Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
14 Juli 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(14) 
(0) 
13 Juli 2020 
(4) 
(4) 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
(1) 
(1) 
(2) 
12 Juli 2020 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juli 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(2) 
10 Juli 2020 
(3) 
(0) 
(6) 
(8) 
(0) 
(0) 
(2) 
09 Juli 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2020 
(6) 
(8) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juli 2020 
(0) 
(11) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juli 2020 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juli 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
04 Juli 2020 
(24) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
03 Juli 2020 
(0) 
(15) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
02 Juli 2020 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Juli 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Juni 2020 
(0) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(4) 
29 Juni 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(105) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Juni 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
27 Juni 2020 
(11) 
(0) 
(11) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Juni 2020 
(1) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(2) 
(2) 
25 Juni 2020 
(0) 
(3) 
(4) 
(1) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
Superliminal
void TRRLM(); //Void Terrarium
F1 2020
Night Call
Review:

The Last of Us: Part II


Door Rene Groen op 29-06-2020 om 05:00
Bron: Gamed

Nog voor de release was er al veel te doen rondom The Last of Us: Part II en toen de game eenmaal verscheen kwam deze storm zeker niet tot rust. In deze review zijn dit geen onderwerpen die aan bod komen. Het is een spoilervrije beschrijving van hoe ik een meesterwerk ervaren heb.

The Last of Us verscheen in 2013 op de PlayStation 3 en vertelde het verhaal van Ellie en JoŽl in een wereld die is overgenomen door geÔnfecteerden. Hij is een smokkelaar, zij immuun voor de zombies en daarmee de perfecte kandidaat voor een vaccin. Hij een oudere man, zij een veertienjarig meisje. De twee werelden lijken niet verder uit elkaar te kunnen liggen. Toch worden ze aan elkaar gekoppeld, JoŽl moet er namelijk voor zorgen dat Ellie op een veilige manier haar bestemming bereikt. Het is een avontuur dat zich vijf jaar voor dit tweede deel afspeelt. De wereld is er in de tussentijd zeker niet rustiger op geworden, wel is het stadje Jackson een baken van hoop. Met patrouilles proberen ze de geÔnfecteerden buiten de deur te houden en gezamenlijk maken de inwoners er het beste van. Toch kan dit geen stand houden. Jackson is niet de enige nederzetting en andere groeperingen doen hun intrede. Gebeurtenissen uit het verleden zijn niet vergeten en halen JoŽl en Ellie al snel in. Een verhaal dat bij mij 26 uur in beslag nam en daarmee ongeveer twee keer zo groot is als zijn voorganger.


Om een verhaal als dit te doen slagen heb je binding nodig met de karakters. Natuurlijk, we kennen de protagonisten van het eerste deel, toch doen een hoop nieuwe namen hun intrede. Ieder dragen ze op verschillend vlak bij aan de verhaalvertelling. Enerzijds is er natuurlijk het script die niet alleen sterk geschreven is, het geeft ook ruimte om een ieder te leren kennen en met ze mee te leven. Anderzijds zijn het de stemacteurs die het script tot leven brengen. Je leeft mee met hun emoties, toont begrip voor hun onderlinge relaties en afschuw voor de keuzes die ze, al dan niet onder dwang, moeten maken. Zelden werd ik in een verhaal zo heen en weer geslingerd door emoties en leefde ik mee met de personages. Slechts op ťťn punt slaat de ontwikkelaar wat door in de vertelling en dat is door het achterlaten van briefjes en notities. Om dat punt te verduidelijken wil ik eerst in gaan op de wereld.

Gedurende de reis die je aflegt kom je langs uiteenlopende locaties, van vlakten die een grote mate van vrijheid geven tot kantoorcomplexen en woningen. Waar je ook komt, het verval is duidelijk waarneembaar. Sommige gebouwen zijn half ingestort, de natuur heeft om zich heen gegrepen en de walgelijkheid loopt letterlijk van de muren. Sommigen hebben zich in redding weten te brengen en zijn de situatie ontvlucht, anderen waren minder gelukkig en diens wanhoop is te zien en te lezen. Ze hebben zich bijvoorbeeld opgesloten omdat de geÔnfecteerden dichtbij kwamen en zagen geen andere uitweg dan om er zelf een einde aan te maken. Een situatie krijgt vaak meer duiding door een achtergelaten briefje waarop ze nog eenmaal hun geliefde toespreken, hun beslissing uitleggen of de combinatie van een kluis achterlaten. Het geeft nog meer het gevoel aanwezig te zijn in een vervallen, harde en uitzichtloze wereld. Mijn punt wat ik eerder benoemde is alleen dat de ontwikkelaar hier net iets teveel in doorslaat. Gedurende het spel kom je tientallen van dit soort briefjes tegen en dan schiet het zijn doel voorbij. Er waren zelfs situaties waarbij ik mijn vraagtekens zette of je juist op dat moment, terwijl je de dood zo ongeveer in de ogen kijkt, nog het besef hebt om je gemoedstoestand op papier te zetten.


