Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

The Technomancer


Door Rene Groen op 04-07-2016 om 07:07
Bron: Gamed

Ontwikkelaar Spiders bracht drie jaar geleden de titel Mars: War Logs uit, een actie-RPG die zich afspeelt op Mars en waarin een strijd gaande is om water. Sinds afgelopen week ligt hun nieuwste game in de schappen en The Technomancer kunnen we zien als een spirituele opvolger van hun eerdere project.

Hoewel er geen directe binding is tussen de twee games snijden ze hetzelfde onderwerp aan. In The Technomancer is het contact met de aarde enige tijd geleden verloren gegaan en is water een steeds schaarser goed aan het worden. Enkel de grotere voorzieningen hebben toegang tot het levensmiddel en doen er alles aan om dit zo te houden. Om hun machtspositie vast te houden laten ze mutanten als slaven werken en onderdrukken ze de bevolking. Te midden van dit alles staan de Technomancers. Vanaf jonge leeftijd worden zij getraind om te vechten, gebruikmakend van hun gave om elektriciteit op te wekken en in hun voordeel te gebruiken. Eén van deze namen is protagonist Zacharia, een man die er een dubbele agenda op na lijkt te houden waar je gaandeweg de game mee geconfronteerd zal worden. Het is een verhaal dat de eerste uren nog niet echt op gang wil komen, maar zich langzaamaan zal ontvouwen.


Een grote nadruk binnen het spel ligt op het vechten. De ontwikkelaar duwt ons niet in één hoek, in plaats daarvan kunnen we kiezen uit een drietal stijlen. Als Rogue beschik je over een handwapen en een mes, in de rol van Guardian heb je een slagwapen en een schild en de Warrior maakt gebruik van een staf. Je bent niet gebonden aan één van deze opties, het is mogelijk op ieder moment te wisselen en je ervaringspunten te verdelen over de stijlen. De ene optie is sneller dan de ander, een volgende weer interessanter om vanaf een afstand mee aan te vallen van dichtbij, en op deze manier maak je een keuze per situatie. Voor welke optie je ook kiest, ze zijn allen te combineren met de krachten van elektriciteit die een Technomancer bezit. Toch draait het op Mars niet om vechten alleen. Het is mogelijk situaties pratend op te lossen, mits je bereid bent hier de nodige punten in te investeren. Tegelijkertijd kun je niet alles middels conversaties oplossen en dus vormt het een interessante mix aan mogelijkheden.

The Technomancer is geen makkelijke game. Zelfs op Easy zul je na enkele klappen neer gaan en dus is voorzichtigheid geboden. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Gedurende je reis kun je metgezellen tegen komen waar je zelfs liefdesrelaties mee aan kunt gaan. Belangrijk is wel dat je investeert in deze personen. Mocht de liefde slechts van één kant komen, dan zullen ze je zonder pardon verlaten. Hun hulp in gevechten kan van pas komen omdat je ze van tevoren rollen kunt toebedelen. Het is bijvoorbeeld handig om iemand op de achtergrond te hebben die als healer op zal treden. Toch is het hebben van een metgezel niet altijd garantie voor succes. Op momenten blokkeren ze je bewegingen of staan ze simpelweg toe te kijken zonder hun rol uit te oefenen.


Lukt het je toch om een vijand neer te krijgen, dan vergaar je diverse hulpmiddelen die je weer kunt gebruiken om je kwaliteiten uit te breiden en nieuwe materialen te craften. Je hebt zelfs de optie om een serum uit vijanden te zuigen, de geldende valuta op Mars. Wanneer je vijanden verslaat zijn ze slechts bewusteloos, door serum te uit ze te ontnemen zul je ze daadwerkelijk vermoorden. Lang niet iedereen is hier blij mee en het kan je dan ook een slechte karma geven. De keuze om het te doen ligt dan ook bij de speler. We benoemden verder al het uitbreiden van kwaliteiten, dit overigens naast het sterker worden in de hierboven besproken vechttechnieken. Je kunt onder andere sterker worden in charisma, stealth, science en lockpicking. Deze laatste is een wat opvallende verschijning. Daar waar veel andere games dit oppakken middels een mini-game is het hier een standaard gegeven. Beschik je niet over deze kwaliteit op een bepaald niveau? Dan gaat het kistje simpelweg niet open. Ook kleding helpt bij dit soort kwaliteiten. Door de jas van een crimineel te dragen scoor je hoger op het gebied van lockpicking, terwijl een doktersjas je beter laat scoren bij science. Alsof dit nog niet genoeg is helpen je metgezellen je ook weer op bepaald vlak. Het is een uitgebreid systeem dat goed werkt.

