Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Mario & Luigi: Partners in Time


Door Gideon op 05-02-2006 om 11:11

RPG's met Mario in de hoofdrol worden steeds populairder. Waar eerst Squaresoft nog een RPG met de besnorde loodgieter in elkaar zette, daar doet Nintendo het nu zelf en niet geheel zonder succes.


Zoals ik eerder al vertelde heb je nu niet twee, maar vier loodgieters onder de knoppen. Waar in het GBA-avontuur de A en B knoppen werden gebruikt voor respectievelijk Mario en Luigi, daar worden nu de X en Y knop van de Nintendo DS toegevoegd voor Baby Mario en Baby Luigi. Twee keer zoveel knoppen, twee keer zoveel karakters dus. Zoals we gewend zijn uit de Mario RPG's zul je tijdens de gevechten weer de nodige 'mini-games' moeten uitvoeren, en dat betekend ditmaal dat je dus ook twee extra knoppen zult moeten bijvoegen. Hierdoor zijn de gevechten op zich iets pittiger geworden, maar Nintendo heeft hier iets op bedacht. Door de levels heen worden namelijk zo ongelofelijk veel items uitgegeven die je levens weer omhoog helpen, dat je door de hele game heen zelden dood zult gaan. De gevechten zijn dus iets pittiger (je zult vaker geraakt worden), maar door de vele items blijft Mario & Luigi: Partners in Time wel erg gemakkelijk.



De uitdaging ligt wat dat betreft eerder in de puzzels. Deze zijn op zich best leuk, omdat je de speciale vaardigheden van de broertjes (en de jongere versies) moet gebruiken om ze op te lossen. Dit zagen we ook al in de voorganger en er is eigenlijk weinig veranderd. Bepaalde moves zijn teruggekomen en Nintendo heeft er een aantal nieuwe bij bedacht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch wat karig vond allemaal, gezien het feit dat een aantal puzzels vrijwel rechtstreeks overgezet leken te zijn uit de voorganger (het in de grond meppen van Baby Mario en Baby Luigi zodat ze onder een hek doorkunnen enz.). Deze puzzels zijn voor de meeste blindelings op te lossen. Mocht er zo nu en dan een nieuwe puzzel langskomen die wat meer uitdaging biedt, dan staat er weer een bordje naast die doodleuk uitlegt wat er moet worden gedaan. Kunnen wij tegenwoordig niet meer zelf nadenken?

Mario & Luigi: Partners in Time is afgestapt van het 'overworld' concept. Ditmaal dus geen grote wereld waar je doorheen loopt, maar een afgebakend pad. Het voordeel hiervan is dat je niet doelloos rondloopt, aangezien je precies weet waar je heen moet gaan. Het nadeel is dat de game hierdoor erg lineair wordt. Je hebt niet meer echt het idee dat je door een gigantische wereld loopt, omdat je via zogenoemde Timeportals vanuit het kasteel van Princess Peach naar een bepaald level wordt gezet. Ditmaal weinig tot geen leuke dorpjes vol met interessante karakters dus...



Een tweede grote verandering zien we bij de 'Bros Attacks'. Dit systeem pakte naar mijn idee in Mario & Luigi erg goed uit, maar Nintendo dacht hier blijkbaar anders over. Men heeft het systeem op de schop genomen en er een nieuwe draai aan gegeven. Ditmaal is het namelijk zo dat je bepaalde aanvalvoorwerpen krijgt en die kun je inzetten. Deze aanvallen zijn een soort minigames waarbij je extra veel schade kunt aanrichten. Op zich een leuk idee, maar je krijgt zo ongelofelijk veel van deze aanvalitems dat schaarste niet lijkt te bestaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het oude systeem een stuk leuker vond...
Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   84
Graphics   88
Replay   60

Mooie RPG, die helaas niet zo goed is als zijn voorganger
85


11:44  New movies New Super Mario Bros.
00:18  150 Blu-Ray films in het eerste jaar
 Reacties (41)
 Pagina: 1 | 2
MasterStyle op 05-02-2006 om 12:59 [Niv: 44 / Exp: 2184]
Ik vind dat je een beetje veel zeurt.. Touch Screen? Mooi dat dat er niet inzit! Niet iedere RPG hoeft touch screen functies te hebben, om eerlijk te zijn zie ik liever RPG's ZONDER touchscreen functie.

Het enige waar ik het echt met je over eens ben is het Bros Item systeem dat lang niet zo goed is als het Bros Attack systeem. Oh en over dat gebler van Baby Luigi ja...

Gast (217.121.149.xxx) op 05-02-2006 om 16:36
ik heb het spel zelf al bijna 2 maand en speel hem elke dag, hij is beter dan deel 1

Gast (217.121.149.xxx) op 05-02-2006 om 16:37
en nog iets wat masterstyle zegt klopt een rpg zonder touch functies is veel beter

Gast (84.192.152.xxx) op 05-02-2006 om 17:15
wat ga jij da elke dag spelen. eenmaal uitgespeeld zie je er niet of weingi meer naar om.

<Spoilers weggehaald, let erop aub>

Ikkyu op 05-02-2006 om 17:24 [Niv: 88 / Exp: 4417]
(de meesten zullen me wel afschieten voor hetgeen ik nu ga zeggen, maar: ) ik vind dat het er een beetje té kiddy uitziet, en daar hou ik niet zo van.

Goede uitgebreide review wel. Bravo.

