Eén van de sportgames die op de Xbox zowel offline als online veel gespeeld is, is Top Spin. De tennisgame van 2K Sports krijgt op de Xbox 360 zijn vervolg, en wij keken alvast vooruit wat er nog verbetert kan worden.
Want dat is natuurlijk altijd de vraag bij sportgames: hoe kun je een game verbeteren waarbij de regels vrijwel onveranderd blijven? Gelukkig is een eerste verandering een logische, en dat is de grafische verbetering waar we mee te maken krijgen bij de overstap van de Xbox naar de Xbox 360. Waarschijnlijk heb je de plaatjes al op de site voorbij zien komen en gezien dat de tennissers en tennissters er nog nooit zo realistisch uit zagen. Ook de bewegingen die spelers typeren worden hierin meegenomen, waardoor de echtheid van het spel verder reikt dan enkel hun gelijkenis in het gezicht.
Afgezien van de spelers hebben ook de omgevingen flink wat polygonen toegedeeld gekregen, waardoor er ook op dit vlak een flinke verbetering zichtbaar is.

Door de betere rekenkracht van Microsofts next-gen console zijn er ook andere zaken mogelijk. Wat te denken van een interactieve omgeving? Verwacht geen Half-Life 2 taferelen, maar daar waren dan ook geen toeschouwers die toekeken. Aangezien tennis echter wel één van de populairste sporten is die door velen bekeken wordt zal dat ook binnen het spel toegepast worden. Stel dat jij op een baan een balletje slaat tegen een tegenstander, dan kan het zijn dat voorbijgangers blijven staan om te kijken hoe je het er vanaf brengt. Doe je dit goed dan zullen ze je toejuichen, maar ze keren zich even hard tegen je als je het er niet goed vanaf brengt. Zelfs de trainingspotjes brengen hierdoor een extra dimensie met zich mee.
Een kritisch puntje van Top Spin was toch wel dat het geheel te makkelijk was. Ook dit punt heeft 2K Sports zich aangetrokken en de nodige veranderingen doorgevoerd.
Het controle systeem is dit keer verdeelt over een drietal statistieken, te weten algemeen, geavanceerd en pols. Het geheel moet hierdoor meer balans krijgen en ook pro's moeten hierdoor spannendere potjes neer kunnen zetten. De vraag blijft natuurlijk of hiermee ook verholpen wordt dat de game niet te makkelijk blijft, bij Top Spin kwamen we immers de game al door zonder veel variatie in slagen aan te brengen.

Naast een betere variatie aan slagen is ook de Artificial Intelligence (ofwel de AI) omhoog geschroefd. Niet langer tegenstanders die rare dingen doen, maar iemand die moet doen vermoeden alsof hij van vlees en bloed is. Blijkt vervolgens dat je niet voldoende kwaliteit bezit om deze tegenstanders de baas te zijn, dan kun je altijd nog de hulp van een coach inschakelen. Op verschillende vlakken kunnen deze je helpen om je te verbeteren in je spel. Wanneer je vervolgens een tijd niets meer van je horen, dan kun je een voicemail ontvangen waarin de coach vraagt of je niet nog wat training kunt gebruiken.
Uiteraard blijven ook de succesvolle opties uit Top Spin overeind staan. Hierbij moet gedacht worden aan het creëren van je eigen personage, de season mode (die dit keer tot vijf seizoenen door loopt) en het binnen halen van sponsor contracten. Uiteraard zal ook Xbox Live een grote factor worden binnen de game, waardoor je ook online je krachten kunt meten met mensen uit de hele wereld.
Top Spin 2 zal op 7 april verschijnen.
|