Eind november 2005 kwam Peter Jackson, bekend van The Lord of the Rings, met een hedendaagse interpretatie van een meesterwerk uit 1933, King Kong. Volgens Ubisoft leende de film zich perfect tot een game en hun sterproducer Michael Ancel ging met zijn team aan de slag. Iedereen verwachtte dan ook een meesterwerk zoals Rayman en Beyond Good & Evil, maar de vraag is of Ancel met een filmfranchise het even goed kan doen als met zijn zelfbedachte games.
De game volgt het verhaal van de film in grote lijnen. Dat betekent dat we ook in de game eerst moeten beginnen met het saaie stuk met Jack Driscol. Die reist naar het vergeten Skull Island om een film op te nemen die zijn carrière moet redden. Maar die informatie krijg je niet als je de game speelt, die zet je gewoon in een bootje dat aankomt op Skull Island en vanaf daar moet je simpelweg de weg volgen en de beestjes die je tegenkomt doden. Eens daar wordt zijn hoofdactrice ook nog eens ontvoerd door een plaatselijke indianenstam, en vervolgens opgeofferd aan King Kong, een gigantische gorilla, die je later in de game mag besturen. Wat er daarna gebeurt, is natuurlijk geschiedenis.
Het spel kent twee hoofdpersonages, en dus ook twee soorten gameplay. Wanneer je met Jack speelt, krijg je een FPS voorgeschoteld. Je zult echter omzichtig moeten omspringen met je munitie want dat ligt er amper op het eiland. Je bent dus vooral aangewezen op scherpe botten en speren, waarmee richten opeens veel omslachtiger wordt. De delen met King Kong zijn dan weer in Third Person en draaien vooral rond de massieve kracht van het beest. In tegenstelling tot in de consoleversies ben je hier niet gebonden aan een tijd, omdat King Kong Ann niet meer moet redden, wat eigenlijk wel een grote rol in de consoleversie speelde.

Op console was de game veel te kort dus zou je denken dat men de maand extra ontwikkeltijd voor de PSP-versie heeft gebruikt voor wat meer actie in de game te steken. Maar, dat is niet echt accuraat. Op de PSP kom je minder vijanden tegen, is er bijna geen interactie met de andere personages en kom je hen zelfs nog amper tegen tijdens de game. Terwijl in de consoleversies je hen nog moest beschermen en ze je hielpen, lijken zij nu niet te bestaan. Dit zorgt ervoor dat je het verhaal veel moeilijker kunt volgen, en dat de game nog korter is geworden. De game uitspelen in drie uur is dan ook geen prestatie, het is dus inderdaad sneller om de game te spelen dan naar de film te gaan, als je natuurlijk zonder het verhaal kan en dertig euro meer wil uitgeven.

De game heeft geen levensmetertje of dergelijke zoals andere games, om het spel meer op een film te laten lijken. Als je personage zwaar gewond is, zal hij trager bewegen en kreunen. Ook zal je scherm rood kleuren als je geraakt wordt. Dit systeem werkt niet goed omdat je niet weet hoeveel gezondheid je nog over hebt. En omdat je door de besturing met Jack nogal snel een vijand over het hoofd ziet, kun je al snel sterven op een dom moment.
|