Feature: Publisher Geschiedenis - Capcom
Door Joni Philips op 27-08-2006 om 11:56
|
Bron: Gamed
|
Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
Elke Japanse publisher heeft grote namen in huis. Nintendo heeft Miyamoto en Iwata, Sony Kutaragi en Yamauchi, Konami Seabass en Kojima en Sega Suzuki en Naka. Dat lijkt moeilijk te overtreffen, maar Capcom slaagt er zeker in om deze giganten te evenaren. Namen als Yoshiki Okamoto en Shinji Mikami hebben zeker een gigantische invloed gehad op de game-industrie.
Keiji Inafune: In 1987 studeerde Inafune af als animator en vond hij een job bij Capcom. Daar mocht hij helpen met het design van Street Fighter. In die tijd wou Capcom nieuwe franchises ontwikkelen voor de NES en alle goede ideeën kregen een kans. Eén van die ideeën was Rockman en Inafune werd aangesteld als designer. Hij ontwierp alle personages, het verhaal en het gameconcept zelf omdat zijn team voor Rockman zeer klein was. Zijn design werd beïnvloed door allerlei animé en door populaire personages als Mario. Later kwam de game uit in Amerika als Mega Man. De game deed het beter dan verwacht, maar was geen groot succes. Daarom moest hij van Capcom aan een andere serie beginnen, maar zelf wou hij Mega Man 2 maken. Er werd een compromis gesloten waarbij de studio de twee games tegelijk zou maken. De ene game is nooit bekend geworden en de andere lanceerde de Mega Man serie tot groot jolijt van Capcom.
Inafune mocht zoveel Mega Mans maken als hij wou vanaf dat moment. Met de opkomst van de Super Nintendo schakelde Inafune over op een nieuwe serie, de Mega Man X serie die honderd jaar na de originele games plaats grijpt. De serie is ook veel donkerder. Hij werd de manager van Capcom Production Studio 2 in 1998. Rond dat moment vroeg Sony hem om een nieuwe Mega Man serie te ontwikkelen die enkel op de PlayStation zou verschijnen. Zo ontstond de Legends serie, één van de kortste Mega Man series. Terwijl werkte hij verder aan de Mega Man X serie die normaal gezien moest eindigen met X5, maar in leven werd gehouden door een andere producer. Na Mega Man X5 is Inafune begonnen aan Mega Man Zero en Mega Man Battle Network. In de tussentijd maakte hij nog even de Onimusha serie, of beter gezegd meer dan veertien games werden onder zijn toezicht ontwikkeld in minder dan vijf jaar tijd. Zijn recentste projecten zijn Dead Rising en Lost Planet, twee van de meest geanticipeerde Xbox 360 games.
Yoshiki Okamoto: Okamoto werd geboren op 10 juni 1961 in Japan en is één van de weinige Japanse gamefiguren die vlot Engels kan. Dat merk je ook aan zijn site. Al snel ging hij aan het werk bij Konami, maar zijn bazen daar wilden dat hij racegames maakte. Hij vertrok dan maar bij Konami en kwam in 1984 terecht bij Capcom. Daar maakte hij eerst 1942 voor hij begon aan de Street Fighter serie, waarmee hij het meeste faam kreeg. Later werd de Resident Evil serie onder zijn toezicht gemaakt. In 1997 begon Okamoto Flagship, een studio van Capcom met goede banden met Nintendo. Daar mocht hij onder andere vier Zelda's en enkele Resident Evils maken. Later mocht hij zelf opdraven om toe te kijken op de verfilming van de serie. In 2003 vertrok hij bij Capcom om Game Republic op te richten, de makers van games als Every Party en Genji.
Shinji Mikami: Op 11 augustus 1965 mocht de wereld Shinji Mikami verwelkomen. Hij volgde een opleiding om planner te worden en die functie kreeg hij ook bij zijn eerste game bij Capcom in 1990. Daarna mocht hij drie succesvolle Disney games maken, waaronder Aladdin. Na Goof Troop begon hij aan het design van een game die in 1996 zou uitkomen als Resident Evil, een game die veel succes kende. Vanaf dat moment kreeg hij ook meer vrijheid en werd hij ook producer van zijn eigen games. Zo maakte hij drie sequels voor Resident Evil en bracht hij Dino Crisis. In 1999 kreeg hij dan zijn eigen studio met hem als manager, daar ontstond onder andere Devil May Cry. Dat was oorspronkelijk Resident Evil 4.
Daarna maakte hij een dubieuze beslissing, hij ging samenwerken met Nintendo. De GameCube en alleen de GameCube zou alle Resident Evils krijgen. De games faalden echter stuk voor stuk om de gewenste cijfers te behalen. Toch wou Mikami doorgaan en hij beloofde om vijf exclusieve titels voor de GameCube te maken, de zogenaamde Capcom 5. De eerste daarvan P.N. 03, ook deze flopte en Mikami stapte op als manager. De nieuwe manager voerde grote veranderingen door en zo werd Dead Phoenix geschrapt, terwijl de andere games ook naar de PlayStation 2 gingen. Zelf besloot Mikami om de controle over Resident Evil 4 in handen te nemen. Hij wou met Resident Evil 4 een andere richting opgaan omdat hij vond dat er te weinig verandering was in de serie. In 2004 opende Capcom Clover Studio en Mikami werd naar die studio verplaatst na de afwerking van Resident Evil 4. In die studio werkte hij onder andere mee aan Okami en God Hand.
Capcom is een bedrijf dat de komende jaren niet zal verdwijnen, Capcom vertrouwt op hun oude franchises die ze opgebouwd hebben over drie generaties, en daarbij komen ze constant met nieuwe ideeën. Vorige generatie maakten ze in korte tijd supersterren van Devil May Cry, Viewtiful Joe, Monster Hunter en Onimusha, terwijl Under the Skin, Okami en Devil Kings een iets kleinere aanhang hebben. Dat belooft voor deze generatie, waarin ze nu al Lost Planet en Dead Rising hebben die een grote franchise kunnen worden.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
14:31 Resident Evil opmerking was vergissing
11:26 Mini's draven door in Mario Vs. Donkey Kong 2
|
Reacties (3) |
|
Pagina:
1
|
|
Kujatochi
op 27-08-2006 om 13:21
[Niv: 16 / Exp: 812]
|
heeele mooie feature...maar waar is Monster Hunter? <=(
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 27-08-2006 om 13:25
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Het is geen van de vijf grootste franchises van het bedrijf, daarom haal ik hem enkel kort aan op p4.
|
|
Gast (86.85.1.xxx)
op 27-08-2006 om 18:26
|
Nintendo gamecube & Resi evil = Eternal love..., en k hoop dat het zo blijft ;)
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|