Feature: Game History: Real Time Strategy
Door Ruben Meintema op 21-03-2006 om 00:05
|
|
Sinds in 1952 het eerste computerspel OXO uitkwam, zijn er zoveel spellen gemaakt dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Om het overzichtelijker te maken is men de spellen gaan verdelen in verschillende genres. Bij Gamed hebben we al eerder de consolegeschiedenis gezien in categorieën van generaties, maar nu zullen we de geschiedenis van de verschillende genres eens onder de loep nemen.
In deze feature staat het genre Real Time Strategy centraal. Vandaag de dag is het een bekende en populaire groep computerspellen die vooral voor de PC worden gemaakt. Maar dat is niet altijd zo geweest, dus we zullen hier de wortels van het genre blootleggen. Daarnaast zal er een overzicht gegeven worden van de belangrijkste franchises en de belangrijkste studio's.
Wat is Real Time Strategy?
Een Real Time Strategy game is een strategisch spel dat zich Real Time afspeelt, dat wil zeggen dat de tijd voorbij vloeit als ware het de echte tijd. Het is dus het tegenovergestelde van Turn Based, waarin de tijd stapsgewijs per zet voorbij vloeit. Strategische spellen waren lange tijd Turn Based, naar de non-elektronische bordspellen waarop ze gebaseerd waren, waarbij je moet denken aan spellen als Risk en Stratego. Bij Turn Based Strategy heb je meer tijd om na te denken en dus om een superieure strategie uit te denken, maar bij Real Time Strategy moet je snel en strategisch handelen om niet overrompeld te worden. We zullen vanaf nu de term Real Time Strategy afkorten tot RTS in deze feature.
Een ander aspect van RTS is dat ze over oorlog gaan. De strategische handelingen die de speler verricht, hebben allemaal te maken met troepenverplaatsing, het verkrijgen van middelen om troepen te kopen en de vijand op een militaire wijze te overrompelen. Spellen als Sim City spelen zich weliswaar Real Time af en de nodige strategie is ook vereist, maar ze gaan niet over oorlog en worden dus niet in het genre van de RTS gerekend, dat zijn Simulation games.
Stonkers
De aanloop
Niet iedereen is het er over eens wat nu de eerste RTS was, maar ik houd het op het antieke spel Stonkers uit 1983, dat uitkwam voor de ZX Spectrum, een vergeten computer. In dit spel was er één speelveld aanwezig, dat je kon in en uitzoomen en waar de hondslelijke militaire eenheden op rondzwierven. Het tijdsverloop was echter Real Time dus we hebben hier te maken met de eerste RTS. Het exclusieve ZX Spectrum magazine CRASH beoordeelde in 1984 het spel als Best Wargame van het jaar, omdat het genre RTS vanzelfsprekend nog niet bestond.
Herzog Zwei
De RTS spellen in de jaren na Stonkers werden voor een groot deel voor de consoles uitgebracht en nog niet bijna-exclusief voor de PC. Een belangrijk spel in deze groep was Herzog Zwei. Dit spel kwam in 1989 uit voor de Sega Megadrive en wordt door sommigen ook gezien als de eerste RTS, maar het is juist een RTS in een stijl die je helemaal niet verwacht. Het speelt zich af in verschillende landschappen met te veroveren bases en één hoofdbasis per speler (maximaal 2 spelers uiteraard). Je kunt allerlei verschillende troepen bouwen en daarmee de hoofdbasis van je tegenstander vernietigen. Maar het meest opvallend is dat je zelf ook een militaire eenheid direct bestuurt die op het slagveld. Je speelt een grote vechtrobot die kan transformeren in een vliegtuig, in welke vorm hij eenheden snel over het speelveld kan verplaatsen. In de vorm van de vechtrobot kun je de eenheden van je tegenstander kapot schieten. Dit element gaf meer actie in het strategische spel Herzog Zwei.
Mega-lo-Mania
Een andere belangrijke RTS op de console was Mega-lo-Mania dat uitkwam in 1991 voor de Megadrive, Super Nintendo, Amiga en Atari ST. Dit spel had een iets grotere strategisch perspectief dan je gewend bent, de bedoeling was namelijk om het universum en de hele geschiedenis van het universum te overheersen, vandaar de naam Mega-lo-Mania wat grootheidswaan betekent, iets waar veel RTS verslaafden last van hebben of krijgen. Je begon in het eerste level in de prehistorie en met stokken en stenen moest je dan de werelden van de prehistorie veroveren. Door technologische vooruitgang kreeg je steeds betere wapens en gebouwen, totdat je uiteindelijk in het jaar 2001 aankwam waar je met vliegende schotels de tegenstander te lijf ging. Voor de developers in 1991, toen het spel gemaakt werd, was 2001 een ver futuristisch jaartal, voor ons is het alweer geschiedenis.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
00:06 Rockstar komt met nieuwe Table Tennis screens
00:05 Klassieke Rome op nieuwe CivCity screens
|
Reacties (11) |
|
Pagina:
1
|
|
DanLee
op 21-03-2006 om 15:17
[Niv: 18 / Exp: 907]
|
Mooi, maar lang, goed gedaan
|
|
Gast (217.121.4.xxx)
op 21-03-2006 om 15:44
|
Command and Conquer _0_
|
|
Gast (81.207.109.xxx)
op 21-03-2006 om 18:12
|
Een stuk over Civilization had er op z'n misnt toch wel ingemogen ^^
|
|
Gast (24.132.74.xxx)
op 21-03-2006 om 19:56
|
huh snap je het mischien niet? CIV is turn based maar goed, dari het is een meesterstukje hoor *D
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 21-03-2006 om 20:33
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Idd, Turn Based Strategy is nog altijd een apart genre en Civ zal dan ook in die feature vermeld worden.
|
|
Ugamer
op 22-03-2006 om 18:41
[Niv: 14 / Exp: 707]
|
Wow!, dit is gewoon helemaal te gek (voor ik als retro-gamer)
|
|
Gast (80.61.117.xxx)
op 23-03-2006 om 16:11
|
Grappig om te zien hoe die spellen steeds mooier worden. Goed gedaan Ruben Meintema!! _O_ ;) :9 :P
|
|
Gast (83.118.85.xxx)
op 24-03-2006 om 08:21
|
is advance wars geen rts? en zowel waarom staat hij er niet in?
|
|
Gideon
op 24-03-2006 om 08:32
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Nee, Advance Wars is TBS. Turn Based Strategy => je ze namelijk om de beurt één of meerdere zetten. Het is niet zo dat je tegelijk beweegd
|
|
Ruben Meintema
op 01-04-2006 om 16:06
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
ja daar komt ook nog wel eens een Game History van op Gamed
|
|
Gast (83.84.48.xxx)
op 21-05-2006 om 22:45
|
ik wil mega-lo mania terug :P
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Game History |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|