Steeds minderen jongeren pakken tegenwoordig een boek of een tijdschrift en om deze zogeheten ontlezing tegen te gaan werken Ubisoft en de Leescoalitie samen in wat ze Readification noemen.
Het doel is om jongeren te bevorderen om te lezen door de games van Ubisoft als uitgangspunt te nemen. Auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben zogeheten Verborgen Verhalen geschreven die zich afspelen binnen het universum van Assassin's Creed Valhalla en deze worden aangekleed met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Via deze pilot wordt ook onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen onder de gamers.
Het Verborgen Verhaal ‘Het grootse feest voor Bent’ van Ronald Giphart is vanaf vandaag te lezen in de Ubisoft Special App. ‘Alf’ van Margje Woodrow wordt op 18 mei gepubliceerd. De Ubisoft Special-app is een interactief magazine dat iedereen gratis kan downloaden op iOS en Android.
De Leescoalitie, het samenwerkingsverband van zeven leesbevorderaars, en Ubisoft, delen de ambitie dat iedere schoolverlater (po, vo en mbo) over goede leesvaardigheden beschikt om mee te kunnen doen in de maatschappij. Dit is nodig ook aangezien bijna de helft van de Nederlandse 15-jarigen lezen als een tijdsverspilling zien en zestig procent leest alleen als het echt moet. Door games en lezen te combineren hopen ze jongeren meer te interesseren om dit te veranderen.
De Verborgen Verhalen worden gepubliceerd in de Ubisoft Special-app, die meer dan 100.000 actieve gebruikers heeft. In deze app lezen gamers over nieuwe games, bijbehorende verhaallijnen en hun hoofdpersonages. Lezers van de Verborgen Verhalen krijgen een unieke leeservaring door extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het lezen meer uitleg en verdieping te krijgen over historische termen en gebeurtenissen uit het verhaal. De publicatie van de eerste Verborgen Verhalen vormt de pilot van deze vernieuwende samenwerking met de gamewereld waarbij zorgvuldig door Stichting Lezen wordt onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek wordt bekeken of bij een eventuele verdere uitrol in de toekomst gamers ook kunnen worden beloond na het lezen van verhalen.
|