Als ik Dragon Quest VIII in drie woorden zou moeten samenvatten, dan is het ongetwijfeld "heerlijke retro RPG." De Dragon Quest serie is een oude RPG serie met veel fans in het Japanse continent. Dit laatste deel uit de Dragon Quest serie is het eerste deel dat het licht zal zien in het altijd verenigde Europa. Het spel houdt vast aan de formule die het ook op de NES heeft gebruikt voor een goede maar vooral speelbare RPG.
In de wereld van de RPG's zijn er spellen die zich bij elk deel proberen te herdefiniëren. De Final Fantasy serie is hier een goed voorbeeld van. Elk deel is hetzelfde en toch kunnen fans van de serie een nieuw deel meteen herkennen aan de gameplay mechanismen in het spel. Dragon Quest speelt dit innovatieve spel niet mee en houdt dus vast aan de wortels waarin het zich jaren en jaren terug is ontkiemd. Het kiest precies dezelfde route als de afgelopen twee decennia.

Het briljante van deze formule is dat het je alles toereikt wat je verwacht van een bigbudget RPG. Een lang en meeslepend verhaal, herkenbare karakters, honderden wapens en magische spreuken en dit alles zonder ingewikkelde knoppencombinaties. Bovendien zijn de tussenfilmpjes interessant om te volgen en heb je niet de neiging om de cutscène door te drukken. Iets wat ik in sommige RPG's na verloop van tijd meestal ga doen. In een notendop is Dragon Quest VIII een RPG waarin zowel beginners als gevorderden zich thuis in zullen voelen. Door de snelle, intuïtieve menu's zullen alle spelers de game snel gewoon zijn. Zelfs spelers die in hun hele leven nog nooit een RPG hebben gespeeld, zullen in dit spel niet snel verdwalen in alle menu's en opties die de game je al na een paar minuten voorschotelt.
Groter, beter, sterker
Om het hele avontuur van Dragon Quest VIII mee te maken zul je toch al snel meer dan honderd uurtjes achter je PlayStation 2 moeten gaan zitten. Je zult in het avontuur naar alle uithoeken van de wereld moeten sluipen, rennen, rijden, zeilen en vliegen. Deze wereld is (zoals beloofd) ontzettend uitgebreid en het zal me niet verbazen dat je zo nu en dan verdwaalt. Square-Enix voorziet met deze uitgestrekte wereld de fans met de harddrugs van het RPG genre, uitgestrekte ontdekkingsmogelijkheden. Je kunt in deze game uren en uren ronddwalen op zoek naar schatkisten en andere geheimen.

Natuurlijk gaat dit niet zonder kleerscheuren want overal liggen monster op de loer die je zo snel mogelijk onder de grond willen hebben. Zoals in elke andere RPG beslissen juist deze 'gemene' monsters je voortgang in het spel. Hoe meer monsters je verslaat, hoe meer ervaringspunten en geld je ontvangt. Door ervaringspunten word je sterker/sneller en bijvoorbeeld slimmer en met geld kan je natuurlijk de beste en sterkste wapens bij de diverse winkels in het spel aanschaffen. De monsters in het spel hebben nog een belangrijke functie. Naarmate het spel vordert, zul je deze monsters tegen elkaar kunnen laten vechten in de Monster Arena. Zodra je eigen monster wint, zul je voorwerpen en wapens winnen die nergens anders in het spel te krijgen zijn. Op een gegeven moment kan je deze monsters zelfs voor je karretje spannen en ze gebruiken in de main quest.
In deze game zul je alle extra hulp met beide handen aangrijpen. Je vecht immers tegen een nar met nogal slechte bijbedoelingen, zijn naam is Dhoulmagus. Ondanks het feit dat je in veel Square-Enix spellen kan rekenen op een redelijke tot grote selectie van karakters die je willen helpen, zul je het in Dragon Quest VIII toch echt met minder moeten doen. Het team van vier man wat je binnen een paar uur verzamelt, zul je tot het eind moeten koesteren. Ze zullen, tot het bittere eind, dag en nacht bij je zijn.
Vooral om deze reden is het verstandig niet al je tijd in het hoofdpersonage te steken maar tevens ook aandacht te geven aan zijn collega's. Hier kan je uit aflezen dat Dragon Quest VIII het Class of Job systeem heeft genegeerd en de nadruk heeft gelegd op een Skill systeem. Elk karakter krijgt na het stijgen in level Skill Points toegewezen. Deze Skill Points moet de speler vervolgens toewijzen aan vier unieke categorieën. Drie van deze categorieën hebben betrekking op de wapens en één op een unieke karaktereigenschap.
|