Met de besturing van de WiiMote moet de Wii zeker iets speciaal worden, maar de bewegingsensor is zeker niet het enige wat uniek wordt voor de console. Zo was de aankondiging van de speaker in de WiiMote ook speciaal. Shigeru Miyamoto legde aan het Japanse Nintendo Dream uit waarom het nodig was.
De speaker werd volgens Miyamoto ingebouwd om de feedback van de game naar de speler te vergroten, tot nu toe gebruikten de controllers daarvoor Rumble, maar dat is volgens Miyamoto onvoldoende. Daarom besloot men bij Nintendo om de speaker in de controller te laten. Hij liet ook weten dat de originele beslissing om de NunChuck en de WiiMote te splitsen in de eerste plaats kostreductie was, maar al snel zag men dat dit ook de vrijheid verhoogde waardoor het nu ook een integraal onderdeel is van de Wii.
Zo integraal zelfs dat Miyamoto verwacht dat mensen het spelen met de gewone controller na een tijdje gaan verleren. Zelf heeft hij een hele tijd nodig gehad om het gewoon te raken om met de WiiMote in de linkerhand te spelen en de NunChuck in de rechterhand, wat volgens hem de populairste manier van spelen zal worden bij nieuwe gamers.
Super Mario Galaxy, The Legend of Zelda: Twilight Princess.,Wii Sports en de Remote Pointer Demo zijn enkele van de games waar Miyamoto aan werkt, maar dat zijn zeker niet de enige volgens hem, de anderen zijn gewoon nog niet aangekondigd. Zo zou er een game komen waarbij de speaker in de WiiMote zeer belangrijk zal worden. Zo zal de controller in die game hints geven aan bepaalde spelers. We zijn benieuwd.
|