Sinds de launch van de PlayStation Portable wachten veel gamers op het verschijnen van een paar flinke Role Playing Games. Lang als zij wachtten, naar de vraag werd weinig geluisterd en tot op de dag van vandaag is het aanbod PSP RPG's beperkt. Met enkele opkomende releases en games die net in de winkels liggen probeert men hier wat aan te doen. Tales of Eternia draagt een behoorlijk steentje bij.
Helaas start de game erg traag, de gesprekken verlopen langzaam en nemen je niet echt mee in het verhaal. Jammer genoeg helpen de eerste gevechten die je voert ook niet echt bij het creëren van een goede eerste indruk. Er wordt in Tales of Eternia niet turnbased (met beurten), maar realtime (de gevechten gaan continu door) gevochten. Je speelt in de game alleen met het personage Reid, de andere personages worden door de computer bestuurd. Het vechten is aan het begin weinig tactisch en vrij verwarrend.
De acties die je uitvoert zijn vrij simpel, er wordt met X geslagen en door middel van toetsencombinaties kunnen er speciale moves worden uitgevoerd. Helaas zullen veel mensen het eerste uurtje door onkunde maar wat op de X knop drukken en zo de characters beroerd uit een gevecht halen. Gelukkig krijg je het aan de hand van ervaring en de nodige aanwijzingen snel door en wordt het allemaal een stuk tactischer en natuurlijker om te vechten.
Veel vechten zul je sowieso, want de game barst van de random encounters. Dit verschijnsel van willekeurig startende gevechten overal in de game wordt door veel RPG gamers bekritiseerd en haalde in deze game soms ook het bloed onder mijn nagels vandaan. Random encounters vind ik normaliter niet zo vervelend, laat het in Tales of Eternia zo vaak gebeuren dat je er helemaal zat van wordt. Dit leidt ertoe dat je vaak voor de optie 'escape' kiest, waardoor je ontsnapt uit een gevecht. Ik kreeg daar na een tiental uurtjes echter zo'n handigheid in dat ik bij de eindbazen toch de nodige problemen ging ondervinden. Tijd om eens ouderwets te trainen dus. Gelukkig zijn de gevechten snel voorbij als je er wat handigheid in hebt, dus het trainen heb ik dan ook als leuk ervaren.
Door middel van het trainen (het voeren van veel gevechten) zullen je personages sterker worden. Hun level zal toenemen en daarmee hun HP (hoeveelheid leven) en TP (hoeveelheid energie voor speciale moves). Andere eigenschappen zoals defense en slash zullen tevens toenemen naar mate je meer vecht. Daarnaast leer je na verloop van tijd steeds betere skills die er bovendien erg tof uitzien. Deze kunnen nuttig zijn om bepaalde einbazen wat gemakkelijker te verslaan. Naast de mogelijkheid om je personage beter te maken kun je deze ook uitrusten met sterkere wapens. Deze vind je op bepaalde plaatsen in de game of kun je gewoon kopen in de winkel. Het verdelen van skills, attributes en dergelijke gaat allemaal vrij automatisch, je hoeft alleen de juiste toetsencombinatie toe te kennen.
|