Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 November 2020 
(1) 
26 November 2020 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
25 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 November 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(3) 
(2) 
(1) 
(0) 
23 November 2020 
(6) 
(1) 
(0) 
(2) 
(4) 
22 November 2020 
(1) 
(0) 
21 November 2020 
(0) 
(6) 
(0) 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
20 November 2020 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
(3) 
19 November 2020 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(8) 
(0) 
(10) 
(0) 
18 November 2020 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(6) 
17 November 2020 
(7) 
(6) 
(5) 
(1) 
(0) 
(2) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
16 November 2020 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(0) 
15 November 2020 
(7) 
(2) 
(0) 
14 November 2020 
(1) 
(0) 
13 November 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
12 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
11 November 2020 
(14) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(10) 
10 November 2020 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 November 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 November 2020 
(1) 
(16) 
(0) 
(0) 
07 November 2020 
(3) 
(5) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Spider-Man: Miles Morales
Serious Sam Collection
Call of Duty Black Ops Cold War
Bubble Bobble 4 Friends
Review:

The Last of Us: Part II


Door Rene Groen op 29-06-2020 om 05:00
Bron: Gamed

Nog voor de release was er al veel te doen rondom The Last of Us: Part II en toen de game eenmaal verscheen kwam deze storm zeker niet tot rust. In deze review zijn dit geen onderwerpen die aan bod komen. Het is een spoilervrije beschrijving van hoe ik een meesterwerk ervaren heb.

The Last of Us verscheen in 2013 op de PlayStation 3 en vertelde het verhaal van Ellie en Joël in een wereld die is overgenomen door geïnfecteerden. Hij is een smokkelaar, zij immuun voor de zombies en daarmee de perfecte kandidaat voor een vaccin. Hij een oudere man, zij een veertienjarig meisje. De twee werelden lijken niet verder uit elkaar te kunnen liggen. Toch worden ze aan elkaar gekoppeld, Joël moet er namelijk voor zorgen dat Ellie op een veilige manier haar bestemming bereikt. Het is een avontuur dat zich vijf jaar voor dit tweede deel afspeelt. De wereld is er in de tussentijd zeker niet rustiger op geworden, wel is het stadje Jackson een baken van hoop. Met patrouilles proberen ze de geïnfecteerden buiten de deur te houden en gezamenlijk maken de inwoners er het beste van. Toch kan dit geen stand houden. Jackson is niet de enige nederzetting en andere groeperingen doen hun intrede. Gebeurtenissen uit het verleden zijn niet vergeten en halen Joël en Ellie al snel in. Een verhaal dat bij mij 26 uur in beslag nam en daarmee ongeveer twee keer zo groot is als zijn voorganger.


Om een verhaal als dit te doen slagen heb je binding nodig met de karakters. Natuurlijk, we kennen de protagonisten van het eerste deel, toch doen een hoop nieuwe namen hun intrede. Ieder dragen ze op verschillend vlak bij aan de verhaalvertelling. Enerzijds is er natuurlijk het script die niet alleen sterk geschreven is, het geeft ook ruimte om een ieder te leren kennen en met ze mee te leven. Anderzijds zijn het de stemacteurs die het script tot leven brengen. Je leeft mee met hun emoties, toont begrip voor hun onderlinge relaties en afschuw voor de keuzes die ze, al dan niet onder dwang, moeten maken. Zelden werd ik in een verhaal zo heen en weer geslingerd door emoties en leefde ik mee met de personages. Slechts op één punt slaat de ontwikkelaar wat door in de vertelling en dat is door het achterlaten van briefjes en notities. Om dat punt te verduidelijken wil ik eerst in gaan op de wereld.