Goed, terug naar de omgevingen zelf. Veelal zijn ze open om de speler te stimuleren op ontdekking te gaan. Eerst even de gebouwen doorgronden op zoek naar hulpmiddelen of een werkbank om je wapens mee te upgraden. Op andere momenten kiezen ze juist voor een filmische ervaring die ze alleen kunnen vertellen door je even bij de hand te nemen en de vrijheid los te laten. Omdat ze deze laatste situaties beperken voelen ze nooit misplaatst of doen ze afbreuk aan het verhaal. Het is knap dat de ontwikkelaar je in vrijwel iedere situatie weet te begeleiden naar het doel met simpele aanwijzingen. In plaats van duidingen via een kompas of door aan te geven hoeveel meter je bij een doel verwijderd bent houden ze het simpel: bereik de grote rode koepel of het reuzenrad dat je in de verte ziet liggen. Ben je even de weg kwijt? OriŽnteer je dan opnieuw. Dit betekent niet dat er geen momenten aanwezig zijn waarop je even moet zoeken om je weg te kunnen vervolgen. Helaas krijg je op dit moment iets te snel een aanwijzing van de ontwikkelaar toegespeeld. Voor de ťťn mogelijk wat hulp om verder te komen, voor de ander een vervelende onderbreking omdat ze nog door de kamers struinen om geen hulpmiddel ongemoeid te laten. Gelukkig is er op ander vlak wel meer bruikbare hulp. Naast een algemene moeilijkheidsgraad kun je ook individuele elementen instellen, denk aan het aantal hulpmiddelen dat je in de wereld tegen komt. Dit naast toegankelijkheidsopties als een hoge contrastmodus voor slechtzienden of visuele aanduidingen voor slechthorenden. De mogelijkheden gaan dermate diep dat de ontwikkelaar een ieder aan heeft willen spreken.

Althans, iedereen is natuurlijk niet helemaal waar. Niet voor niets is deze game 18+, want de actie is bikkelhard. Hoofden worden ingeschopt, messen door kelen gestoken en een laatste overgebleven vijand smeekt voor zijn leven. Dit is geen keuze geweest met enkel het doel om te choqueren. Het past bij de gemoedstoestand van de personages en er spreekt wanhoop van uit. Het is de harde realiteit van de wereld waarin The Last of Us zich afspeelt. Een geloofwaardige wereld bovendien. Je bent niet onsterfelijk en met name op de hogere moeilijkheidsgraden kun je niet ondoordacht een gevechtssituatie benaderen. In plaats daarvan sluip je door het gras, probeer je tegenstanders af te leiden en ze om te leggen met een geluidsdemper om je positie niet vrij te geven. Nieuw is dat de groeperingen over honden beschikken die je geurspoor kunnen volgen waardoor je je nergens echt veilig acht. Komt het toch tot een situatie waarin je een hond om dient te leggen dan gaat hun gejank door merg en been. Gelukkig kun je dit ontlopen door onopvallend te werk te gaan, het is geen verplichting om een bloedbad achter te laten om je weg te vervolgen. Gemakkelijk is dit allerminst. De omgevingen zijn veelal verticaal opgebouwd, met meerdere verdiepingen waar de vijanden zich op bevinden. Hierop aansluitend ben je zelf ook en stuk mobieler geworden en beweeg je soepel door de omgevingen. De animaties gaan naadloos in elkaar over en nergens bespeurde ik enige hapering.


De confrontaties met menselijke tegenstanders zijn bijzonder spannend. Ze roepen elkaar bij naam en gaan actief op onderzoek als ze erachter komen dat ťťn van hen vermist of overleden is. Dit stukje geloofwaardigheid zien we ook terug als zich een tweede karakter bij je voegt. Als je een schot lost buiten het gezichtsveld van je partner zal deze aan je vragen of alles wel goed gaat. Het zijn dit soort kleine elementen die de geloofwaardigheid nog verder laten stijgen en je het gevoel geven dat je er niet alleen voor staat. Een gevoel dat overigens weer direct kan verdwijnen als je door een donkere gang struint met enkel het zicht van je zaklantaarn terwijl je weet dat er ieder moment een geÔnfecteerde tevoorschijn kan komen. Het geluid van een Clicker jaagt nog altijd angst aan en met enige regelmaat kon ik een kleine gil niet onderdrukken als een geÔnfecteerde me wist te verrassen. Om je te helpen aan hun grip te ontkomen is er ditmaal gelukkig wel een ontwijkmanoeuvre geÔntroduceerd. Net op het moment dat ze toe willen slaan kun je een zijstap doen en toeslaan. Het heeft me met enige regelmaat uit penibele situaties geholpen.

Ondanks de vloeiende combat en animaties, de geloofwaardigheid van de wereld en de schitterende graphics sluit ik toch af met waar ik deze recensie mee begon: het verhaal. Niet door spoilers te geven, want dat mogen jullie, voor zover je er nog niet bekend mee bent, zelf gaan ervaren. Wel door nogmaals te benadrukken dat dit een pareltje is die je slechts zelden tegen komt. Natuurlijk, er zullen gamers zijn die het niet met me eens zijn. Die vinden dat bepaalde maatschappelijke thema's op een manier in de game zijn verwerkt waar ze zich niet prettig bij voelen. En daar heb ik respect voor, echter heb ik dit niet als zodanig ervaren. Wat bij mij overheerst is een gevoel van gemengde emoties. Van onbegrip tot bewondering, van angst tot kalmte en van liefde tot afschuw. Emoties die ik maar zelden mee krijg als ik een game speel. Je kunt de vraag opwerpen of The Last of Us wel een sequel nodig had, nu ik de opvolger gespeeld heb wil ik de ontwikkelaar complimenteren dat ze hier toch voor gekozen hebben.
Beoordeling
98
Als ik een kritiek aan mag dragen op The Last of Us: Part II dan is het dat de gameplay geen grootse stappen maakt in vergelijking met diens voorganger. Tegelijkertijd moet dit meer gezien worden als een opmerking dan als een kritiek, nergens heb ik namelijk het gevoel gehad iets te missen. Het verhaal van deze opvolger hield me van begin tot eind in zijn greep en liet me op een manier mee leven zoals weinig games dit weten te bereiken.


15:58  PlayStation Plus bestaat tien jaar, games voor juli bekend
05:00  Surgeon Simulator 2 geeft je een overzicht
 Reacties (105)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5
Gast (92.108.244.xxx) op 29-06-2020 om 06:47
Prima review.

Gast (83.87.226.xxx) op 29-06-2020 om 08:28
Zeer goede review! ik ben het helemaal
met jullie eens!

Gast (83.83.13.xxx) op 29-06-2020 om 09:18
Mooi om te weten dat de onafhankelijkheid op gamed ook weg is.

Gast (80.100.22.xxx) op 29-06-2020 om 09:23
Of ze hebben gewoon een andere smaak dan jou

Gast (107.161.23.xxx) op 29-06-2020 om 09:38
Had hier iemand anders verwacht dan een shill review? Hij krijgt van mij een 2, dan komen we uit op het gemiddelde waar ok de metacritic user reviews zullen eindigen, tussen de 5 en de 6, waar het hoort voor deze matige game. MEDIOCRE!

darth veger op 29-06-2020 om 10:41 [Niv: 135 / Exp: 6727]
Het is bij verre geen slechte game, wel een 80 of 90 waard, maar zo dichtbij de 100? Maar goed dat is mijn mening na zo lang wachten op TLoU 2

Gast (213.208.215.xxx) op 29-06-2020 om 10:56
Goede review. Elke eerlijke review over TLOU2 is minstens een 9. Ja, je kunt niet eens zijn met de keuze om hevige plotmomenten zo vroeg in de game te laten gebeuren, maar in deze wereld zou dit allemaal in het echt kunnen gebeuren. De game is bedoeld om miserabel te zijn. Bedoeld om depressief over te komen. Het is geen fijne wereld. De gameplay is geweldig, er is genoeg exploration. De graphics, animaties, facial animations zijn top notch. Al met al een game die nooit lager dan een 9 kan scoren als je het zo objectief mogelijk moet beoordelen.

PS. aan gast 107.161 en al die andere extreem anti Sony negatievelingen (en waarschijnlijk pro Xbox of pro pc of whatever) Je gemis aan intellect heeft even gemist dat de Mtacritic score al een 3 was VOOR dat de game uberhaupt was uitgekomen. Mensen zoals jij kunnen dus naar Metacritic gaan voordat de game uit komt en het een 0 geven. En jij noemt deze score als een graadmeter voor hoe goed de game moet zijn? Schaam je kapot. Je hebt 0 ruggengraat. Je weet wel beter of niet soms.

Gast (82.176.227.xxx) op 29-06-2020 om 11:00
Wat apart dat je niet eens benoemt dat Ellie nu de hoofdpersoon is met wie je speelt,en haar sidekick Dina word helemaal niet vermeld.. Lijkt me toch niet dat je dit als spoiler beschouwd ??

Gast (80.233.134.xxx) op 29-06-2020 om 11:31
Gast (213.208.215.xxx) op 29-06-2020 om 10:56
Het is TE grappig hoe vol met contradicties je zit, een typische Sony fanboy sociopaat die dan ook WEER Xbox en PC erbij moet betrekken als een goede pauper die dan over intellect begint maar post vol met typfouten en zich niet realiseert dat bijvoorbeeld de PlayStation Store al 7000 reviews rond de 5 sterren had voordat de game uit was. SHILLS!
De game zit vol met plot gaten, zoals in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=UI_4tfkFU5I
Jullie zijn niet eens het uitschot van de gaming industrie, jullie zijn het uitschot van de hele wereld en we moeten jullie niet meer! JIJ bent de ruggengraatsloze Sony JUSTICE WARRIOR!

Gast (82.176.227.xxx) op 29-06-2020 om 11:00
Precies.

Gast (185.220.101.xxx) op 29-06-2020 om 11:43
Gast (107.161.23.xxx)
Had het ook niet anders verwacht. De hele georganiseerde gaming pers is corrupt omdat ze anders in hun broek schijten. Ik heb deze game in 22 uur uitgespeeld en krijgt van mij ook een 5.5. want het hele plot is cognitief dissonant.

Gast (107.161.23.xxx)
Je spoort niet, dat maakt 80 hierboven ook goed duidelijk. Niet alleen de PS Store stond vol met positieve nepreviews, maar ook Amazon bijvoorbeeld. Die mensen hadden ook ALLEMAAL de game niet gespeeld.
Dan het hebben over schaamte en intellect terwijl psycho's zoals jij totaal emotieloos zijn en iedereen proberen te manipuleren aan de lopende band. De game zuigt voor de overgrote meerderheid aan gamers die het spelen. Gameplay is monotoon als ik weet niet wat, waarbij praktisch de enige prompt vierkant is.
Je ziet ook drastisch het verschil tussen de georganiseerde pers en YouTubers die niet vast zitten aan access perks. Het overgrote deel van de YouTubers is ook niet positief en dat is geen conspiracy theory. Het is de HARDE werkelijkheid, loser!

Gast (89.205.226.xxx) op 29-06-2020 om 11:46
Allemaal jankerds bij deze goty kandidaat
Ik vermaak mij kostelijk.
Zowel bij de jankerds als bij de game
Top review

Gast (51.222.42.xxx) op 29-06-2020 om 11:48
185.220.101, Yep, PewDiePie was ook 6/10. Zie zelfs grote fanboys als Tyler1 de game haten. Geheel terecht IMO.
Technisch mag je het een meesterwerk noemen, maar de gameplay en verhaal laten zoveel te wensen over. Echt een slechte sequel.

Gast (51.68.218.xxx) op 29-06-2020 om 12:13
Gast (213.208.215.xxx)
Zozo stoer hoor. De grootste negativiteit komt van Sony fans zelf, niet blinde fanboys zoals jij duidelijk bent.
Net wat de gast boven mij zegt. Op tech vlak mag de game misschien een 9 verdienen. Geen bugs tegen gekomen en de game is visueel fraai. Maar helaas faalt het op elk ander vlak, vooral het verhaal waar dit soort single player games om draaien.
Cognitieve dissonantie is inderdaad een goede term die erbij past want de karakters ontwikkelen zich compleet onnatuurlijk, Joel en vooral het einde maken dat goed duidelijk.
Zou ook niet hoger gaan dan een 6. Graphics alone don't make a game good.

