Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 September 2020 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 September 2020 
(14) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
23 September 2020 
(9) 
(20) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
22 September 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
21 September 2020 
(7) 
(0) 
(30) 
(4) 
(0) 
20 September 2020 
(3) 
(8) 
(6) 
(0) 
19 September 2020 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
(3) 
18 September 2020 
(6) 
(2) 
(3) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
17 September 2020 
(0) 
(2) 
(4) 
(17) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(4) 
16 September 2020 
(9) 
(1) 
(20) 
(0) 
(4) 
(4) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(3) 
(12) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
15 September 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(14) 
14 September 2020 
(0) 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(16) 
13 September 2020 
(12) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2020 
(0) 
(0) 
(4) 
(11) 
(5) 
(0) 
(1) 
11 September 2020 
(2) 
(1) 
(6) 
(1) 
(9) 
(3) 
(0) 
(0) 
10 September 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(8) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 September 2020 
(0) 
(8) 
(3) 
(4) 
(5) 
(1) 
(2) 
(10) 
Realms Deep: Dag 2
Realms Deep: Dag 1
Gamed Gamekalender September 2020
Skully
Review:

Animal Crossing: New Horizons


Door Stefan van B op 05-05-2020 om 12:03
Bron: Gamed

Als je de webwinkels afstruint op zoek naar een fysieke kopie van Animal Crossing: New Horizons zal je regelmatig op lege digitale schappen zijn gestuit. Deze nieuwste Nintendo Switch exclusieve titel is al dik een maand een grote hit. Fans keken al langer reikhalzend uit naar deze nieuwste editie van de langlopende serie, wat maakt deze game echter zo goed?

Alvorens we dieper het eilandleven induiken, eerst mijn excuses voor deze wat late review. New Horizons is ondertussen alweer een dikke maand uit. Echter, Animal Crossing is geen spelformat waar je enkele dagen achtereen goed voor gaat zitten tot de credits over je scherm rollen en je uit je trainingsbroek bent gezweet. Het is een game die langzaam meer en meer van je tijd en je aandacht vraagt, de duivelse perfectionist in je oproept én je meer uren kan laten verliezen dan een dag lijkt te bevatten. Daar komt bij, ik speel voor de verandering als speler twee, mijn vrouw als speler één, op dezelfde Nintendo Switch console.


Gebruikmakend van de services van Dodo Airlines reizen we af naar een onbewoond eiland, klaar om een nieuw bestaan op te bouwen. Daar worden we – jijzelf en twee willekeurige anderen uit meer dan 500 potentiële bewoners - ontvangen door Tom Nook, entrepreneur, en zijn twee protegés, Timmy en Tommy. De eerste dagen verlopen traag. Een winkelstraat is er niet, iedereen leeft in tenten. Niet eens het hele eiland is toegankelijk. Gestaag moet er gewerkt worden aan de eerste inrichting van het eiland. Er moet bewijs worden geleverd dat er genoeg fossielen in de grond zitten om een museum te bouwen. Grondstoffen voor de bouw van winkels en huizen moeten worden aangeleverd. Hier kan je niet samen aan werken. De speler die als eerst zijn eiland begint is de spreekwoordelijke trechter, die het tempo van het spel zal bepalen en uiteindelijk alle instrumenten in handen houdt.

Vanuit het perspectief van de tweede speler is er op dat moment weinig dat je kan doen. Wanneer je Tom Nook vraagt om taken komt het al snel op twee zaken neer: jezelf vermaken en je lening aflossen. New Horizons volgt daarbij dezelfde structuur als eerdere Animal Crossing titels. Je ontwikkelt een bepaald ritme, waarbij je dagelijks een rondje doet langs bomen en wateren voor insecten en vissen, de grond afstruint naar fossielen, de winkels bezoekt, een praatje maakt en zo nu en dan een ballon uit de lucht schiet. Nieuwe vondsten gaan naar het museum, de rest – dat wil zeggen dat wat niet in je interieur past – wordt verkocht in de winkel voor klingels, de valuta in New Horizons. Je plant fruitbomen, onderhoud je bloemperkjes en probeert van jouw eiland een paradijsje te maken. Een bekend riedeltje voor spelers uit eerdere delen. Dit nieuwe deel doet echter essentiële aanvullingen op deze structuur, ook voor speler twee.


Ten eerste, niet enkel meer de binnenhuisarchitect, maar ook de tuinarchitect én stedenplanner in jou zal worden aangesproken. Meubelstukken – met uitzondering van items voor aan muren, zoals vlaggetjes – kunnen nu buiten worden geplaatst. Werp muren en hekken op om je bloemperkjes te beschermen tegen de verwilderde voeten van je mede eilandbewoners, plaats lampen, beelden en schilderijen, leg paden aan, plant bloemenstruiken – mogelijk sinds de laatste update – en verhuis je inwoners zo vaak als je lief is – tegen een vast tarief – om jouw eiland geheel naar wens in te richten.