Gedurende de reis die je aflegt kom je langs uiteenlopende locaties, van vlakten die een grote mate van vrijheid geven tot kantoorcomplexen en woningen. Waar je ook komt, het verval is duidelijk waarneembaar. Sommige gebouwen zijn half ingestort, de natuur heeft om zich heen gegrepen en de walgelijkheid loopt letterlijk van de muren. Sommigen hebben zich in redding weten te brengen en zijn de situatie ontvlucht, anderen waren minder gelukkig en diens wanhoop is te zien en te lezen. Ze hebben zich bijvoorbeeld opgesloten omdat de geïnfecteerden dichtbij kwamen en zagen geen andere uitweg dan om er zelf een einde aan te maken. Een situatie krijgt vaak meer duiding door een achtergelaten briefje waarop ze nog eenmaal hun geliefde toespreken, hun beslissing uitleggen of de combinatie van een kluis achterlaten. Het geeft nog meer het gevoel aanwezig te zijn in een vervallen, harde en uitzichtloze wereld. Mijn punt wat ik eerder benoemde is alleen dat de ontwikkelaar hier net iets teveel in doorslaat. Gedurende het spel kom je tientallen van dit soort briefjes tegen en dan schiet het zijn doel voorbij. Er waren zelfs situaties waarbij ik mijn vraagtekens zette of je juist op dat moment, terwijl je de dood zo ongeveer in de ogen kijkt, nog het besef hebt om je gemoedstoestand op papier te zetten.


Goed, terug naar de omgevingen zelf. Veelal zijn ze open om de speler te stimuleren op ontdekking te gaan. Eerst even de gebouwen doorgronden op zoek naar hulpmiddelen of een werkbank om je wapens mee te upgraden. Op andere momenten kiezen ze juist voor een filmische ervaring die ze alleen kunnen vertellen door je even bij de hand te nemen en de vrijheid los te laten. Omdat ze deze laatste situaties beperken voelen ze nooit misplaatst of doen ze afbreuk aan het verhaal. Het is knap dat de ontwikkelaar je in vrijwel iedere situatie weet te begeleiden naar het doel met simpele aanwijzingen. In plaats van duidingen via een kompas of door aan te geven hoeveel meter je bij een doel verwijderd bent houden ze het simpel: bereik de grote rode koepel of het reuzenrad dat je in de verte ziet liggen. Ben je even de weg kwijt? Oriënteer je dan opnieuw. Dit betekent niet dat er geen momenten aanwezig zijn waarop je even moet zoeken om je weg te kunnen vervolgen. Helaas krijg je op dit moment iets te snel een aanwijzing van de ontwikkelaar toegespeeld. Voor de één mogelijk wat hulp om verder te komen, voor de ander een vervelende onderbreking omdat ze nog door de kamers struinen om geen hulpmiddel ongemoeid te laten. Gelukkig is er op ander vlak wel meer bruikbare hulp. Naast een algemene moeilijkheidsgraad kun je ook individuele elementen instellen, denk aan het aantal hulpmiddelen dat je in de wereld tegen komt. Dit naast toegankelijkheidsopties als een hoge contrastmodus voor slechtzienden of visuele aanduidingen voor slechthorenden. De mogelijkheden gaan dermate diep dat de ontwikkelaar een ieder aan heeft willen spreken.

Althans, iedereen is natuurlijk niet helemaal waar. Niet voor niets is deze game 18+, want de actie is bikkelhard. Hoofden worden ingeschopt, messen door kelen gestoken en een laatste overgebleven vijand smeekt voor zijn leven. Dit is geen keuze geweest met enkel het doel om te choqueren. Het past bij de gemoedstoestand van de personages en er spreekt wanhoop van uit. Het is de harde realiteit van de wereld waarin The Last of Us zich afspeelt. Een geloofwaardige wereld bovendien. Je bent niet onsterfelijk en met name op de hogere moeilijkheidsgraden kun je niet ondoordacht een gevechtssituatie benaderen. In plaats daarvan sluip je door het gras, probeer je tegenstanders af te leiden en ze om te leggen met een geluidsdemper om je positie niet vrij te geven. Nieuw is dat de groeperingen over honden beschikken die je geurspoor kunnen volgen waardoor je je nergens echt veilig acht. Komt het toch tot een situatie waarin je een hond om dient te leggen dan gaat hun gejank door merg en been. Gelukkig kun je dit ontlopen door onopvallend te werk te gaan, het is geen verplichting om een bloedbad achter te laten om je weg te vervolgen. Gemakkelijk is dit allerminst. De omgevingen zijn veelal verticaal opgebouwd, met meerdere verdiepingen waar de vijanden zich op bevinden. Hierop aansluitend ben je zelf ook en stuk mobieler geworden en beweeg je soepel door de omgevingen. De animaties gaan naadloos in elkaar over en nergens bespeurde ik enige hapering.


