Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Februari 2019
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Gamekalender Januari 2019
Review:

Severed


Door Joni Philips op 26-04-2016 om 17:31
Bron: Gamed

Ontwikkelstudio DrinkBox Studios uit Canada had in het verleden significante successen op de PlayStation Vita. Hun Tales from Space: Mutant Blob Attacks en Guacamelee konden overtuigen op Sony's draagbare console, maar deze spellen verschenen eveneens op andere populaire platforms. DrinkBox lanceert nu echter een exclusieve PlayStation Vita game. Severed is een riskante keuze die wel kan lonen!

Severed is namelijk geschikt als een intieme ervaring, eentje waarin de speler niet ver van het scherm zit. Dat past vooral bij het verhaal. Ditmaal geen groots plot om de wereld te redden, maar simpelweg de drang van één meisje om haar familie terug te vinden. Severed begint namelijk wanneer het meisje Sasha ontwaakt in een vreemde wereld. Ze is een arm kwijt en haar familie is verdwenen, waarbij een mysterieuze vreemdeling haar enkel beperkte uitleg kan geven. Deze doodse figuur geeft haar een zwaard en stuurt haar eropuit, het is de enige manier om haar ouders en broer terug te vinden. Het is een verhaal dat nooit echt te diepgaand wordt uitgelegd, maar waarbij de speler eerder flarden van het geheel krijgt. Het is aan de speler om zijn eigen invulling te geven aan dit bovennatuurlijke avontuur.

Dit avontuur zal af en toe doen terugdenken aan Guacamelee, wat geen toeval is. Beide games zijn redelijk uiteenlopend qua gameplay, maar ze hebben wel een gelijkaardige inspiratie. De Mexicaanse cultuur die de basis vormde voor Guacamelee is hier namelijk bewaard gebleven. Ook Sasha is duidelijk van Latijns-Amerikaanse afkomst hoewel Sasha net wat realistischer is vormgegeven dan de luchadore worstelaar Juan uit Guacamelee. De omgevingen vertonen ook duidelijke gelijkenissen. Het gaat om een gelijkaardige kleurrijke stijl waarin eenvoud geen bezwaar vormt voor sfeerrijke achtergronden. De monsters bevatten eveneens tonen uit de Mexicaanse cultuur. Denk aan vijanden geïnspireerd door de draak Quetzalcoatl of de ravenschedels die frequent voorkomen in hun verleden. De verschillende soorten vijanden – zelfs binnen dezelfde archetypes – zien er ook voldoende divers uit, om het de moeite waard te maken.


DrinkBox zocht dus soelaas in dezelfde inspiratiebron, maar dat betekent niet dat Severed hetzelfde spel betreft. Op dat gebied heeft men namelijk een compleet andere aanpak gekozen. De game is een First Person Dungeon Crawler waarin je op redelijk lineaire wijze dungeons verkent. Je zoekt gestaag je weg naar een doel, waar je vaak een power-up verdient die je toelaat om weer een nieuw stuk van de omgeving te verkennen. Je zou natuurlijk trouw de weg kunnen volgen om de game zo snel mogelijk door te spelen, maar het is veel interessanter om te kijken wat je met die nieuwe krachten kunt doen in de omgevingen die je al gepasseerd bent. Je krijgt op deze manier vaak toegang tot verborgen gebieden, alwaar je dan upgrades kunt vinden, waarbij je dit dan ook op eigen tempo kunt doen.

Het zoeken is natuurlijk meer dan simpel rondwandelen. Je zult vaak puzzels moeten oplossen om verder te raken. Het gaat dan om eenvoudige zaken zoals het vinden van de juiste schakelaar maar ook om meer ingenieuze puzzels zoals eentje waarin je deuren in de juiste volgorde moet openen, met alleen subtiele visuele hints als hulp. De game geeft je nooit meer dan een hint, maar dat is meer dan genoeg. Er zit hier en daar een puzzel waarover je wat langer moet nadenken, maar je kunt ze allemaal met logica oplossen. Voor mij persoonlijk was er maar eentje waar ik echt vastzat, maar dat kwam omdat de hendel verborgen zat achter een bosje. Soms probeert een mens al eens te veel achter een puzzel te zoeken, ook gewoon goed opletten werkt in een videogame.


Er moet natuurlijk ook gevochten worden. Vijanden verschijnen op vastgelegde punten als bolletjes licht. Eens je zo'n bolletje hebt bereikt, verschijnen de vijanden. Dat kan gaan van een enkele tegenstander tot een groep van vier, met enkele zeldzame uitschieters tot acht vijanden. Zij nemen elk een kant van het scherm in, zodat je steeds één vijand voor je hebt staan. Wisselen gaat snel door met de analoge stick te draaien, waarbij je beneden op het scherm kunt zien welke vijand wanneer gaat aanvallen. Het is dus kwestie van op het juiste moment de juiste tegenstander te blokkeren om op deze manier geen schade op te lopen. Daarna is het kwestie van terugslaan om de gezondheid van de tegenstander terug te brengen tot nul zodat je verder kunt, vijanden kun je namelijk niet omzeilen.

Zowel het blokkeren als het aanvallen verlopen zuiver via het aanraakscherm. Elke vijand – er zijn tien soorten met elk een drietal varianten – heeft een eigen patroon dat je meester moet worden. De spinnen vallen bijvoorbeeld aan door met een poot te slaan. Maak op het scherm een beweging gelijk aan die van de spin en je blokkeert hem, waarna je kunt toeslaan. Bij een andere vijand moet je dan weer richten op de open ogen. Het gebruik van het aanraakscherm is zeer accuraat, je moet echt op de juiste plek aanvallen om schade toe te brengen en te blokkeren. Je krijgt hiermee ook goede lichaamsbeweging, je snelheid van aanvallen is gemakkelijk op te drijven door simpelweg als een maniak over het scherm te vliegen, wat toch een zalig gevoel geeft.


Terwijl je vordert loopt de moeilijkheidsgraad wel gestaag op met een kleine, iets te stevige piek vlak voor het einde. Vijanden krijgen nieuwe vormen met zwaardere aanvallen, en extra buffs zoals een hogere snelheid. Ook jouw krachten komen hoger te liggen. Je krijgt toegang tot power-ups waarmee je vijanden kunt bevriezen of jouw kracht tijdelijk kunt opdrijven. Er is daarnaast ook een upgrade tree, waarin je upgrades koopt middels organen die je oogst van je vijanden. Je hebt hiervoor een focus-meter die opbouwt door goede hits en die vermindert door geraakt te worden. Eens je deze meter hebt geactiveerd, kom je in een Severed staat terecht. Als je dan een vijand doodt, krijg je even de kans om zijn ledematen af te hakken zodat je ze voor die upgrades kunt benutten. Op de gevechten zelf heeft het dan ook weinig effect, maar het is leuk om hen in stukken uiteen te zien vallen.
Beoordeling
85
DrinkBox heeft dus opnieuw een goede game opgeleverd. De game voelt op sommige momenten wat ruw aan, met name in het laatste uur waar de moeilijkheidsgraad dankzij een ietwat minder geslaagde power-up te snel naar boven gaat. In totaliteit biedt het echter een pakket aan dat gedurende een tiental uur interessante puzzels en gevechten biedt, waarbij met name de implementatie van het aanraakscherm zeer geslaagd te noemen is. Het is dan ook een aanrader voor PlayStation Vita eigenaars.


17:45  Games with Gold voor mei bekend
16:31  Clementine keert terug in TWD: Season 3
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Severed
Type:
Game
Releasedatum:
26-04-2016
Ontwikkelaar:
DrinkBox Studios
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:








Meer media