Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 November 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(3) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
Call of Duty: Mobile
Mario Kart Tour
Queen's Quest 2: Stories of Forgotten Past
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Call of Duty: Mobile


Door Redneckerz op 14-10-2019 om 05:26
Bron: Gamed

Het instituut dat Call of Duty heet kent naast zijn PC en console versies ook een rijke mobiele historie. Van titels op de N-Gage en de PocketPC tot de vele titels op de Nintendo DS en uiteindelijk via de PSP en de Vita arriverend op de mobiel met onder andere Zombies en Strike Team. Met Call of Duty: Mobile poogt Activision tezamen met Tencent’s Timi Studio een nieuwe console ervaring op de handheld af te leveren.

In Call of Duty: Mobile begin je eerst met een tutorial missie onder leiding van Simon ’’Ghost’’ Riley. Deze begeleidt je door de controls, het aanschaffen van je eerste wapen en je eerste upgrade. Ook worden de Battle Pass, Premium Pass, COD Points en Credits mechanieken uitgelegd, maar daarover later meer. Hoewel deze tutorial voor beginners ideaal is zal de gemiddelde COD speler deze als nogal hinderlijk ervaren. Helaas valt deze uitgebreide tutorial niet te skippen, het is dus even op de tanden bijten voordat je zelf aan de gang kan gaan met de game.

Dat Tencent’s Timi Studio deze taak uiterst serieus genomen heeft blijkt uit de hoeveelheid content die de game bied aan de speler. Naast Multiplayer is er voorzien in een Battle Royale modus en komt ook het bekende Zombies op een later tijdstip naar de game. In Multiplayer, waar COD toch het meest gekend van is, krijg je dan ook bij aanvang een rijke hoeveelheid modi aangeboden. In eerste instantie is dat Team Deathmatch en Search & Destroy, met een paar potjes speel je algauw ook de modi Frontline, Domination, Hardpoint en Practice vs. AI vrij.

Al deze modi draaien om het behalen van de hoogste score, of dat nu via het volbrengen van een taak of het verdedigen van een gebied is. Bij Practice vs. AI verdien je echter minder ervaringspunten, omdat je het daar opneemt tegen bots. Al deze modi kan je spelen op bekende mappen uit de Call of Duty reeks, zoals Nuketown, Hijack, of Crash, per modus zijn er telkens z’on vijf a zes mappen beschikbaar. Deze mappen ademen echt de kenmerkende COD sfeer uit zoals je deze op PC en console gewend bent. Voor ervaren COD spelers is Call of Duty: Mobile dan ook een feest der herkenning te noemen.


Minder herkenbaar, maar wel inbegrepen bij de game is de Battle Royale modus. Deze is echter niet gelijk bij aanvang beschikbaar, maar dien je eerst tot Level 10 te spelen voordat deze vrij wordt gegeven. In de praktijk komt dit neer op een vijf tot tiental potjes waar je dan als eerste of tweede eindigt in multiplayer, een niet al te hoge instapdrempel dus. Net als in Black Ops 4 worden we middels een groep futuristische vliegtuigen via de parachute gedropt op een grote open map, welke bestaat uit elementen van o.a. de Modern Warfare titels en de Black Ops reeks. Je zult dus delen van Nuketown herkennen, maar ook de Firing Range. Deze map is dan ook op maat gemaakt voor Call of Duty: Mobile.

In de praktijk blijkt Tencent hier goed te hebben afgekeken naar die andere battle royale titel, namelijk PUBG Mobile. De animaties, het automatisch oppakken van gear, het openen van deuren – Het voelt allemaal erg vertrouwd aan. Wel zijn er ook veranderingen te bespeuren. Naast de gebruikelijke voertuigen zoals een ATV of een buggy kan je nu ook het water op via een boot of het luchtruim kiezen middels een bewapende helikopter. Beide speeltjes geven een nieuw element aan de bestaande battle royale gameplay en zorgen ervoor dat spelers meer mogelijkheden hebben om bovenaan te eindigen. Kortom, de hoeveelheid basis content houdt je voorlopig wel even bezig.


