Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Videogame Industrie: Designers


Door Joni Philips op 08-08-2006 om 00:03
Bron: Gamed

De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.

Wij gaan nu elke week één tak van dit proces bekijken, we zijn begonnen bij de bedrijven, namelijk developers en publishers. Nu gaan we de functies binnen een developer zelf bekijken, dit zijn in grote lijnen vijf categorieën. Dit zijn testers, programmeurs, producers, artiesten en designers. Die laatste groep gaan we nu bekijken, een functie in het ontwikkelproces die pas de laatste tien - twintig jaar aan belang heeft gewonnen. De functies van een designer werden in het begin namelijk uitgevoerd door de programmeurs van een project. Enkele grote namen zoals Sid Meier, Shigeru Miyamoto en Hideo Kojima waren in het begin dan ook deels programmeur, maar concentreren zich nu puur op het designproces en op het leiding geven over hun teams. Dat is dan ook de meest vrije functie binnen de industrie.

Dan hebben we het echter nog niet gehad over wat een designer nu echt doet. In principe kun je hem vergeleken met de scriptschrijver van een film die in zijn script de hoofdlijnen van het verhaal uitzet, een eerste versie van de tekst schrijft en daarnaast nog alle personages en locaties beschrijft, eventueel aangevuld met eenvoudige tekeningen. Dat vereist een uitstekende schrijfstijl en een creatief brein. Een design van een game kan zeker vergeleken worden met het werk van een scriptschrijver. Een designer moet in de eerste plaats het concept, het uiterlijk, het verhaal en de gameplay van een game bedenken, geen kleine klus en het moet allemaal gebeuren voor de programmering van het spel start.

Het script van een kindergame als Scooby-Doo bedraagt al snel honderd bladzijden, bij een Japanse RPG met uitgebreid verhaal kan dit al oplopen tot duizend bladzijden of meer. Om die reden bestaat bij grote games het designteam uit een tiental gewone designers en één of twee hoofddesigners om het werk te verdelen en met de grote ideeën te komen. Een groter aantal designers zorgt er ook voor dat er meer mensen met verschillende opleiding in je team zitten, bij een game als Metal Gear Solid 2 wordt er bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de psychologische achtergrond, terwijl een God of War meer nood heeft aan historici of mensen met een universiteitsopleiding Oude Talen.

Als je een idee hebt voor een supergame, zul je dat enkel kunnen verwezenlijken als designer, maar eer je grootschalige idee wordt goedgekeurd, moet je eerst ervaring opdoen door games met een klein budget aan te pakken. Grootse ideeën vereisen namelijk veel geld en een publisher is niet echt geneigd om iemand die onervaren is zo'n job te geven. Een game met een matig of slecht concept mag nog zo goed geprogrammeerd en nog zo mooi zijn, niemand zal het willen. Matige games met een goed concept bijvoorbeeld krijgen veel meer aandacht dan omgekeerd. Het is dan ook de moeilijkste positie om als job te krijgen.

Designer worden is zeker niet gemakkelijk want als je slechte concepten bedenkt, is het risico groot dat de game faalt. Desondanks liggen de lonen van designers relatief laag, ongeveer 40.000 euro per jaar voor een gewone designer en ongeveer 60.000 euro voor een hoofddesigner. Als je echter hebt wat nodig is, dan is dit zonder twijfel de leukste job binnen de game-industrie. Je mag namelijk alles in grote lijnen bedenken, daarom kozen grote designers er ook voor om te stoppen met programmeren en enkel nog te ontwerpen.


00:03  Electronic Arts gooit servers dicht
00:03  Nieuwe info van Too Human
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Master Killer op 08-08-2006 om 01:06 [Niv: 87 / Exp: 4361]
En een van die mensen is Shigeru Miyamoto?

Joni Philips (Eindredacteur) op 08-08-2006 om 08:47 [Niv: 1183 / Exp: 59160]
Inderdaad, zoals vermeld in de eerste alinea.

ApoC op 08-08-2006 om 20:53 [Niv: 101 / Exp: 5061]
sid meier idd ook een goede.... leuk artikel

Lennie1973 op 09-08-2006 om 16:48 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Zoveel verdien ik nog niet eens tenzij ik een zelfgeschreven literatuur zou uitgeven

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Videogame Industrie
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden