Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Review:

The Last of Us: Part II


Door Rene Groen op 29-06-2020 om 05:00
Bron: Gamed

Nog voor de release was er al veel te doen rondom The Last of Us: Part II en toen de game eenmaal verscheen kwam deze storm zeker niet tot rust. In deze review zijn dit geen onderwerpen die aan bod komen. Het is een spoilervrije beschrijving van hoe ik een meesterwerk ervaren heb.

The Last of Us verscheen in 2013 op de PlayStation 3 en vertelde het verhaal van Ellie en Joël in een wereld die is overgenomen door geïnfecteerden. Hij is een smokkelaar, zij immuun voor de zombies en daarmee de perfecte kandidaat voor een vaccin. Hij een oudere man, zij een veertienjarig meisje. De twee werelden lijken niet verder uit elkaar te kunnen liggen. Toch worden ze aan elkaar gekoppeld, Joël moet er namelijk voor zorgen dat Ellie op een veilige manier haar bestemming bereikt. Het is een avontuur dat zich vijf jaar voor dit tweede deel afspeelt. De wereld is er in de tussentijd zeker niet rustiger op geworden, wel is het stadje Jackson een baken van hoop. Met patrouilles proberen ze de geïnfecteerden buiten de deur te houden en gezamenlijk maken de inwoners er het beste van. Toch kan dit geen stand houden. Jackson is niet de enige nederzetting en andere groeperingen doen hun intrede. Gebeurtenissen uit het verleden zijn niet vergeten en halen Joël en Ellie al snel in. Een verhaal dat bij mij 26 uur in beslag nam en daarmee ongeveer twee keer zo groot is als zijn voorganger.


Om een verhaal als dit te doen slagen heb je binding nodig met de karakters. Natuurlijk, we kennen de protagonisten van het eerste deel, toch doen een hoop nieuwe namen hun intrede. Ieder dragen ze op verschillend vlak bij aan de verhaalvertelling. Enerzijds is er natuurlijk het script die niet alleen sterk geschreven is, het geeft ook ruimte om een ieder te leren kennen en met ze mee te leven. Anderzijds zijn het de stemacteurs die het script tot leven brengen. Je leeft mee met hun emoties, toont begrip voor hun onderlinge relaties en afschuw voor de keuzes die ze, al dan niet onder dwang, moeten maken. Zelden werd ik in een verhaal zo heen en weer geslingerd door emoties en leefde ik mee met de personages. Slechts op één punt slaat de ontwikkelaar wat door in de vertelling en dat is door het achterlaten van briefjes en notities. Om dat punt te verduidelijken wil ik eerst in gaan op de wereld.

Gedurende de reis die je aflegt kom je langs uiteenlopende locaties, van vlakten die een grote mate van vrijheid geven tot kantoorcomplexen en woningen. Waar je ook komt, het verval is duidelijk waarneembaar. Sommige gebouwen zijn half ingestort, de natuur heeft om zich heen gegrepen en de walgelijkheid loopt letterlijk van de muren. Sommigen hebben zich in redding weten te brengen en zijn de situatie ontvlucht, anderen waren minder gelukkig en diens wanhoop is te zien en te lezen. Ze hebben zich bijvoorbeeld opgesloten omdat de geïnfecteerden dichtbij kwamen en zagen geen andere uitweg dan om er zelf een einde aan te maken. Een situatie krijgt vaak meer duiding door een achtergelaten briefje waarop ze nog eenmaal hun geliefde toespreken, hun beslissing uitleggen of de combinatie van een kluis achterlaten. Het geeft nog meer het gevoel aanwezig te zijn in een vervallen, harde en uitzichtloze wereld. Mijn punt wat ik eerder benoemde is alleen dat de ontwikkelaar hier net iets teveel in doorslaat. Gedurende het spel kom je tientallen van dit soort briefjes tegen en dan schiet het zijn doel voorbij. Er waren zelfs situaties waarbij ik mijn vraagtekens zette of je juist op dat moment, terwijl je de dood zo ongeveer in de ogen kijkt, nog het besef hebt om je gemoedstoestand op papier te zetten.


Goed, terug naar de omgevingen zelf. Veelal zijn ze open om de speler te stimuleren op ontdekking te gaan. Eerst even de gebouwen doorgronden op zoek naar hulpmiddelen of een werkbank om je wapens mee te upgraden. Op andere momenten kiezen ze juist voor een filmische ervaring die ze alleen kunnen vertellen door je even bij de hand te nemen en de vrijheid los te laten. Omdat ze deze laatste situaties beperken voelen ze nooit misplaatst of doen ze afbreuk aan het verhaal. Het is knap dat de ontwikkelaar je in vrijwel iedere situatie weet te begeleiden naar het doel met simpele aanwijzingen. In plaats van duidingen via een kompas of door aan te geven hoeveel meter je bij een doel verwijderd bent houden ze het simpel: bereik de grote rode koepel of het reuzenrad dat je in de verte ziet liggen. Ben je even de weg kwijt? Oriënteer je dan opnieuw. Dit betekent niet dat er geen momenten aanwezig zijn waarop je even moet zoeken om je weg te kunnen vervolgen. Helaas krijg je op dit moment iets te snel een aanwijzing van de ontwikkelaar toegespeeld. Voor de één mogelijk wat hulp om verder te komen, voor de ander een vervelende onderbreking omdat ze nog door de kamers struinen om geen hulpmiddel ongemoeid te laten. Gelukkig is er op ander vlak wel meer bruikbare hulp. Naast een algemene moeilijkheidsgraad kun je ook individuele elementen instellen, denk aan het aantal hulpmiddelen dat je in de wereld tegen komt. Dit naast toegankelijkheidsopties als een hoge contrastmodus voor slechtzienden of visuele aanduidingen voor slechthorenden. De mogelijkheden gaan dermate diep dat de ontwikkelaar een ieder aan heeft willen spreken.

Althans, iedereen is natuurlijk niet helemaal waar. Niet voor niets is deze game 18+, want de actie is bikkelhard. Hoofden worden ingeschopt, messen door kelen gestoken en een laatste overgebleven vijand smeekt voor zijn leven. Dit is geen keuze geweest met enkel het doel om te choqueren. Het past bij de gemoedstoestand van de personages en er spreekt wanhoop van uit. Het is de harde realiteit van de wereld waarin The Last of Us zich afspeelt. Een geloofwaardige wereld bovendien. Je bent niet onsterfelijk en met name op de hogere moeilijkheidsgraden kun je niet ondoordacht een gevechtssituatie benaderen. In plaats daarvan sluip je door het gras, probeer je tegenstanders af te leiden en ze om te leggen met een geluidsdemper om je positie niet vrij te geven. Nieuw is dat de groeperingen over honden beschikken die je geurspoor kunnen volgen waardoor je je nergens echt veilig acht. Komt het toch tot een situatie waarin je een hond om dient te leggen dan gaat hun gejank door merg en been. Gelukkig kun je dit ontlopen door onopvallend te werk te gaan, het is geen verplichting om een bloedbad achter te laten om je weg te vervolgen. Gemakkelijk is dit allerminst. De omgevingen zijn veelal verticaal opgebouwd, met meerdere verdiepingen waar de vijanden zich op bevinden. Hierop aansluitend ben je zelf ook en stuk mobieler geworden en beweeg je soepel door de omgevingen. De animaties gaan naadloos in elkaar over en nergens bespeurde ik enige hapering.


De confrontaties met menselijke tegenstanders zijn bijzonder spannend. Ze roepen elkaar bij naam en gaan actief op onderzoek als ze erachter komen dat één van hen vermist of overleden is. Dit stukje geloofwaardigheid zien we ook terug als zich een tweede karakter bij je voegt. Als je een schot lost buiten het gezichtsveld van je partner zal deze aan je vragen of alles wel goed gaat. Het zijn dit soort kleine elementen die de geloofwaardigheid nog verder laten stijgen en je het gevoel geven dat je er niet alleen voor staat. Een gevoel dat overigens weer direct kan verdwijnen als je door een donkere gang struint met enkel het zicht van je zaklantaarn terwijl je weet dat er ieder moment een geïnfecteerde tevoorschijn kan komen. Het geluid van een Clicker jaagt nog altijd angst aan en met enige regelmaat kon ik een kleine gil niet onderdrukken als een geïnfecteerde me wist te verrassen. Om je te helpen aan hun grip te ontkomen is er ditmaal gelukkig wel een ontwijkmanoeuvre geïntroduceerd. Net op het moment dat ze toe willen slaan kun je een zijstap doen en toeslaan. Het heeft me met enige regelmaat uit penibele situaties geholpen.

Ondanks de vloeiende combat en animaties, de geloofwaardigheid van de wereld en de schitterende graphics sluit ik toch af met waar ik deze recensie mee begon: het verhaal. Niet door spoilers te geven, want dat mogen jullie, voor zover je er nog niet bekend mee bent, zelf gaan ervaren. Wel door nogmaals te benadrukken dat dit een pareltje is die je slechts zelden tegen komt. Natuurlijk, er zullen gamers zijn die het niet met me eens zijn. Die vinden dat bepaalde maatschappelijke thema's op een manier in de game zijn verwerkt waar ze zich niet prettig bij voelen. En daar heb ik respect voor, echter heb ik dit niet als zodanig ervaren. Wat bij mij overheerst is een gevoel van gemengde emoties. Van onbegrip tot bewondering, van angst tot kalmte en van liefde tot afschuw. Emoties die ik maar zelden mee krijg als ik een game speel. Je kunt de vraag opwerpen of The Last of Us wel een sequel nodig had, nu ik de opvolger gespeeld heb wil ik de ontwikkelaar complimenteren dat ze hier toch voor gekozen hebben.
Beoordeling
98
Als ik een kritiek aan mag dragen op The Last of Us: Part II dan is het dat de gameplay geen grootse stappen maakt in vergelijking met diens voorganger. Tegelijkertijd moet dit meer gezien worden als een opmerking dan als een kritiek, nergens heb ik namelijk het gevoel gehad iets te missen. Het verhaal van deze opvolger hield me van begin tot eind in zijn greep en liet me op een manier mee leven zoals weinig games dit weten te bereiken.


15:58  PlayStation Plus bestaat tien jaar, games voor juli bekend
05:00  Surgeon Simulator 2 geeft je een overzicht
 Reacties (105)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5
Gast (83.83.13.xxx) op 01-07-2020 om 13:09
@redactie
Ik denk dat jullie niet echt begrijpen waarom de meeste mensen gamen. Het is een mogelijkheid even te ontspannen en te ontsnappen aan het dagelijks leven in een andere wereld.
De meeste gamers hebben dus niet zin in het gezeik van anita sarkeesian in een spel terwijl ze proberen te ontspannen na een lange dag.

Joni Philips (Eindredacteur) op 01-07-2020 om 13:39 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gast83: Ik speel niet graag sportspellen, dus ik speel geen sportspellen. Ik verwacht niet dat alle sportspellen een slechte score krijgen ongeacht hun kwaliteit.

Gast (83.83.13.xxx) op 01-07-2020 om 14:14
Fijn om te weten dat transgender horror porno nu een genre is geworden en niet een verhaal lijn.
Dit is met zekerheid de domste reactie die ik ooit heb gezien |(

Rene Groen (Eindredacteur) op 01-07-2020 om 14:44 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Gast (91.183.202.xxx)
Jij gaf je mening, ik de mijne. Vervolgens verdraai je mijn woorden en probeer je reacties te ontlokken. Blijkbaar is dat jouw manier van een discussie voeren, maar het is niet de mijne. Ik heb je mijn mening al gegeven en je haalt geen nieuwe punten aan waar ik nog iets aan toe te voegen heb.

@ Gast (83.83.13.xxx)
Ik begrijp prima waarom velen games spelen om het punt wat je benoemt. Echter gaat dit niet voor iedereen op. De game is vier miljoen keer verkocht in het openingsweekend, dat zegt toch wel wat lijkt me. Of zouden al deze vier miljoen gamers niet hebben geweten wat ze in huis halen?

Joni Philips (Eindredacteur) op 01-07-2020 om 14:55 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gast (83.83.13.xxx): Verhalende action adventures met politieke statements - zoals Last of Us, MGS, ... - zijn al jaren een genre.

Gast (83.83.13.xxx) op 01-07-2020 om 14:57
Het spel is zo vaak verkocht wegens TLOU 1 en de hoge verwachtingen omtrent deze titel. Naughty dog weet zelf hoe het transgender, lgbt, femi gedoe over zou komen bij de gamers en daarom dat er een embargo was over deze content.

