Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
1979-1990 In mei 1979 werd Japanse Capsule Computers opgericht als maker en distributeur van elektronische gamemachines. In juni 1983 besloot men dan maar om over te schakelen op het maken van videogames. In 1983 brachten ze twee coin-op games uit. Ze openden ook Act24, een eigen arcadehal. Vijf jaar na hun oprichting kwam Capcom dan eindelijk met de eerste echte arcadegame, genaamd Vulgus. In 1985 kwamen ze met de eerste Ghosts 'n Goblins, de enige franchise van toen die nu nog echt actief is. De rest van 1985 en 1986 spendeerden ze aan het porten van hun arcadegames naar de NES. Pas na 1987 kwamen ze met drie nieuwe, belangrijke franchises namelijk Final Fight, Street Fighter en Mega Man. Ook deze leven vandaag de dag nog verder.

1991-2003: De originele mascotte van Capcom is ondanks populair geloof niet Mega Man, het was Captain Commando, een superheld die meespeelde in Section Z en later een eigen vechtgame kreeg in de vorm van Captain Commando. Ook in de latere Marvel Vs. Capcom games mocht hij meespelen. De populariteit van zowel de Mega Man als de Street Fighter serie werd rond 1991 echter zo groot dat Captain Commando werd verdrongen. Ryu uit Street Fighter werd de mascotte van hun vechtgames, terwijl Mega Man de mascotte werd van het hele bedrijf.
In deze periode bouwde Capcom zijn arsenaal franchises stevig uit. Naast het populair maken van Mega Man en Street Fighter gebruikte Capcom deze periode om enkele nieuwe series te bedenken. Op de Super Nintendo kwamen ze met Breath of Fire en Mega Man X, later op de PlayStation ontstonden Mega Man Legends, Dino Crisis en misschien wel de belangrijkste franchise, Resident Evil. Men gebruikte deze tijd ook om voor de eerste keer een game te verfilmen, Street Fighter verscheen als tekenfilm en als echte film. Aan beide projecten werkte Capcom mee, iets wat ze later herhaalden met Resident Evil.

2004-2006: Na enkele tegenvallende jaren besloot Capcom zijn strategie bij te sturen. Ten eerste zou men altijd de marktleider steunen met games, ervoor negeerde men bijvoorbeeld de PlayStation 2 met hun belangrijkste franchises. Het tweede punt van hun strategie was het regelmatig uitbrengen van sequels in belangrijke franchises. Zo kwamen Resident Evil 4 en Devil May Cry 3 in deze periode, ongetwijfeld de beste games in beide series. De derde en laatste strategie was het uitbouwen van nieuwe franchises, iets wat ze zeker bewijzen met Okami en dergelijke. Deze strategie zal men zeker blijven toepassen.
|