De confrontaties met menselijke tegenstanders zijn bijzonder spannend. Ze roepen elkaar bij naam en gaan actief op onderzoek als ze erachter komen dat één van hen vermist of overleden is. Dit stukje geloofwaardigheid zien we ook terug als zich een tweede karakter bij je voegt. Als je een schot lost buiten het gezichtsveld van je partner zal deze aan je vragen of alles wel goed gaat. Het zijn dit soort kleine elementen die de geloofwaardigheid nog verder laten stijgen en je het gevoel geven dat je er niet alleen voor staat. Een gevoel dat overigens weer direct kan verdwijnen als je door een donkere gang struint met enkel het zicht van je zaklantaarn terwijl je weet dat er ieder moment een geïnfecteerde tevoorschijn kan komen. Het geluid van een Clicker jaagt nog altijd angst aan en met enige regelmaat kon ik een kleine gil niet onderdrukken als een geïnfecteerde me wist te verrassen. Om je te helpen aan hun grip te ontkomen is er ditmaal gelukkig wel een ontwijkmanoeuvre geïntroduceerd. Net op het moment dat ze toe willen slaan kun je een zijstap doen en toeslaan. Het heeft me met enige regelmaat uit penibele situaties geholpen.

Ondanks de vloeiende combat en animaties, de geloofwaardigheid van de wereld en de schitterende graphics sluit ik toch af met waar ik deze recensie mee begon: het verhaal. Niet door spoilers te geven, want dat mogen jullie, voor zover je er nog niet bekend mee bent, zelf gaan ervaren. Wel door nogmaals te benadrukken dat dit een pareltje is die je slechts zelden tegen komt. Natuurlijk, er zullen gamers zijn die het niet met me eens zijn. Die vinden dat bepaalde maatschappelijke thema's op een manier in de game zijn verwerkt waar ze zich niet prettig bij voelen. En daar heb ik respect voor, echter heb ik dit niet als zodanig ervaren. Wat bij mij overheerst is een gevoel van gemengde emoties. Van onbegrip tot bewondering, van angst tot kalmte en van liefde tot afschuw. Emoties die ik maar zelden mee krijg als ik een game speel. Je kunt de vraag opwerpen of The Last of Us wel een sequel nodig had, nu ik de opvolger gespeeld heb wil ik de ontwikkelaar complimenteren dat ze hier toch voor gekozen hebben.
Beoordeling
98
Als ik een kritiek aan mag dragen op The Last of Us: Part II dan is het dat de gameplay geen grootse stappen maakt in vergelijking met diens voorganger. Tegelijkertijd moet dit meer gezien worden als een opmerking dan als een kritiek, nergens heb ik namelijk het gevoel gehad iets te missen. Het verhaal van deze opvolger hield me van begin tot eind in zijn greep en liet me op een manier mee leven zoals weinig games dit weten te bereiken.


15:58  PlayStation Plus bestaat tien jaar, games voor juli bekend
05:00  Surgeon Simulator 2 geeft je een overzicht
 Reacties (105)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5
raxus07 op 29-06-2020 om 16:45 [Niv: 46 / Exp: 2320]
Vind de comments een kinderlijke discussie.
'jij deelt niet mijn mening dus jij hebt het fout' terwijl een review onderdeel over het verhaal altijd op persoonlijk vlak is. De één word wel in de setting meegenomen en de ander niet.

Op technisch vlak is de review gewoon spot on.
Dat je het verhaal of de keuzes die gemaakt zijn niet goed vind betekend niet dat dit voor iedereen geldt.

