Een term die we steeds vaker horen is NFT, de afkorting voor Non-Fungible Token. Als speler kun je zo'n NFT aankopen, bijvoorbeeld in de vorm van een item, wapen of skin, waarna deze van jou is en je het zelfs voor een grotere prijs door zou kunnen verkopen.
In de game-industrie was Ubisoft één van de eerste partijen die aankondigden in de wereld van NFT's te stappen middels een heus platform onder de naam Quartz. Om nog even te quoten wat hun ideeën hieromtrent zijn:
quote: "Met Ubisoft Quartz kunnen spelers zogeheten Digits verwerven die voor het eerst in een bèta worden gelanceerd bij Ghost Recon Breakpoint op Ubisoft Connect voor de PC. De unieke Digits, die ieder worden voorzien van een serienummer, worden uitgebracht als onderdeel van limited editions die ieder bestaan uit een vast aantal cosmetische items, denk aan voertuigen, wapens en uitrustingen.
Ieder Digit bevat een eigendomscertificaat dat is opgeslagen op blockchain, een gedecentraliseerde, community-gedreven technologie die onafhankelijk is van Ubisoft. De Digitls zijn niet gebonden aan de in-game inventory en kan daardoor te koop worden aangebiden aan andere spelers op platformen van derden buiten het ecoysteem van Ubisoft. De Digits worden vooralsnog enkel aangeboden in de PC versie als je ten minste XP level 5 bereikt hebt en minstens 18 jaar bent. Daarnaast is het aantal Digits van een enkele editie dat een speler op enig moment kan bezitten beperkt tot één."
Het zijn ambitieuze plannen waar veel gamers helemaal geen heil in zien. Sterker nog, tegenover iedere like op de begeleidende YouTube video stonden maar liefst 22 dislikes. Deze kritiek is niet alleen aan Ubisoft gericht, ook ontwikkelaar GSC Game World kreeg veel kritiek op hun NFT-plannen in Stalker 2 en besloten er uiteindelijk een streep door te zetten.
Ubisoft is echter niet van plan om hun plannen te wijzigen. Ondanks de kritieken an gamers noemt Ubisoft's blockchain technical director Didier Genevois het 'een grote verandering' en haalt hij ook het enthousiasme aan:
quote: “We have received a lot of feedback since the announcement, and we hear both the encouragement and the concerns. We understand where the sentiment towards the technology comes from, and we need to keep taking it into consideration every step of the way.”
This experiment is meant to understand how the value proposition of decentralization can be received and embraced by our players. We know it is a major change that will take time, but we will stay true to our three principles.”
De kritiek komt overigens niet alleen van gamers, ook ontwikkelaars bij Ubisoft zelf zouden ongelukkig zijn met de aankondiging van Quartz. De website Kotaku heeft berichten laten zien vanuit MANA, een interne sociale hub van Ubisoft, waarin ontwikkelaars hun verwarring en teleurstelling uiten. Eén van de medewerkers stelt de vraag of de extreem negatieve publiciteit het doorzetten van de plannen waard is en een ander vraagt zich openlijk af hoe je naar privébezit, speculatie, kunstmatige schaarste en egoïsme kunt kijken en vervolgens kunt zeggen dat het iets goeds is.
|