbers van een goed verhaal gecombineerd met deze setting
|
78 |
|
|
|
09:33 Tweetal screens Monster 4X4 World Circuit
00:17 De Budgetbak: Adventures
|
Reacties (7) |
|
Pagina:
1
|
|
ruben1234
op 07-10-2006 om 00:24
[Niv: 12 / Exp: 598]
|
Vet spel.Heb de demo al gespeeld.
|
|
Tecnomic NL
op 07-10-2006 om 01:29
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Ik denk dat ik deze game maar eens ga scoren, want het feit dat het aardig veel weg heeft van Shenmue en tegelijkertijd ook een geslaagd product is, is voor mij wel een reden om deze game te gaan checken. De game heb ik in winkels voor een schappelijk prijsje (40 euro) dus dat is wel een koopje te noemen
Goede review btw
|
|
Devilly
op 07-10-2006 om 09:32
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
Lijkt me een leuk spel en weer een PS-exclusive, wat ook altijd wel leuk is.
|
|
Gast (84.31.114.xxx)
op 08-10-2006 om 09:56
|
binnen 12 uur uitgespeeld toch wel kort, verder is het behoorlijk irritant dat je niet kunt locken op een tegenstander en de camerastandpunten zijn af en toe ook een drama, hopelijk kunnen ze dit corrigeren in het 2e deel.
verder is het ontzettend rechtlijnig:ga van punt a naar b, onderweg wordt je een paar keer aangevallen,de vechttoernooien waaraan je kunt meedoen voor geld en exp. punten zijn wel ff leuk maar voegen verder niets toe.aardige game maar nadat je het uitgespeeld hebt zul je het niet snel een 2e keer spelen,tenminste ik niet
|
|
P-Bwoy
op 09-10-2006 om 14:25
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Je kunt wel locken op een tegenstander gast. Ik ben het met je eens dat ik de game niet snel een tweede keer ga spelen, maar ik vond het wel een hele goeie game. Vechten bleef voor mij altijd leuk, ging nooit vervelen, het verhaal is cool de setting fantastisch en de interactie met de stad maakt het voor mij een ver bovengemiddelde game. Shenmue Light if you will...
|
|
Lord of Battle
op 09-10-2006 om 17:33
[Niv: 2 / Exp: 123]
|
hm dan is dat locken mij een beetje ontgaan,maar de vechtmoves waren idd zeer cool, vooral die hunt & kill move was strak gedaan
|
|
Gast (217.120.150.xxx)
op 10-10-2006 om 14:16
|
je moet een oude man zoeken in purgatory voor nieuwe moves zoals achteruit schoppen (als je word omsingeld kan je na 4x blokje drukken de linker analoge stick achteruit drukken en dan op driehoekje drukken om de gast achter je ook neer te schoppen) maar volgens mij moet je eerst die andere gozer vlak bij serena vinden die je uitleg geeft over bepaalde moves en kan je daarna die zwerver vinden in purgatory
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|