Gast (85.144.58.xxx) op 29-06-2020 om 17:26
Professionele gamejournalisten beschouwen deze game als de wedergeboorte van Jezus Christus, de gamers vinden 'm grotendeels vreselijk. Waar het aan ligt daar laat ik me niet over uit maar ik weet wel dat deze gamejournalisten, Gamed incluis, duidelijk niet de Vox Populi vertegenwoordigen en dan ook voor geen cent vertrouwd kunnen worden als het gaat om eerlijke aanbevelingen voor videogames. Voor eerlijke reviews moet je bij mensen als Angry Joe of Jeremy Jahns zijn.

Gast (62.163.217.xxx) op 29-06-2020 om 17:35
Angry Joe kan je al niet meer serieus nemen, zeker na zijn revisie van zijn review op The last Jedi omdat die een gratis artbook kreeg van Lucasfilm/Disney

Redneckerz (Redacteur) op 29-06-2020 om 21:14 [Niv: 225 / Exp: 11251]
Weinig verrassend dat men bij een subjectieve review (Dat is het immers) niet kan indenken waarom hij of zij tot dat cijfer komt en het vooral weer moddergooien is. Heel raar, je kan het met iemand oneens zijn en toch zijn opinie redelijk bekritiseren. Ik stel voor dat een deel van de gasten daar eens een poging toe doet in plaats van gelijk de sluitspier aan te wenden.

Het kan natuurlijk niet dat een game thema's opvoert die vandaag de dag normaal zijn, schijnbaar. Life Is Strange, de relatie die je hebt met Clementine en haar vrienden in TWD - Thema's die ook in de echte wereld voorkomen. Oke, we hebben dan geen zombie apocalyps, maar het raakt de juiste snaren omdat je hier in de realiteit ook mee te maken gaat krijgen. Wie zijn je vrienden? Voor wie ga je door het vuur?

Met sommige karakters heb ik vrijwel geen ''feel'' mee. Van de nieuwe karakters \ijn er een paar benaderbaar nog het meest benaderbaar vinden, bij Dina heb ik tot dusverre niet het gevoel dat ik daar als speler heel erg mee moet binden.

Ongeacht wat ik van de nieuwe karakters vind zijn er wel veel elementen die overeenstemmend zijn, en dat is vooral de kwaliteit van de game zelf. Duidelijk is te merken waarom de game zo lang in ontwikkeling is geweest. Naughty Dog is altijd al een ontwikkelaar van detail geweest, maar TLOU 2 bevestigt het niveau nog maar eens. Daar zijn ze inmiddels niet alleen in, ook het al een aantal jaar terug verschenen Quantum Break kent een aantal elementen die bij ND gemeengoed zijn. Hyperrealisme met overtuigend acteerwerk brengt een game vaak verder dan zijn concullega's.

Ook al liggen de thema's je niet, de basisgameplay is dusdanig sterk dat de game sowieso hoge ogen gooit. Dat is namelijk een game proper beoordelen: Erkennen dat een titel sterk polariserend kan werken, maar dat de basis goed dan wel slecht kan zijn en dat dan ook benoemen.

@Gast 83.83.13:
Tot een dergelijke conclusie kom je alleen als je de review niet leest danwel niet begrijpt dat het een review van een enkel persoon betreft.

@ Gast 85.44.58:

''Professionele gamejournalisten beschouwen deze game als de wedergeboorte van Jezus Christus, de gamers vinden 'm grotendeels vreselijk.''

Gamers staren zich dan ook nogal vaak op maar 1 ding en waarderen de game op basis van dat ene ding. Het verhaal stipt maatschappelijke trends aan? Pure bagger! Een titel voert transgenders op alsof het transtrenders zijn? Weg ermee!

Eerlijk is eerlijk, delen van de verhaallijn zijn in mijn optiek minder geslaagd dan het eerste deel. De game is toch vooral Joel en Ellie, die chemie werkte aanstekelijk. TLOU 2 slaagt daar naar mijn inziens minder in, maar maakt dat de game slecht? Ik vind van niet.

