Terwijl Microsoft en Nintendo het nog in hun controllers hebben doet Sony niet de moeite om een systeem te ontwikkelen voor hun nieuwe controller. De tiltfunctie lijkt voor hen genoeg.
Microsoft heeft al meermalen geuit hoe stom men dit vindt, aangezien zij juist vinden dat de rumble functie een extra dimensie toevoegt aan het spelen. Na al deze schreeuwen naar aandacht doet Microsoft er ook nog iets aan, samen met partner en eigendom Immersion.
Immersion ontwikkelt een vernieuwd systeem van trillen waarbij er veel meer subtiele verschillen doorgegeven worden aan de controller. In een demonstratie werden Xbox controllers met Star Wars: Jedi Knight II getoond. Met deze game kwamen de nieuwe mogelijkheden naar voren.
Zo zorgde de lightsaber voor een zachte trilling in de controller en bij het uitdoen van de saber gaf de controller een fikse puls. Ook vuurwapens krijgen speciale effecten: de trilfunctie wordt gesynchroniseerd met het vuren van een machinegeweer en ook de feedback van een rocketlauncher is nu realistischer te voelen. Bij het wapen wisselen zullen er ook verschillende trillingen waar te nemen zijn.
Immersion Studio wordt de tool om deze nieuwe functies makkelijker in te bouwen. De vraag is alleen nog maar of dit om een software systeem gaat of de motortjes van de controller ook aangepast moeten worden.
|