We Love Katamari is het vervolg op het Japanse spel Katamari Damacy, dat met zijn bizarre stijl verrassend veel fans kreeg. Door dit onverwachte succes kunnen wij binnenkort ook lekker rollen met onze katamari's, Electronic Arts is bereid gevonden dit tweede deel wereldwijd te releasen. Verwacht een krankzinnige mix van kleurrijke levels, aparte muziek en hilarische gameplay, maar dan anders. We Love Katamari is alle gekheid in een balletje.
Een bezoekje aan de officiële website van het spel geeft je al meteen een goede indruk van het maffe stijltje. Een minuutje op de site en je zit de hele dag met een vrolijk deuntje in je hoofd. Maar wat is er nou zo speciaal aan deze games? Daarvoor moeten we terug naar het begin. In het game-gekke land Japan komen natuurlijk heel veel spellen uit, die niet geschikt worden geacht voor de westerse markt. Namco bedacht een grappig concept, en had maar een klein team nodig om het te ontwikkelen. Hierdoor bleven de productiekosten laag, en de game bleek in Japan zo succesvol, dat men het ook in Amerika liet uitbrengen. Het aparte stijltje sprak veel mensen aan, en het spel werd zowaar een succes. Men was zelfs zo enthousiast, dat een vervolg niet kon uitblijven. We Love Katamari doet vooral meer van hetzelfde, maar voor Europa is dit nog helemaal nieuw.

Beide spellen draaien om het besturen van een grote bal, de katamari. Het bijzondere van deze bal, is dat alle voorwerpen die kleiner zijn dan hij zelf is, aan de katamari blijven plakken. De besturing werkt met de twee analoge sticks, die werken alsof het twee handen zijn die de bal duwen. Naarmate je meer voorwerpen aan je bal hebt gerold, zal je katamari ook steeds grotere vormen aannemen. Hoe groter je bal is, hoe meer objecten je eraan vast kan rollen. Het is de vraag of dit idee niet te apart is voor de Europese gamer, maar origineel is het wel.

Het verhaal in Katamari Damacy draaide om het vervangen van de sterren met je katamari's, nu dit is gelukt willen zijn fans meer. De koning van de kosmos wil aan deze wens voldoen en stuurt zijn zoon, de prins, en zijn neefjes erop uit om nog meer katamari's te maken. Wat dat betreft is er weinig veranderd na het eerste deel. Er zal wat meer variatie in de levels zijn, je zal ook kunnen spelen als een neefje van de prins en er is naast de 2-player battle mode ook een co-op mode aanwezig. Waar de opdrachten in deel één voornamelijk bestonden uit het maken van een zo groot mogelijke katamari in een bepaalde tijd, kun je nu ook speciale missies en levels verwachten, variërend van het rollen onder water, tot het oprollen van alle landen op de wereld om een reusachtige komeet, die richting de aarde komt, te stoppen.
|