''Waar het aan ligt daar laat ik me niet over uit maar ik weet wel dat deze gamejournalisten, Gamed incluis, duidelijk niet de Vox Populi vertegenwoordigen en dan ook voor geen cent vertrouwd kunnen worden als het gaat om eerlijke aanbevelingen voor videogames.''

Dus we zijn niet ''eerlijk'' en kunnen niet ''vertrouwd'' worden als we net als het gros van de gamers mee gaan roepen hoe slecht de game wel niet is omdat er maatschappelijke trends in opgevoerd worden. Jij vind het eerlijk dat we de gehele game op 1 enkel aspect afrekenen en de rest maar voor het gemak wegdenken omdat dit immers in het straatje van die zogenoemde ''eerlijkheid'' past?

Vind je dat een professionele manier van reviewen?

Ik wacht je antwoord graag af. De regel van het verleden vertelt dat er geen wederklank zal volgen, het ''punt'' is immers gemaakt, ofschoon je niet echt een argument naar voren brengt. Maar wie weet ben jij die uitzondering. Ik zie het graag tegemoet.


Gewijzigd door Redneckerz op 29-06-2020 om 21:33

Gast (83.83.13.xxx) op 29-06-2020 om 21:50
Nou redneck hierbij een snelle samenvatting van deze fantastische game volgens jullie review.
- het bevat stealth elementen
- je kan instellingen wijzigen voor kleurenblindheid
- er zijn honden
- je kan aanvallende vijanden ontwijken
- ze hebben het geprogrammeerd dat je buddy zal vragen of alles goed gaat als je je wapen afvuurt.

Nou werkelijk waar spectaculair 98/100 GOTY !!!

Geef nou maar eerlijk toe dat jullie ook onder de duim zitten. Iedereen weet hoe het gegaan is voor de release met DMCA takedowns voor een ieder die wat verkeerds zei over de game.

Gast (89.205.226.xxx) op 29-06-2020 om 22:25
Pfff wat een triest niveau dit
Praat met ons mee want anders ben je nep .
Gelukkig bestaat er zoiets als vrije pers die niet blind met de bashers meelullen , meelopers (PewDiePie) die over hun momentum heen zijn doen alles voor kijkcijfers maar klampen jullie jezelf daar maar aan vast.
Net als MC reviews die met 1000 den tegelijk online gezet werden op de dag van de release ,terwijl je zo een dag kwijt aan de game bent

Gast (109.36.138.xxx) op 29-06-2020 om 23:10
"Dus we zijn niet ''eerlijk'' en kunnen niet ''vertrouwd'' worden als we net als het gros van de gamers mee gaan roepen hoe slecht de game wel niet is omdat er maatschappelijke trends in opgevoerd worden."

Dit laat toch wel duidelijk zien dat jij totaal niet begrijpt waar men zich precies aan stoort in deze game |(

Goof op 29-06-2020 om 23:36 [Niv: 94 / Exp: 4721]
Het probleem met deze game:
1. De timing is wat ongelukkig na covid en blm.
2. Het ´breekt af´ wat The Last of Us had opgebouwd. Dit is dus wel een vervolgverhaal maar niet echt een sequel te noemen. Niemand wordt beschermd.
[Derde punt aangepast omwille van spoilers]
4. De game is bruut en grimming en dat ligt niet iedereen. Niet iedereen hoeft daar van te houden. Dat doet niets af aan de kwaliteit van de game, maar maakt de game wel controversieel.

