DICE's Star Wars: Battlefront II zag er lange tijd uit als een veelbelovende titel. Tot deze week duidelijk werd dat er in dergelijke mate microtransacties in de game waren verwerkt, dat de game je stimuleerde Crystals aan te schaffen om beter te presteren en karakters en wapens vrij te spelen. Zonder deze aanschaf zou je tientallen uren moeten spelen om dezelfde prestaties te vergaren. Dit nieuws brak door tot in mainstream media, zodat ook NOS en CNN met deze ontwikkeling kopten. Ondertussen kwam zelfs de Belgische kansspelcommissie in actie door een onderzoek aan te kondigen naar het spelsysteem.
Ondanks pogingen van EA om in de afgelopen dagen de boel te sussen werd er geen compromis bereikt tussen de uitgever en gamers. Zo werden eerst al de kosten van in-game karakters verlaagd, maar daarmee ook de bonussen die spelers ontvingen voor het voltooien van uitdagingen.
Het heeft EA en DICE tot een radicale beslissing genomen: de tijdelijke verwijdering van microtransacties uit de game. Middels een blogpost laat Oskar Gabrielson, General Manager bij DICE, weten de spelers gehoord te hebben. Vanaf nu zullen ze meer tijd besteden om te luisteren, bij te stellen, te balanceren en aan te passen.

Voor nu zijn microtransacties dan ook verwijderd, maar hiermee zijn ze niet weg. Gabrielson laat weten dat op een later moment de gelegenheid om Crystals te kopen zal terugkomen. In welke hoedanigheid zal nog duidelijk moeten worden.
|