Advance Wars was razend populair op de GBA nu mag Battallion Wars hetzelfde proberen te bereiken. Daar slaagt het echter ten dele in. Het strategiespel van Kujo is uitdagend en hilarisch vormgegeven. De besturing irriteert echter op bepaalde punten en - veel erger - het spel is veel te kort.
Battalion Wars vereist daarom veel geduld en inzet. Om het spel goed onder de knie te krijgen, zal je een paar keer over de knie moeten. De eerste drie missies zal je redelijk doorkomen maar met de vierde beginnen de moeilijkheden. Pas nadat je een paar keer een goed pak slaag hebt gehad, zal je het spel door beginnen te krijgen.
Toch duiken er een paar stekeligheden op. Eerst het richtsysteem. Zoals gezegd kan je met de linkerschouderknop je vizier vastzetten op je tegenstander. Door herhaaldelijk op dezelfde knop te drukken zou je van tegenstander moeten wisselen. Dat gebeurt echter niet altijd. Soms lijkt het dat je steeds tussen dezelfde units wisselt, soms klopt dat ook en soms selecteer je ineens je eigen units. Gelukkig kan je met de rechterschouderknop alsnog het juiste doelwit selecteren, maar het blijft irritant.
Een andere oplossing is door het slagveld van bovenaf te bekijken (door middel van de vierpuntsdruktoets) om zo meer overzicht te krijgen. Dit werkt prima op een ding na: luchtunits zijn bijna niet te zien. Als je in het midden van een serieuze tankslag zit en er komen ineens vier aanvalshelikopters opdagen, doemt een groot dilemma op. Want met de lage camera kan de helikopters wel zien, maar mis je weer het overzicht. Door heel snel van invalshoek te wisselen is ook dit probleem op te lossen, maar het is weer een irritatiepunt.
Toch verdient Battalion Wars op dit punt het voordeel van de twijfel. De bovenstaande punten zijn vervelend, maar door tactisch plannen en snelle improvisatie kom je ze te boven.
Uitroeiing
Want voor die pijn en moeite krijg je wel een hele leuke strategiespel terug. Dit strategiespel is namelijk niet simpel. Mensen die blind met hun units op een bepaald doel afstormen zullen merken dat ze heel snel door hun manschappen heen zijn als ze halverwege het doel zijn. Wanneer je in de latere missies een foutje maakt, kan dat de uitroeiing van je hele complete eenheid betekenen. Het spel dwingt je om rustig en logisch na te denken over de volgende stap. De irritatiepunten kan je daarom het beste als een extra moeilijkheidsfactor beschouwen.
Helaas is een ander minpunt niet te negeren. Battalion Wars is te kort. Er zijn twintig officiële missies. Dat klinkt indrukwekkend maar gemiddeld doe je over een veld zo'n vijf a tien minuten. Als je alles hebt uitgespeeld kom je ongeveer op vijf uur speeltijd. Er zijn weliswaar bonusmissies - door iedere missie minstens met B-rank uit te spelen - maar daar wordt het spel niet langer van. Strategiejunks kunnen daarna aan de slag om alle velden perfect te voltooien, maar meer is er niet. Kujo had daarom best tien, vijftien missies erbij kunnen plakken.
Battalion Wars is een erg leuk spel. Door de moeilijkheidsgraad dwingt het je om strategisch na te denken. Verder blijven de stijl en vooral de karakters het aantrekkelijk om door te spelen. De besturing is op bepaalde punten ingewikkeld en irritant maar met improvisatie sla je je daar nog doorheen. Het grote probleem is dat het gewoon te kort is. Om dan zestig euro neer te tellen, is eigenlijk teveel van het goede. Battalion Wars is zeker een aanrader, maar eigenlijk als hij afgeprijsd is.
|