Gewijzigd door Rene Groen op 30-06-2020 om 05:24

Gast (91.183.202.xxx) op 29-06-2020 om 23:54
Gamed, blijkbaar zijn jullie in je enthousiasme deze recensie te publiceren vergeten 100 puntjes van de eindscore af te trekken vanwege het feit dat deze game gemaakt is door uitbuiting en misbruik van de ontwikkelaars onder zware crunch (en erger). Als jullie even zo goed zouden willen zijn dit te corigeren om blijk te geven van jullie afkeer van dat soort praktijken, dat zou fijn zijn. :)

Geen enkele game die is gemaakt onder menselijk lijden is 98% waard, ik denk dat we het daar toch wel eens over mogen zijn. Waar zouden we heen gaan in deze wereld als we een game boven de mentale gezondheid van zijn ontwikkelaars plaatsen, niet waar? Het stelt me gerust te weten dat ook Gamed een duidelijk standpunt inneemt tegen deze wanpraktijken (waarbij Naughty Dog bij uitstek een van de ergere bedrijven is qua crunch, dat is goed geweten) en dit ook laten blijken in een aangepaste eindscore. ^_^

Gast (213.127.114.xxx) op 30-06-2020 om 07:29
He gast je gebruikt wel hele dure woorden, ik heb toch wel even het woordenboek er bij moeten halen om nou te weten wat je bedoelden, spreek gewoon
Nederlands we hebben het hier over een game die je wel of niet leuk vind. Ik zelf zit er nog midden in en tot op heden vind ik met name het verhaal geweldig en dat natuurlijk een persoonlijke mening,heb gewoon respect voor een mening van een ander.

Gast (109.140.60.xxx) op 30-06-2020 om 07:34
Als de ontwikkelaars vinden dat ze te hard moeten werken, dan kunnen ze een andere job zoeken waar dat niet moet.

Gast (77.163.126.xxx) op 30-06-2020 om 08:44
respect voor Naughty Dog om thema’s aan te snijden die in videogameland schijnbaar erg gevoelig liggen. Het zorgt in elk geval voor dialoog zullen we maar zeggen...

Maar wat een genot is dit spel zeg. Een must play voor elke PS4 bezitter. Het voelt als een next gen game of een console van 6 jaar oud _O_

Gast (196.244.191.xxx) op 30-06-2020 om 09:36
Geen 100/100 want er zit geen moslima in de game, wat een racisten daar bij Naughty Dog!

Gast (217.103.21.xxx) op 30-06-2020 om 10:19
Geweldige game

Berserk op 30-06-2020 om 11:56 [Niv: 143 / Exp: 7164]
Ik zit nog maar in de helft, heb net de seraphites tegen gekomen (stuk van 2018 trailer) en ik heb tot nu erg genoten van het spel; Mijn vrouw ook die heeft het eerste deel volledig meegevolgd en nu terug. Super meeslepend, realistische dialogen en animaties. En ja alles is grimmig en bruut maar dat maakt het net boeiend; Dit is geen lala Cloud Cuckoo Land maar een post apocalyptische survival wereld.

Gast (51.210.34.xxx) op 30-06-2020 om 12:13
Ben er alweer vanaf. Wat een crapgame!

Gast (85.144.58.xxx) op 30-06-2020 om 12:20
@ Redneckerz: Je wil een wederklank? Daar komt ie: op Metacritic heeft de game momenteel een professionele score van 94 op basis van 110 reviews. En een gamer score van 4.9 op basis van 101639 reviews. Hoe verklaar je die discrepantie? Zitten de professionele reviewers misschien in hun eigen ivoren toren? Nemen ze steekpenningen van Sony aan? Steekpenningen kunnen ook gratis reviewkopieën of uitjes naar een evenement zijn. Hoe dan ook, ik vind de scores van boven in de 90 totaal niet geloofwaardig, en nee, natuurlijk zijn die van 0 of 1 dat ook niet, de waarheid zal ergens in het midden liggen.
Op het internet wordt deze game nu al 'The Last Jedi of Us' genoemd omdat net als bij die film de makers gewoon zitten te klieren met hun fans: er gebeurd wat vervelends met de voornaamste protagonist die iedereen leuk vond, voorafgaande trailers waren aangepast en gaven een vals beeld van de game zodat fans dachten dat de game meer was zoals zij het zouden willen, critici wordt op internet de mond gesnoerd met valse copyright strikes, en je wordt uitgemaakt voor een fascistische kleuter als je een andere politieke mening hebt dan de makers. Dit zijn anti-consumenten schurkenpraktijken, en dankzij cheerleaders zoals jullie komen ze er nog mee weg ook. Dat is waarom ik zeg dat professionele reviewers niet in het zelfde kamp zitten als de gamers. Dadelijk neemt de hele game industrie deze praktijken nog over en dan kunnen we het wel schudden. En nou jij weer.

