De nieuwste God of War titel blies ons begin dit jaar omver. De verkenning van de Noorse mythologie door Kratos en zijn zoon was een frisse en originele voortzetting van de hack 'n slash gameplay in het klassieke Griekenland waar de serie bekend mee is geworden. Dat er goed nagedacht is over een logische voortzetting mag blijken, op een pre-Gamescom conferentie in Keulen werd hier meer inzicht ingegeven.
Game Director Cory Barlog sprak daar namelijk over de creatie van de game, waaruit interessante details naar voren kwamen. Zo was de Noorse mythologie niet de enige kandidaat voor de game. Er waren drie andere opties: Egypte, Inca en Hindu mythologie. Na een initiële selectie waren enkel de Egyptische en Noorse mythologieën nog in de race, met een 50/50% split binnen het team. Barlog maakte uiteindelijk de doorslaggevende keuze de Noorse locatie verder te ontwikkelen.
De Egyptische inslag werd echter serieus overwogen, waardoor er ook concept art voor werd ontworpen. Eén van de voorbeelden is hieronder te zien, met duidelijke Egyptische wezens. Atreus is echter nog steeds aanwezig, hoewel zijn outfit ook duidelijk is geïnspireerd op het oude Egypte.
Ook de evolutie van Atreus werd in beeld gebracht, wiens concept veel mensen afschrikte. Het team bij Santa Monica had daarbij drie jaar aan content uitgedacht, maar ze hadden maar twee jaar om het in een game te kunnen vormen. Daardoor waren er constant discussies om wat wel en niet te houden. Dankzij enkele goede producers kon besloten worden wat wél en niet belangrijk was, met als resultaat het avontuur dat nu te spelen is.

|