Ten tweede, je krijgt de totale controle over de stroming van de rivieren en de hoogten van de heuvels. Enkel de riviermondingen staan vast, de oorsprong van de rivieren niet. Wil je een woestijndorpje maken? Prima! Wil je een eilandenoase creëren? Natuurlijk! Een bergdorpje zoals je ze enkel in de Alpen ziet? Waarom probeer je het niet? New Horizons geeft je meer gereedschappen dan ooit te voren om jouw eiland, jouw dorp, geheel naar eigen wens en visie vorm te geven.


Ten derde, en misschien wel de meest ingrijpende aanpassing, is de toevoeging van crafting. Naast schepper van water en aarde kun je in New Horizons ook meubels en decoraties in alle vormen en maten scheppen. Sla je gereedschappen in rotsen en bomen om aan waardevolle materialen te komen, die je kunt gebruiken om objecten mee te maken aan een werkbank. Met de takjes die uit een boom vallen maak je een net, met takjes en een steen een bijl, met een bijl sla je vervolgens het hout uit bomen en ijzererts uit rotsen. Aanvankelijk zijn deze gereedschappen zo broos als een porseleinen theekopje, maar na enige tijd ontvang je recepten om verbeterde versies te maken. Recepten spelen een grote rol in deze uitgave, vooraleer je iets kan maken moet je namelijk een recept bemachtigen. Deze spoelen dagelijks aan, krijg je van medebewoners of haal je uit een luchtballon; op een langzaam maar zeker tempo groeit het aantal recepten in jouw arsenaal.

Ten vierde introduceert Tom Nook in dit eilandavontuur Nook Miles. Een aanvullende soort munteenheid die je kan bemachtigen door het voltooien van lange termijn en dagelijkse uitdagingen. Voor bepaalde prestaties ontvang je stempels. Denk aan het planten van een bepaald aantal bomen of het verkopen van bepaalde hoeveelheden onkruid. Elke stempel gaat beloond met een toenemende hoeveelheid Nook Miles. Dit gaat vrij hard, want vrijwel elke vorm van activiteit wordt beloond met een dikke stempel. Daarnaast is er het Nook Miles+ programma, dagelijkse uitdagingen die laagdrempelig zijn en veelal inspelen op kleine dagtaakjes als het haken van hout, het bewateren van bloemen, het vangen van insecten enzovoorts. Nook Miles zijn in te wisselen voor een gelimiteerde hoeveelheid recepten en objecten. Eveneens kan je er een Ticket mee kopen om naar een onbewoond eiland te vliegen en deze vervolgens leeg te roven van al haar natuurlijke grondstoffen.


Ten vijfde is er de smartphone, een handige assistent die het centrale punt vormt voor al je activiteiten. Hierin overzie je al je recepten, je behaalde prestaties, zie je welke Nook Miles+ er dagelijks te verdienen zijn, nodig je buren en vrienden uit, bekijk je de kaart, je catalogus van verzamelde dieren, ontwerp je nieuwe patronen én meer. Het is net als in ons werkelijke bestaan een fijne compagnon die je ondersteunt in je dagelijkse bezigheden.

Naast deze vijf essentiële aanvullingen biedt New Horizons ook diverse kleinere verbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch opstapelen van verzameld fruit én gelijksoortige schelpen. Tevens is het aanbod aan kleurrijke metgezellen uitgebreid. De band die je gestaag met deze wezens opbouwt is één van de belangrijkste onderdelen van het spel. Enigszins oppervlakkig uiteraard, maar alsnog zijn de gesprekken zeer vermakelijk en zullen ze regelmatig terugkomen op acties en gesprekken uit het verleden. Het zorgt ervoor dat je eiland levend aanvoelt. Hoe leuk deze koddige dierenvrienden ook zijn, ze zijn nog steeds waardeloos in het inhoudelijk bijdragen aan de ontwikkeling van je eiland. Donaties voor nieuwe projecten doen ze amper en bijdragen aan de omgevingsinrichting zijn non-existent. Misschien fijn voor de ultieme controlfreak, maar minder voor dat echte eilandgevoel.