Gta 6 gaat ook gigantische goed verkocht worden zodra die op de planken ligt maar als vervolgens na de release blijkt dat ie gigantische kut is zijn de consumenten niet blij. Iets wat je nu ziet bij de vele reviews door consumenten op youtube die niet betaald zijn door naughty dog.

Rene Groen (Eindredacteur) op 01-07-2020 om 15:16 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Gast (83.83.13.xxx)
Dus eerst was er kritiek n.a.v. de leaks en te positieve reviews, maar tegelijkertijd gingen gamers onwetend de game in en had het anders minder goed verkocht? Vergeet niet dat er vanaf het eerste moment slechte user scores werden toegevoegd (nog zonder dat de game gespeeld was) juist vanwege die content. Dat gaat in mijn ogen dus niet samen.

En je laatste punt, namelijk dat mensen betaald zouden zijn door Naughty Dog, is zo'n terugkerend argument dat gamers gebruiken om hun gelijk te halen terwijl het nergens op slaat. Of heb ik mijn betaling gemist?

Gast (109.36.134.xxx) op 01-07-2020 om 17:03
Dat werkt 2 kanten op he. De positieve review bombs doen EXACT hetzelfde

Gast (109.36.134.xxx) op 01-07-2020 om 17:04
Feit is gewoon dat het verhaal en de uitwerking echt ondermaats is voor een ND game. Beetje de Andromeda van ND

Gast (83.83.13.xxx) op 01-07-2020 om 21:13
Er waren geen reviews over het verhaal voor de release en er zijn genoeg mensen die daar naar kijken en niet naar de leaks. Verder is het natuurlijk een fabeltje dat reviewers betaald krijgen voor positieve reviews ;) Als je dat geloofd weet ik nog wel wat andere sprookjes voor je.

Redneckerz (Redacteur) op 01-07-2020 om 21:23 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 91.803.202:
Je wilt je zin doordrukken, en niet luisteren naar het inhoudelijke tegenverhaal Tja, dan snap ik de reactie ook wel.

@ Gast 213.10.153:
Dank voor deze reactie. 1 van de zeldzame berichten waar meer nuance uit voort komt dan het gros van de negatieve berichtgeving. Het voert mij te ver om het met alles met je eens te wezen, maar je zet het tenminste wel helder uiteen.

Het is sneu dat dit de uitzondering is, en niet de regel.

@ Gast 83.83.13:
Deze game doet daar dan ook niet aan. Ja, het stipt issues aan die in de maatschappij nu ook spelen, maar guess what? Life Is Strange doet dat ook. Detroit: Become Human doet dat ook. Ben je daar ook zo hard op tegen?

Waar men vanaf moet is een game in zijn geheel op 1 enkel aspect af te branden en niet te kijken naar de game zelf. Je wilt dat we de game een onvoldoende gaan geven, puur om dat dit er in zit.

Kan je ook trouwens staven dat Rene betaald word voor deze review?

Rene Groen (Eindredacteur) op 01-07-2020 om 21:35 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Gast (109.36.134.xxx)
Geen feit, een mening.

@ Gast (83.83.13.xxx)
Waarom begin je nu ineens over het verhaal? Je had het eerst over, en ik citeer, "transgender, lgbt, femi gedoe". Dat kun je zien als onderdeel van het verhaal en dat was toch echt al op voorhand bekend en één van de redenen voor veel gamers om het spel direct van slechte cijfers te voorzien op Metacritic, nog voordat ze de game hadden gespeeld.


Gewijzigd door Rene Groen op 01-07-2020 om 21:51

Gast (91.183.202.xxx) op 02-07-2020 om 01:18
@Rene: Ik heb geen bal interesse in je Naughty Dog crunch steunende mening, het enige waar ik om geef is het standpunt dat Gamed inneemt tegen uitbuiten van ontwikkelaars en met een 98 voor hét crunch spel bij uitstek van dit moment is die boodschap duidelijk: LEVE CRUNCH! Ik hoop dat jij het ooit aan de lijve mag ervaren en de media er bij staat en flikflooit met degene die het je aandoet. Het is niet meer dan je verdient en de hele redactie met jou.

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-07-2020 om 05:03 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Je punt was me inmiddels wel duidelijk

Gast (91.183.202.xxx) op 02-07-2020 om 11:23
@Rene: en nog altijd geen greintje spijt en nonchalant doen alsof dit een lachwekkende zaak is. Walgelijk.

