Review: Full Auto
Door Rene Groen op 02-07-2006 om 17:01
|
Bron: Gamed
|
Ontwikkelaar Pseudo Interactive leek niet te willen kiezen. Ze wilden én een racegame maken én actie-elementen in een spel verwerken. Deze twee elementen werden dan ook de basis van Full Auto, maar of we daar blij mee moeten zijn?
Full Auto kent geen verhaallijn, maar draait puur om de hierboven beschreven elementen. Om het allemaal niet te moeilijk te maken zijn de controls simpel gehouden. Gas geven doe je met de rechtertrigger terwijl je remt met de linker en sturen doe je met de linkertrigger. Veel meer komt er ook niet bij kijken, het is gewoon gas erop en hard doorrijden waarbij vrijwel niets je laat stoppen. Je scheurt dwars door gebouwen en tegen auto's aan rijden zorgt er ook niet voor dat je vaart inlevert, hiermee wil de ontwikkelaar voorkomen dat de actie onderbelicht blijft. Mocht het toch gebeuren dat je een bocht verkeerd neemt, dan heb je altijd een metertje dat de tijd even terugdraait zodat je die bocht of die ene actie nog eens over kunt doen.
De actie draait eigenlijk om twee elementen, namelijk de wapens en de armor. Iedere wagen heeft wapens voor en/of achter zijn auto, met daarnaast voor-, linker-, rechter- en achterarmor. De wapens worden in het begin voor je gekozen, maar later kun je dit zelf doen. Wil je bijvoorbeeld een zwaar wapen voorop voor gerichte schoten of een lichter wapen voor het snellere vuurwerk? Door een achteruitkijkspiegel zie je ook wat er achter je gebeurt, waardoor je ook de wapens achterop een auto ten volle kunt benutten. Overigens zijn je kogels zelf onbeperkt, maar als je eenmaal wat salvo's gelost hebt moet je wachten tot deze afgekoeld zijn en je weer verder kunt knallen. Je kunt dus niet constant rondrijden met je vinger op de schietknop.

De wagens in Full Auto zijn divers, maar niet gebaseerd op echte wapens. Echt kwalijk kun je dit de fabrikanten ook niet nemen als je ziet wat er allemaal van een wagen kapot geknald kan worden. Het doel is hierbij wel dat je eerst de armor van een wagen afknalt en hem dan uitschakelt. Hoewel, uitschakelt? Een wagen heeft een respawn na enkele seconden dus je raakt ze nooit echt kwijt. Wat hier ook niet bij helpt, is dat jij altijd een slomere wagen lijkt te hebben dan de rest. Hierdoor komt het regelmatig voor dat je in de laatste bocht voor de finish nog even door drie wagens wordt ingehaald terwijl je toch echt op volle snelheid lag. Zelfs na een perfecte race kan het dus gebeuren dat je alsnog als vierde eindigt, iets wat het speelplezier niet ten goede komt.
Hierover gesproken, het grootste minpunt is nog niet behandeld. Het spel mag dan grafisch wel redelijk mee kunnen door de aardige graphics van de omgeving en de auto (met een uitgebreid schademodel), qua framerate lijkt het spel rechtstreeks uit de eerste testfase te komen. De ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om een vernietigbare omgeving te maken, en hoewel dit gelukt is, moet de framerate hier drastisch onder lijden. Soms heb je het gevoel dat je amper vooruit komt, juist omdat deze weer eens ver inzakt. Dit beperkt zich niet tot een enkel moment, maar is een storende factor gedurende de hele game.

Op het gebied van geluid horen we weinig bijzonders. Het is nergens slecht te noemen, maar blinkt ook niet uit in originaliteit. Er is gekozen om geen bekende artiesten in te zetten (waarschijnlijk had het kostenplaatje dan te duur geworden), waardoor we naar een eigen gecomponeerde mix luisteren. Erg uitgebreid is deze niet en tijdens het spel zelf beperkt het geluid zich tot de directe actie op het scherm. Dit is dus niet veel meer dan de brommende motoren in de auto's en de kletterende wapens. Met een opzwepend muziekje hieronder had het geluid beter gescoord, maar helaas.
Conclusie:
Al met al drukt de meest storende factor, de continue aanwezige framedrops, een flinke negatieve stempel op de game. Daarnaast is het spel niet heel erg uitgebreid en afwisselend, en is de catch-up AI niet nodig in het huidige tijdperk van games. Enkel Xbox Live haalt nog enigszins de waarde van het spel naar boven. Wat over blijft is een matige game die enkel met een budgetprijs zijn waarde rechtvaardigt. Nu maar hopen dat Full Auto 2, die op het moment van schrijven exclusief op de PlayStation 3 zal verschijnen, wel doet wat het belooft.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
60 |
Sound |
55 |
Graphics |
70 |
Replay |
50 |
Framedrops, weinig replay, ongeïnspireerd geluid ... kortom: een budgetgame voor een volle prijs.
|
59 |
|
|
|
00:03 NFS: Carbon krijgt nieuwe speelopties
16:36 Wii-titel grootste stijger, PS3 titel leider
|
Reacties (0) |
|
Geen reacties gevonden
|
|
|
|