Voorafgaand aan bovenstaande opsomming van de waardevolle verbeteringen die New Horizons aanbrengt in de Animal Crossing serie had ik het over de gebrekkige status van het zijn van speler twee, of misschien zelfs speler drie of vier in dit spel. Waar speler één diverse opdrachten krijgt om het eiland te ontwikkelen en daarmee werkelijke progressie in het spel te boeken, krijg je daar als tweede speler niets voor mee. Om bij te dragen moest mijn vrouw mij concreet laten weten wat ze nodig had, zodat ik opzoek kon naar benodigde items en deze voor haar deur kon achterlaten. Het ontneemt enig spelplezier. Gelukkig kun je, nadat de eerste speler de primaire zaken heeft voltooid, ook zelf aan de slag.

Anno 2020 verwacht ik echter toch wel wat meer van een multiplayercomponent in een spel dat sterk georiënteerd is op de familiedoelgroep. Omwille van de beleving – of welke drogreden dan ook - wilt Nintendo dat één Switch console gelijk staat aan één Animal Crossing eiland, maar door niet alle spelers dezelfde rechten te geven of de hoofdspeler de mogelijkheid te geven deze rechten over te dragen, al dan niet te verdelen, beperk je simpelweg het speelplezier en het samenwerkingsgevoel.


Spelend in lokale multiplayer ben je als tweede speler eveneens gehandicapt en kan je niet werken aan het behalen van eigen prestaties, ben je gebonden aan langere animaties en de locatie van de hoofdspeler. Online komt de beperking in zogenaamde DODO-eilandcodes die je naar vrienden en vreemdelingen kunt versturen om ze naar je eiland af te laten reizen. Vliegt er een persoon naar je eiland, dan verschijnt er een ellenlang laadscherm voor alle aanwezige spelers tot de binnenvliegende persoon het vliegveld heeft betreden. Zo duurt het ontvangen van een paar vrienden al gauw dik een kwartier. Dat we in deze periode van zelfisolatie veelal de tijd hiervoor hebben, betekent niet dat dit anno 2020 nog zou moeten kunnen. Nintendo, schaam je.

Uiteraard kan je New Horizons ook zonder multiplayer spelen, maar het valt niet te ontkennen dat het in deze uitgave een wezenlijk onderdeel van de spelervaring is geworden. Zo zijn er zes verschillende soorten fruit in het spel, waarbij je op één console er maar drie kan bemachtigen. Je bent afhankelijk van andere spelers om die andere drie soorten in je spel te krijgen. Het regelmatig afspreken met andere spelers zorgt ook voor extra voordelen, zoals het kunnen uitruilen van recepten, het ontmoeten van nieuwe bewoners en het doen van aankopen op een ander eiland. Na een maand dagelijks te hebben gespeeld had ik zelf nog geen set compleet, én nog niet de juiste meubels om onderdelen van mijn huis naar wens in te richtten. Gelukkig was er één vreemdeling – die via een vrij gedeelde DODO-code mijn eiland bezocht – me verblijden met een snijplank, een ingrediënt nodig om een fatsoenlijk aanrecht te kunnen maken. Dit sociale component heeft een enorme potentie om de beleving te versterken, maar Nintendo’s online infrastructuur laat het op dit cruciale punt afweten.


Desalniettemin biedt Animal Crossing: New Horizons een heerlijke spelervaring. Er heerst een gemoedelijke sfeer in deze virtuele samenleving, midden in een overdaad aan kleur. Elk uur, met het slaan van de klokken, steekt een nieuwe soundtrack van wal. Al gauw pas je jouw ritme aan, aan het ritme van het spel. Een uurtje in de avond voor de nachtelijke vissen, een vroegertje om op de zondagmorgen knollen te kunnen kopen. Ondertussen wordt het spel op dit moment actief ondersteund met tijdelijke evenementen en permanente toevoegingen. New Horizons is alles wat een fan van de serie zou kunnen wensen, ondanks dat enkele van de onderliggende technieken al zijn ingehaald door de tijd. Op veel facetten zou het spel nog gestroomlijnd kunnen worden. Echter, als je jezelf niet laat demotiveren door enige herhaling en laadschermen, dan kan je jezelf nog maanden vermaken terwijl je langzaam maar zeker toewerkt naar de perfecte eilandsamenleving.
Beoordeling
85
Animal Crossing: New Horizons hanteert de herkenbare basisstructuur die de serie zo populair heeft gemaakt, maar weet hierop te verbeteren met enkele sterke elementen. Anno 2020 had de game zeker meer gestroomlijnd gemogen, vooral wat betreft het samenspelen. Desondanks zal deze game je weken, zo niet maanden, bezig weten te houden.


13:20  [Upd.] DOOM Eternal componist keert niet terug voor DLC
18:48  Star Wars Jedi: Fallen Order ontvangt update en voegt o.a. New Game+ toe
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Animal Crossing: New Horizons
Type:
Game
Releasedatum:
20-03-2020
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media