Ontwikkelstudio Flying Wild Hog leverde in 2013 een positief ontvangen reboot voor de First Person Shooter klassieker Shadow Warrior van Duke Nukem ontwikkelaar 3D Realms af. Het Poolse ontwikkelteam achter de Hard Reset franchise werkt sindsdien aan Shadow Warrior 2 voor PC, PlayStation 4 en Xbox One waarmee het fans nog een betere ervaring wil opleveren.
Flying Wild Hog heeft een waslijst van verbeteringen gepland staan voor de opvolger, waarbij wij deze aan den lijve konden ondervinden op Gamescom. Eén verbetering sprong alvast zeer snel in het oog: de omgevingen zijn nu echt opengetrokken. De originele Shadow Warrior was een lineaire ervaring, gebouwd rond corridors waarin de confrontatie met vijanden relatief voorspelbaar was. In dit vervolg kom je echter vaak terecht in grote omgevingen, of krijg je meerdere gelijkwaardige paden voorgeschoteld. Dit betekent dat je zelf meer vrijheid krijgt over het doorlopen van een level, maar dat de vijanden evenzeer op wat meer plekken tevoorschijn kunnen komen. Het gebeurde tijdens de demo dan ook wel eens dat ik verrast werd door een vijand. De vele ruimte liet me echter ook toe om terug te trekken en op deze manier wat meer afstand te creëren tussen de vijand en mij om te kijken hoe ik deze zou aanpakken. Aangezien de levels procedureel worden aangemaakt, zal je niet eens kunnen rekenen op walkthroughs om te verraden waar vijanden zullen verschijnen. Dit is zeker ideaal voor wanneer je aan de slag gaat in de online coöp voor vier spelers: zelfs meer ervaren spelers moeten de nieuwe omgeving nog ontdekken en kunnen worden verrast.

Protagonist Lo Wang – in de coöperatieve mode ziet trouwens iedereen zichzelf als Lo Wang – heeft gelukkig een gigantisch arsenaal om problemen aan te pakken. De game bevat in totaliteit meer dan zeventig wapens, onderverdeeld in twee grote categorieën: vuurwapens zoals machinegeweren en granaatwerpers, en meer meleewapens zoals de bekende katana’s en kettingzagen. Over die laatste groep heb je uitgebreide controle, met het gebruik van de analoge sticks bepaal je mee in welke richting je aanvalt. Het geeft je onder andere de kans om met hetzelfde wapen snel verschillende speciale aanvallen te lanceren. Wisselen tussen al dit wapentuig gaat zeer vlot, zodat je vaak een ander wapen pakt om te kijken welke combinatie beter past. Het duurt toch maar een milliseconde om bijvoorbeeld te switchen tussen een vuurwapen en de katana wanneer er plots een vijand dicht bij je opduikt wiens ledematen je wil afhakken. Al deze wapens kunnen ook aangepast worden met juwelen die elementaire vaardigheden geven. Het vuurmonster uit de demo was bijvoorbeeld een pak gemakkelijker neer te halen eens ik ‘ijs’ toevoegde aan mijn shotgun. Shadow Warrior 2 toont ook effectief de schade die je toebrengt, zodat je snel kunt vergelijken welk wapen beter uit de hoek komt tegen specifieke vijanden.
Als je de wapens even beu bent, kun je ook aan de slag met enkele magische vaardigheden. In deze versie beschikt Lo Wang onder andere over de mogelijkheid om zichzelf onzichtbaar te maken, ideaal om even van de actie te vluchten wanneer je overrompeld wordt. Een andere magische kracht die je toelaat jezelf te genezen kan ook handig uitkomen op die momenten. Het waren krachten die ik tijdens mijn demosessie vaak gebruikte, zeker in combinatie waren ze een grote hulp om me uit hachelijke situaties te helpen. Aan de andere kant van het spectrum beschikt Wang eveneens over de kracht om gigantische nagels uit de grond te laten komen om vijand aan het spiesje te krijgen en hen zo voor een seconde of vijf te blokkeren. Dit bleek echter minder handig, vooral omdat de ideale afstand tot de vijand mij nog niet meteen duidelijk werd. Dit is dus een kracht waarbij ik thuis nog wat zal moet oefenen om deze onder de knie te krijgen. Het was dan veel leuker om de onzichtbaarheid als offensieve kracht te gebruiken, door me te verbergen kon ik steeds een verrassingsaanval lanceren welke toeslaat met dubbele kracht.

Lo Wang voelt deze keer ook mobieler, de beste man kan nu onder andere dubbele sprongen uitvoeren, klimmen en uit de weg dashen. Het zijn kleine beperkte veranderingen die in combinatie met het wapentuig en de magische vaardigheden wel de weg openen voor een maalstorm van geweld. Want ondanks alle wijzigingen, voelt Shadow Warrior 2 nog steeds aan als een echte Shadow Warrior. Een game waarin je zowel met zwaard als vuurwapen het vijandelijk gespuis afmaakt op brutale wijze, afgewisseld met vele humoristische noten. Of de game een topper blijkt, zullen we pas weten wanneer de game in oktober 2016 op PC verschijnt – de consoleversies komen later – maar de voortekenen zijn alvast positief.
|