Gewijzigd door Ikkyu op 05-02-2006 om 17:24

mahalla op 05-02-2006 om 17:34 [Niv: 17 / Exp: 844]
ik vind het echt raar dat mensen een game raar vinden omdat het er kiddy uitziet, snap ik echt niet.. als een game goed is .. dan koop je hem toch gewoon.. zoals sommige mensen zelda the windwaker niet hebben gekocht omdat het er te kiddy uitzag, terwijl ze wel gewoon heel erg van zelda houden.. toch raar..

MasterStyle op 05-02-2006 om 23:29 [Niv: 44 / Exp: 2184]
dank je wel voor de spoilers gast...!!! waarschuw van tevoren ff!!!

En Ikkyu,

deze game heeft een bepaalde sfeer en die wordt mede gebracht door dit soort graphics... Mario graphics. Als je dat TE kiddy vind dan moet je dat zelf weten maar het hoort nu eenmaal bij deze game, en ik vind het het een goede game maken.

Gast (81.240.81.xxx) op 05-02-2006 om 23:32
Ik kan me perfect inleven in de mening van de reviewer. Goed werk :)

Gast (82.171.125.xxx) op 06-02-2006 om 09:01
Heb de game net uitgespeeld, het is egt een prachtige game! *D en heb t in er egt een groots plezier mee beleefd!! De heerlijke droge en japanse humor is ook genieten, "baaabiieees!", heerlijk :P heb soms zelfs lachend achter mn DS gezeten. En dat krijgen toch verdomd weinig games voor elkaar !*D

En over dat touchscreen, tsjah het behoord tot de mogelijkheden van de DS, maar dat hoeft absoluut niet altijd gebruikt te worden zolang er maar genoeg games zijn die dat wel doen! ;)

Gast (84.192.152.xxx) op 06-02-2006 om 13:05
mario kart heeft ook geen touch screen mogelijk heden endat vind ik maar goed ook

Rene Groen (Eindredacteur) op 06-02-2006 om 13:16 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Mario Kart zit in een ander genre en lijkt me geen touchscreen nodig hebben. Daarnaast is bovenstaande game echter meer in de RPG sfeer en daar kun je de touchscreen op vele manieren integreren.

Gideon op 06-02-2006 om 16:19 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Wat betreft die touchscreenfuncties => ik gaf alleen aan dat er niets mee gedaan is. Het is natuurlijk niet zo dat deze game geen 95 had kunnen halen hierdoor, dat komt door andere tekortkomingen, die in de review besproken zijn.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er geen minigames o.i.d. inzitten die hier gebruik avn maken. Als je ziet wat het team achter deze game zonder de touchscreen functies voor originele dingen bedenken kan (vooral in M&L:SSS), dan ben ik heel benieuwd wat ze met de touchscreen functies wel niet hadden kunnen doen.

MasterStyle op 07-02-2006 om 00:38 [Niv: 44 / Exp: 2184]
Mini games met touch screen is de enige feature die ik dan mis met touch screen. Voor de rest wil ik niet eens touch screen bij een RPG zoals dit. Mario is knoppen drukken!

Ik ben het met je eens dat het Bros Item systeem stom is, maar voor de rest is het SSS in een beter jasje.

Gideon op 08-02-2006 om 20:53 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Ik vond SSS serieus beter dan PIT. De humor, de minigames (met of zonder stylus) de puzzles, de dorpjes. Allemaal beter. Alleen het gebruik van het dubbele scherm en de graphics zijn in dit avontuur beter wat mij betreft

Gast (84.107.146.xxx) op 09-02-2006 om 19:13
ik vindt het wel een coole game ik heb 4gastjes van lvl 30 :)

Gast (213.46.159.xxx) op 18-02-2006 om 11:55
8) De game is hardstikke leuk! en ik moest gewoon de helt tijd lachen *D _O_ ben blij da'k hem heb gekocht!

Ikkyu op 21-02-2006 om 22:07 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Het is een heerlijke game, maar ik kom echt knettergek van die geluidjes
(en neen, dat was niet het geval bij alle vorige mario-games)

Gast (213.118.125.xxx) op 10-04-2006 om 19:57
Beste game ooit! Ik ga ook Superstar Saga kopen op eBay!

Ugamer op 19-05-2006 om 21:11 [Niv: 14 / Exp: 707]
'k heb 't, en hij is vet

Gast (213.46.77.xxx) op 15-09-2006 om 09:29
mario

Gast (83.85.178.xxx) op 04-12-2006 om 16:40
*D *D ik heb PIT en SSS beide gekocht op het begin en ik vind ze allebij SUPER!!

Gast (81.205.2.xxx) op 14-12-2006 om 16:35
*D *D :( :'( 8) _O_ :? :X |( :r :(

Gast (81.164.142.xxx) op 15-12-2006 om 21:30
alle games van mario zijn gewoon zalig

Devilly op 15-12-2006 om 21:33 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Ik heb het eerste deel even gespeeld op een emulator en dat was echt heel erg tof.

Gast (82.204.25.xxx) op 28-01-2007 om 16:08
ik heb mario en luigi superstar saga niet gespeeld maar ik denk dat mariom en luigi partners in time beter is omdat het op de nintendo ds is (er is een kaart erbij gekomen) en omdat de babys er nu bij zijn gekomen.(schattig!) :D *D een vet cool spel 8) 8)
zo vet!! _O_

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mario & Luigi: Partners in Time
Type:
Game
Releasedatum:
28-01-2006
Ontwikkelaar:
Alphadream
Uitgever:
Nintendo
Media:

Meer media