Gast (91.183.202.xxx) op 30-06-2020 om 12:22
Edit: Je mag opnieuw proberen zonder beledigingen.

Gewijzigd door Joni Philips op 30-06-2020 om 12:25

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-06-2020 om 12:31 [Niv: 1172 / Exp: 58623]
@Gast (85.144.58.xxx): Je kunt een metacritic score geven zonder ooit de game bezit te hebben. Dat moet voldoende verklaring zijn waarom een Metacritic score niet meteen een interessant vergelijkingspunt is.

Gast (83.83.13.xxx) op 30-06-2020 om 12:32
85.144
De redactie gaat niet reageren en hopen dat het overwaait. Je kan het zien aan de gewijzigde comments door de redactie. Ze lezen dus wel mee maar zijn te bang inhoudelijk mee te gaan in de discussie....

Gast (85.144.58.xxx) op 30-06-2020 om 12:42
@ Joni Philips: het 'review bombers' argument is een tweesnijdend zwaard. Er zijn net zo goed lui die tienen geven omdat het eens zijn met de identiteitspolitiek van de game.

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-06-2020 om 12:46 [Niv: 1172 / Exp: 58623]
@Gast (85.144.58.xxx): Zeker mogelijk. Begrijp je ook meteen waarom het geen interessant vergelijkingspunt is, je hebt geen enkel idee wat de waarde is.
Gast (83.83.13.xxx): Dat was toch een heel ongelukkige timing van je bericht. Elke wijziging van een bericht ligt redelijk dicht bij een reactie van een van ons.

Gewijzigd door Joni Philips op 30-06-2020 om 12:46

Gast (85.144.58.xxx) op 30-06-2020 om 12:57
@ Joni Philips: het is wel degelijk interessant om die score te zien want als de Last of Us 2 geen controversiële dingen had gedaan was deze hele controversie er niet geweest. Het is niet alsof elke game daar zo'n discrepantie heeft tussen reviewer en gamer scores. Hadden ze zich gericht op het plezieren van de consument dan was deze hele discussie er niet geweest. Al 47 berichten in dit artikel? Maak je zelden mee op deze site.
Het leven is te kort om hier nog verder over te bekvechten, punt is: ik vertrouw jullie niet meer als het gaat om de beoordelingen van games. Ja, het zou best kunnen dat het jullie oprechte mening is, maar dan zijn jullie gewoon niet de juiste mensen om anderen aanbevelingen te doen. Daarvoor ga ik naar de voornoemde Angry Joe, Jeremy Jahns of Jim Sterling, lui die gewoon meer vanuit het perspectief van de consument spreken.

Gast (83.83.13.xxx) op 30-06-2020 om 12:58
Nee hoor Joni want je gaat niet in op het echte verhaal en steekt een riedeltje af over metacritic maar niet de structurele kritiek op het spel, naughty dog en de huidige sfeer in de game wereld.
Je praat dus wel maar zegt eigenlijk niets.

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-06-2020 om 13:03 [Niv: 1172 / Exp: 58623]
@Gast (85.144.58.xxx): Ja, het doet controversiële dingen. Dat zegt niet over het slecht of goed zijn, of het plezieren van spelers. Pleziert de game spelers? Dat kun je alleen afleiden uit de mening van de spelers.
@Gast (83.83.13.xxx): Als het punt afhangt van review scores versus Metacritic scores, dan is de betrouwbaarheid van Metacritic het eerste punt om aan te pakken.

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Last of Us: Part II
Type:
Game
Releasedatum:
19-06-2020
Ontwikkelaar:
Naughty Dog
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media