2003 was het jaar dat Big Huge Games even een frisse wind door strategieland liet gaan. Met een game die sterk leek op Age of Empires, maar ook invloeden van grote titels als Civilization had. Deze game, genaamd Rise of Nations kreeg lovende kritieken en heeft in de loop van tijd een redelijke schare aan fans gekregen. Rise of Legends, een vervolg op Rise of Nations is dan ook niet verwonderlijk.
Om deze troepen, districts en gebouwen te betalen zijn natuurlijk grondstoffen nodig. In Rise of Legends zijn er twee manieren om gebouwen te maken of te kunnen betalen, namelijk Timonium en geld. Timonium wordt uit mijnen gehaald en geld wordt verkregen door middel van 'caravans'. Met genoeg van deze twee 'grondstoffen' kan het bouwen van een leger beginnen. De opzet van grondstoffen vergaren, troepen bouwen en oorlog voeren is vrij bekend uit andere RTS games dus dit zal weinig opzienbaring brengen, feit is wel dat dit systeem nog steeds heerlijk werkt en dat ook in deze game doet.
Tot nu toe lijkt het dus allemaal vrij standaard maar het wordt leuker als je ziet wat de game op je beeld tovert. De steden die je beheert zijn mooi en zitten vol kleine details. Ook hebben de afzonderlijke troepen bijzonder veel aandacht gekregen en zijn de animaties erg vloeiend. Een ander leuk punt in de graphics is het gebruik van kleuren, waar goed verschil is waar te nemen tussen de verschillende maps. Om al deze grafische pracht op je beeld te toveren is wel een flinke PC nodig, Big Huge weet echter te verzekeren dat er zo goed mogelijk wordt gedacht aan de wat minder krachtige systemen.
Het geluid draagt tevens een flink steentje bij in het overbrengen van de sfeer, de beschavingen hebben elk een heel eigen feel en dat komt natuurlijk duidelijk over in de geluidseffecten. Leuk als je graag wisselt van de populatie waarmee je speelt, zodat de verschillen elke keer weer naar voren komen. De muziek is vrolijk en lijkt uit die tijd te komen.
Rise of Legends lijkt een erg leuke strategiegame te worden, met een leuke en originele setting en veel oog voor detail. Dit detail komt zowel in de graphics als in de uitwerking van de populaties naar voren en op dat gebied kan er volgens mij weinig meer fout gaan. Feit is wel dat de game over het algemeen nog vrij traditioneel is binnen het RTS genre. Het aloude concept is natuurlijk solid as a rock, maar er zullen veel mensen op zoek zijn grote vernieuwing. Een tweede punt waar het mis kan gaan is het verhaal, in Rise of Nations was het niet zo'n succes. De originele setting belooft echter stof genoeg voor een leuk verhaal. Ik ben alvast enthousiast!
|