Call of Duty: Mobile kent een zogeheten Battle Pass. Dit is het gratis beloningen systeem in de game. Hoe meer matches je speelt, hoe sneller je gratis items unlockt. Te denken valt aan nieuwe skins of extra ervaringspunten voor je wapens. Deze kan je echter ook via Crates verkrijgen. Deze verkrijg je door het bekijken van advertenties of wanneer je inlogt via een Daily Login Reward. Net als vele andere games kent CODM echter ook microtransacties in de vorm van COD Points en een Premium Pass, wel zijn deze optioneel. Met een Premium Pass (En Premium Pass Plus) kan je gelijk achtduizend COD Points aanschaffen, daarnaast krijg je toegang tot het premium beloningen systeem. Premium Plus laat je dan nog maar liefst vijfentwintig tiers skippen wat zich vertaalt naar twaalfduizend COD Points. Over deze Points gesproken: Deze gebruik je om je wapens te upgraden middels Experience Cards en waarvoor je de portemonnee dient te trekken.

De andere valuta in de game die je tegen zult komen zijn Credits. Deze verdien je automatisch wanneer je een multiplayer of Battle Royale match speelt. Ook kan je ze verdienen middels Tasks en Challenges, het vernietigen van je inventory (Om zo ruimte vrij te maken voor nieuwe wapens) of door progressie in je Battle Pass. Met Credits koop je nieuwe Crates (Hoewel deze ook met COD Points gekocht kunnen worden), wapens of karakters. Daar deze valuta in-game verdiend worden zonder dat er echte knaken tegenover staan kan je redelijk gauw nieuwe wapens vrijspelen of upgrades toepassen. Denk aan een betere scope voor je geweer of het toevoegen van een demper op je pistool. Door deze upgrades kent de game ook een licht RPG component, en deze kan je per Loadout, het van de volwassen COD overgenomen configuratie systeem voor soldaten instellen.


Hoewel in de praktijk spelers met een Premium Pass niet snel voorkomen, is het jammer dat de mogelijkheid om snel vooruitgang te kopen wel aanwezig is. Immers, speel je elke dag een aantal potjes, dan boek je algauw voldoende progressie om nieuwe wapens aan te schaffen en kan je bestaande wapens upgraden middels Credits. Het Premium Pass systeem komt dan meer over als ordinaire geldklopperij, dat de game je bij elke login ook nog eens verwelkomt met meerdere reclameboodschappen waaronder die van de Premium Pass, mag het enigszins geruststellend worden genoemd dat deze in de rest van de game niet wordt benadrukt.

Op het gebied van opties is de game, net als de hoeveelheid content indrukwekkend te noemen. Niet alleen kan je de controls aanpassen voor zowel multiplayer als Battle Royale, in Simple Mode kent je gun een auto-fire zodra deze een vijand in het vizier heeft. Hoewel de accuratesse hiervan tekort schiet, kan je wel sneller om je heen kijken. Advanced Mode is meer te vergelijken met hoe je COD gewend bent te spelen en zoom je gelijk in op je vijand. Ook kan je de gevoeligheid van het touch scherm in stellen en alle beschikbare knoppen op je heads up display een andere locatie toewijzen en zo bepalen hoe snel je kan reageren. Daarnaast kan je ook nog quick messages instellen bij winst of verlies, de instellingen voor de chat wijzigen (mocht je in een clan zitten, die je overigens in-game kan kunt maken) en nog veel meer. Een dergelijke mate van finetuning is ongewoon voor een mobiele titel, maar Tencent’s Timi Studio heeft daarbij goed gekeken naar de competitieve COD scene en de spelers uitgebreide opties gegeven om ieder aspect van de gameplay aan te passen.