Gast (80.200.188.xxx) op 02-07-2020 om 11:35
Gamed zou inderdaad moeten klagen over de crunch zodat al die mensen die meewerkten aan de game teleurgesteld kunnen zijn dat hun harde werk niet beloond wordt.

Gast (185.220.101.xxx) op 02-07-2020 om 12:13
Deze game is echt zo slecht, WTF were they thinking. Sure, ben geen technische problemen tegen gekomen, maar de gameplay was compleet monotoon.

Gast (83.83.13.xxx) op 02-07-2020 om 13:24
@gast 91.183
Is ondertussen wel duidelijk dat het hun niets uitmaakt.
Lekker dit soort bedrijven steunen die werknemers uitbuiten en samen met anita sarkeesian die game wereld willen verneuken. Geen greintje ethiek in hun lijf.

Gast (217.117.44.xxx) op 02-07-2020 om 13:25
Ik snap dat mensen klagen over de crunch. Niemand hier zal dit dan ook goedkeuren/tolereren. Het enige wat ik niet snap is waarom het bij The Last of Us II wel wordt aangehaald en bij andere spellen of andere bedrijven niet.

Gast (217.117.44.xxx) op 02-07-2020 om 13:27
@gast 83.83.13
Geen greintje ethiek? Dan koop je ook geen kleren van adidas, nike,...?

Joni Philips (Eindredacteur) op 02-07-2020 om 13:45 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gast (83.83.13.xxx): Je kunt niet claimen pro-ethiek te zijn, en dan te klagen over iemand die gewoon wenst dat vrouwen en mannen gelijk worden behandeld.

Redneckerz (Redacteur) op 02-07-2020 om 16:52 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 91.183.202:
Afgelopen Dinsdag heb ik je wat betreft Crunch al eens gereageerd, dus dat vind je hier nogmaals hieronder. Wellicht dat je dit gemist hebt omdat je met Rene in gesprek was?

@ Gast 83.83.13, svp hier notie van nemen. Wellicht dat dit een ''redelijker'' antwoord zal zijn

Crunch is een onderdeel van de game industrie en iedere ontwikkelaar zal daar dus mee te maken krijgen. Dat heeft dus niets met de game zelf te maken.

Ook zware crunch komt voor, maar daar dient dan ook een ''redelijke'' beloning tegen te staan. Alleen, wat is ''redelijk''? Degene die in de crunch zitten weten veel beter dan jij en ik waar de schoen wringt. Als ND hierin onredelijk is geweest, dan dient dat aangekaart te worden. Maar ook hier geldt: Dat heeft niets met de kwaliteit van de game te maken, en staat op zichzelf.

Gamed is geen politieke kamer waar we maatschappelijke standpunten gaan in nemen puur omdat gasten dat eisen van ons, want anders zijn we ''verkeerd bezig'' en begrijpen het niet. Even in het algemeen sprekend, het is vandaag de dag al een groot verkeerd dat de hardst roependen in de media woestijn het eerst gelijk krijgen - Zonder wederhoor. Er wordt eerst een kneejerk ingezet, en dan pas gaat men controleren of dat wel een gerechtvaardigde actie was. Dat is een verkeerde zaak, want op die basis boek je nooit positieve progressie.

@ Gast 185.220.101:
Heb je het origineel gespeeld?
- Zo ja: Wat vond je van die titel, en hoe verschilt TLOU 2 daarin?
- Zo nee: Wat is je referentie kader? Met welke game vergelijk je dat je TLOU 2 als ''monotoon'' bestempelt?


Gast (83.84.144.xxx) op 02-07-2020 om 20:01
Troep game. Ben er alweer vanaf. Zo'n faler op Marktplaats gaf er nog 50 euro voor, hahaha.

Gast (82.176.166.xxx) op 02-07-2020 om 23:35
Typ halo crunching developers
Typ Mario crunching developers
Typ gears of war crunching developers
Het hoort er gewoon bij

Gast (185.220.101.xxx) op 06-07-2020 om 16:29
Het origineel overtreft deze game. Veel meer coherent en de infected worden niet op de achtergrond geschoven. Wel dezelfde AI en gameplay problematiek zo'n beetje.

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Last of Us: Part II
Type:
Game
Releasedatum:
19-06-2020
Ontwikkelaar:
Naughty Dog
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media