En toch knaagt er iets tijdens het spelen. Het gevoel dat het allemaal wat meer ontwikkeltijd had mogen gebruiken om echt van een toptitel te mogen spreken. Deze gedachte komt voort uit meerdere factoren. Hoewel we ons beseffen dat de game zich afspeelt op Mars doen de overwegend bruine kleuren na verloop van tijd saai aan. Dit komt ook omdat er soms grote gebieden zijn waarin amper enige activiteit waarneembaar is. De side-quests zijn verder erg saai en lijken uit een game van tien jaar geleden gestapt te zijn. Bezorg een item, verdedig iemand; dat soort werk. Omdat de afstanden die je moet overbruggen groot zijn en de fast-travel opties schaars heb je niet altijd even veel zin om deze quests te voltooien. Wat ook niet helpt is dat de karakters vrijwel emotieloos zijn in hun gezicht en de stemacteurs hun verhaal niet goed over weten te brengen. Zelfs de stemacteur van hoofdpersoon Zachariah is erop te betrappen dat hij niet altijd even veel zin had om op zijn werk te verschijnen. Bij een grote nadruk op het verhaal is het jammer dat je afbreuk krijgt door deze slechte invullingen.


Ontwikkelaar Spiders heeft misschien iets teveel hooi op haar vork genomen, of wilde haar game te snel op de markt brengen om de najaarsdrukte te ontwijken. Hierdoor voelt The Technomancer aan als een solide game waar tegelijkertijd meer in had gezeten. Het verhaal is niet al te interessant, maar de vele keuzes die je kunt maken en de invloed die je als speler in de wereld hebt zijn duidelijk waarneembaar. Om dit zelf te beleven zul je wel over enig geduld moeten beschikken. Niet alleen komt het verhaal traag op gang, ook het vechten vraagt weinig vergiffenis van de speler. Ben je bereid om deze punten voor lief te nemen of zie je het juist als een uitdaging, dan is het spel zeker het uitproberen waard.
Beoordeling
70
Na Mars: War Logs besluit ontwikkelaar Spiders wederom af te reizen naar deze planeet in The Technomancer. Water is een schaars goed en als speler tracht je een betere balans in de wereld te brengen. Een verhaal dat wat traag op gang komt en vergezeld gaat met vele side-quests. Het is jammer dat deze opdrachten nogal repetitief zijn qua opzet, hoewel de begeleidende gameplay een hoop goed maakt, mits je niet bang bent voor een moeilijkheidsgraad die doet denken aan Dark Souls. Als speler kun je kiezen uit een drietal vechtsstijlen en gebruik maken van de krachten die een Technomancer heeft, begeleid door vele mogelijkheden om het karakter uit te bouwen. Hoewel er op technisch vlak nog wel wat op- en aanmerkingen zijn is het een leuke game wanneer je het genre een warm hart toedraagt en al klaar bent met zijn genrebroeders.


15:23  N.E.R.O. Nothing Ever Remains Obscure
06:56  Yo-Kai Watch 3 toont Zombie mode
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (95.96.89.xxx) op 04-07-2016 om 11:09
Na een moeilijkheidsgraad als dark souls, haakte ik al af..

Gast (145.90.48.xxx) op 04-07-2016 om 11:53
Tweede alinea, derde regel: in de rol van Guardian heb je een slagwapen en een schil(d). :)

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-07-2016 om 12:28 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ja, een schil, wat anders? Je bent toch een gamer, je gaat je niet verschuilen achter een schild? Ik heb alternatief iets gemist bij de check.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Technomancer
Type:
Game
Releasedatum:
28-06-2016
Ontwikkelaar:
Spiders
Uitgever:
Focus Home Interactive
Media:








Meer media