Level 5 heeft de RPG fans al heel wat plezier gebracht op de PlayStation 2. Dark Cloud en Dark Chronicle waren goede RPGs die redelijk populair werden. Daardoor werd Level 5 opgemerkt door Square-Enix en Microsoft, voor beiden moest de studio een RPG maken. De game voor Microsoft is er nooit gekomen maar hun Square-Enix project maakte van Level 5 één van de topstudio's voor goede RPGs.
Naast het verhaal is ook het gevechtssysteem belangrijk in een RPG. De gevechten vinden plaats in dezelfde omgeving als waar je wandelt, maar zijn nog steeds random. Regelmatig zal er dus eens een vijand uit het niets verschijnen waardoor een gevecht begint. De game is een Action RPG en de actie vindt dus in realtime plaats. Er zijn telkens drie personages op je scherm. Twee daarvan zullen door de AI gecontroleerd worden zoals in Star Ocean 3. Via eenvoudige menu's kun je bevelen geven aan die personages, zo zul je ze soms eerst het hoofd van een vijand moeten raken om hem kwetsbaar te maken.

Elk partylid heeft twee unieke wapens. Jester bijvoorbeeld gebruikt pistolen en zwaarden terwijl Kisara het vooral moet hebben van haar krachtige traptechnieken en kleine messen. Die wapens winnen aan ervaring tijdens gevechten en zullen dus ook sterker worden. Daarnaast vind je natuurlijk ook af en toe een nieuw wapen met namen zoals Gaia Crusher. Hopelijk worden al deze goedklinkende namen bewaard voor de Europese release.
Elk personage heeft ook een soort conditie. Bij elke aanval vermindert je conditiemetertje en wanneer het leeg is, kun je (tijdelijk) niet meer aanvallen. Door even rond te lopen zonder iets te doen, vult dit zich wel weer op en kun je weer naar hartelust vijanden doden. Je kunt niet alleen wapens gebruiken om aan te vallen, er zijn nog drie andere manieren. Ten eerste kun je springen om vliegende vijanden te raken, ten tweede kun je items gooien naar de vijand en ten derde kun je Abilities gebruiken. Maar dat gaat alleen als je voldoende Ability Points hebt.
Elk gevecht dat je wint, wordt opgeslagen in de Battle Recorder. Dat systeem houdt bij hoeveel exemplaren van elk monster je verslagen hebt. Soms zal je missies krijgen om een bepaalde vijand zoveel keer te verslaan. Dat is belangrijk voor je Hunter Ranking, deze stijgt daardoor namelijk en dat levert je dan weer zeldzame voorwerpen op, een systeem dat je ongetwijfeld een beetje doet denken aan het monsters vangen in Final Fantasy X.

De grafische stijl sluit nauw aan bij die van Dragon Quest VIII, opnieuw opteert men voor een cell-shaded look. Ook op gameplaygebied is Rogue Galaxy niet echt vernieuwend. Als je goed oplet, zul je al snel elementen uit Skies of Arcadia, Final Fantasy, Dragon Quest, Dark Cloud, Star Ocean III en vele andere top RPGs zien terugkeren. De sterkte van Rogue Galaxy is dan misschien ook de combinatie van al die goede elementen. Of de game dan toch niet te vervelend smaakt, zullen we natuurlijk pas in juni kunnen zeggen.
|