Wat betreft de presentatie is de game ronduit spectaculair. Timi Studio heeft duidelijk zijn tijd genomen om niet alleen de game op allerlei verschillende smartphones te draaien, maar er ook nog eens goed op elk niveau uit te zien. Op mijn low-end telefoon waren weliswaar alleen de low settings beschikbaar, toch draaide de game soepel in 720p aan zestig frames per seconde. Ook ziet de game er met die settings nog steeds uit als een Call of Duty titel, al lever je vooral in op details. Denk aan Wii niveau texturen maar een map kwaliteit zoals je die van de Xbox 360 gewend bent. Voor bezitters van high end telefoons wordt ook voor gezorgd. De game ziet er dan echt fenomenaal uit en zou gekscherend niet onder doen voor een late generatie Xbox 360 of eerste generatie Xbox One titel. Indrukwekkend te noemen dus. In de Battle Royale modus worden de details echter wel wat teruggeschaald en de framerate gehalveerd. Zelfs dan nog blijft Call of Duty: Mobile een lust voor het oog en is het, in ieder geval op het visuele vlak één van de meest indrukwekkende games die je nu op mobiel kunt vinden.
Beoordeling
85
Call of Duty: Mobile is een titel te noemen waarbij de klassieke COD gameplay succesvol naar de mobiel is overgezet. De game is zeer rijk aan modi, visuals en aanpassingsopties zodat iedere speler uit de voeten kan en iedere mobiel ten volle wordt benut. Een kanttekening dient echter geplaatst te worden voor de Premium Pass, een kapitalistisch verdienmodel dat gezien de Credits en de snelle progressie van je karakter haaks staat op de algehele impressie van de game. Het heeft even geduurd, maar Call of Duty: Mobile doet niet onder voor zijn grote broers op PC en console. Een groter compliment voor een mobiele titel is dan ook bijna niet te bedenken.


16:11  Gears 5 quitters krijgen ban van twee jaar
05:26  A Knight's Quest
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (109.219.203.xxx) op 14-10-2019 om 08:58
Hahaha...

Gast (141.134.129.xxx) op 14-10-2019 om 10:40
Ik kan het niet terugvinden in de app store van Belgie, tips?

Redneckerz (Redacteur) op 14-10-2019 om 11:52 [Niv: 213 / Exp: 10663]
@ Gast 109.219:
Zou je dit kunnen toelichten?

@ Gast 141.134.129:
In Belgie is de game geblokkeerd wegens de lootbox mechanieken die het spel heeft, helaas!

Gast (84.243.219.xxx) op 15-10-2019 om 16:38
In nederland ook vanaf 1 Januari !

Redneckerz (Redacteur) op 15-10-2019 om 17:12 [Niv: 213 / Exp: 10663]
@ Gast 84.243.219:

Of de game zelf dan ook geblokkeerd zal worden valt nog te bezien.

Persoonlijk zou ik het in dit geval wat vreemd vinden: De game draait namelijk niet om die mechanieken, en progressie is redelijk makkelijk te behalen met de in-game Credits.

Mario Kart Tour daarintegen, dat is nu een titel waar de mechaniek meer dan slechts hinderlijk is. Dat is dan ook gereflecteerd in de eindscore in die review.

Ik ben dan ook bezorgd dat, als dit werkelijkheid zou worden, dat men dan iedere game met MTX mechanieken aan banden gaat leggen, wat simpelweg stupide zou zijn. Helaas heeft de term een erg negatieve bijsmaak, maar microtransacties zijn op zichzelf valide, mits deze optioneel zijn en mits deze niet tot in het oneindige tegen je aan worden gegooid en mits dit niet een eerlijk spelverloop verpest.

Dat zijn heel veel mitsen, dat begrijp ik ook wel, maar een dergelijk verbod vereist dat iedere game apart dient te worden onderworpen aan deze mitsen, als men dan toch al een verbod wilt invoeren. Hierin zou men ''redelijkheid'' moeten prediken.

- Hoe COD het naar voren brengt zou je als ''redelijk'' kunnen bestempelen, gezien de hoeveelheid content het bied, het optioneel is en men met in-game Credits ook snel in rang stijgt.

- Hoe Mario Kart Tour het naar voren brengt zou je niet als ''redelijk'' kunnen bestempelen, omdat de game bijkans iedere mogelijkheid aangrijpt om je te verleiden tot de portemonnee.

Microtransacties zijn niet altijd goed, maar dat betekent niet dat elke game met microtransacties, ook niet goed is Het verschilt per spel, per implementatie, en wat er tegenover staat (Veel basis content, game moedigt betalingen niet onredelijk vaak aan, etc)...

Gast (141.134.129.xxx) op 16-10-2019 om 09:15
Bedankt Redneckerz, zal proberen via een andere app mss cod mobile in België verkrijgen.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Call of Duty: Mobile
Type:
Game
Releasedatum:
01-10-2019
Ontwikkelaar:
Tencent Games
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media