Gast (167.114.11.xxx) op 29-06-2020 om 12:20
80.233.134 Hulde, vriend. Ik ben dat ook spuugzat. Het is inderdaad delusioneel psychotisch gedrag om telkens de haat te plaatsen bij anderen die het niet eens met ze zijn terwijl ze zelf het grote probleem zijn. De hele maatschappij gaat stuk door dat soort figuren.

Gast (89.205.227.xxx) op 29-06-2020 om 12:45
Ieder Sony item word vol getrolt en daarna is het de schuld van de ander
Triest , de game is vet

Gast (86.83.64.xxx) op 29-06-2020 om 12:46
98.. jullie hebben zeker ook alleen de eerste 5 uur gespeeld, het verhaal sloeg helemaal nergens op dat konden zelfs de graphics niet goedmaken.

Joni Philips (Eindredacteur) op 29-06-2020 om 13:08 [Niv: 1170 / Exp: 58489]
@Gasten: kan de discussie zonder verwijten en beledigingen? Een goed punt kan gemaakt worden zonder scheldwoorden. Dank u. Dat bespaart werk.

Gast (84.17.46.xxx) op 29-06-2020 om 13:58
Ik hoop dat jullie Cyberpunk een 100 geeft.

Gast (62.163.217.xxx) op 29-06-2020 om 14:00
Ik vind haten op een game ook echt eigenlijk heel ondankbaar en dat merk ik gewoon over de jaren heen... er wel wordt zoveel gezeken over games terwijl de hele essentie van gaming verloren gaat. Het blijft een vermakings platform. Games speel je voor je plezier. De ene game ligt je of de andere game ligt je niet zo simpel is het.

Ik merk zelf aan de game dat het met zoveel passie gemaakt is en omdat het verhaal niet lekker uit de verf komt (niet mijn mening) wil niet meteen zeggen dat het een wanproduct is.

Daarom snap ik de hele commotie niet hier. Want ik vind dit echt oneerlijk tegenover de ontwikkelaars die jarenlang vol passie aan een game werken terwijl er zat ontwikkelaars zijn die echt voor cash grab gaan met minimale upgrades. Ik zal geen ontwikkelaars of games noemen maar die zal je voor jezelf makkelijk kunnen invullen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 29-06-2020 om 14:21 [Niv: 1170 / Exp: 58489]
@Gast (84.17.46.xxx): Wij hopen ook altijd dat we een awesome game mogen spelen, dus duimen dat hij het verdient.

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-06-2020 om 15:17 [Niv: 720 / Exp: 36025]
@ Gast (82.176.227.xxx)
Heb de inhoud van het verhaal expres grotendeels achterwege gelaten en daar viel dit stukje ook onder. Is inderdaad geen grote spoiler en dat je het benoemt is dan ook prima, maar het was wel een bewuste keuze.

@ Gast (84.17.46.xxx)
Dat hoop ik uiteraard ook, zou betekenen dat het een geweldige game is!

Gewijzigd door Rene Groen op 29-06-2020 om 15:18

Gast (109.36.140.xxx) op 29-06-2020 om 15:22
[Reactie weggehaald omwille van spoilers]

Gewijzigd door Rene Groen op 29-06-2020 om 15:23

Gast (37.153.217.xxx) op 29-06-2020 om 15:24
Niets van aantrekken redactie. Het is goede review Renť, zeker je conclusie is duidelijk en goed m.b.t. het verhaal.

Rene Groen (Eindredacteur) op 29-06-2020 om 15:25 [Niv: 720 / Exp: 36025]
Reactie van Gast (109.36.140.xxx) aangepast omwille van spoilers. Kritiek uiten mag altijd, maar als je er spoilers bij gaat vermelden verwijs ik je naar het forum en zal ik je reactie aanpassen, dan wel verwijderen.

Gewijzigd door Rene Groen op 29-06-2020 om 15:25

darth veger op 29-06-2020 om 16:09 [Niv: 135 / Exp: 6727]
Het is ook wel echt een kleine oorlog in de reacties bij elke TLoU 2 review die ik lees Zijn wel ergere dingen om je zorgen over te maken dan de score van een game

Gewijzigd door darth veger op 29-06-2020 om 16:09

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Last of Us: Part II
Type:
Game
Releasedatum:
19-06-2020
Ontwikkelaar:
Naughty Dog
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media